Hopp til innhold

Porsche Mission R: Denne bringer elbil-teknologien et steg videre

Denne artikkelen ble revidert for over ett år siden, og kan være utdatert.

DRØY: Men under skallet tester man elektriske løsninger for fremtiden – under ekstreme forhold.

900 volt, 800 kW regenerering og 1.072 hester: Vi tviler på at du har sett en elbil som denne.

Den nye Mission R ser kanskje ikke ut som noen viktig nyhet fra den store bilmessa i München. Men når kompromissløse Porsche graver dypt i både lommebok og materie for å få sine elbiler til å gå så fort og så lenge som mulig, drypper teknologien også over på ordinære personbiler.

Ikke bare hos Porsche, men også til de andre bilmerkene i Volkswagen-konsernet.

RÅTØFF: Du kan godt la deg skremme av det ekstreme utseendet på Mission R, og under skallet finner du el-teknologi på sitt aller heiteste, bokstavelig talt. Sjekk hjulene med aktiv kjøling og vingen, som også har link til nyeste 911 GT3.

Og det er etter hvert ganske mange, ikke bare Bugatti og Rimac, som for øyeblikket kanskje er de mest spennende om dagen, men også Audi, VW, Skoda, Seat og Cupra. Vi har allerede sett at mange av løsningene fra LeMans-hybriden 919 er blitt overført til Porsche Taycan og Audi e-tron GT.

Test av Porsche Taycan 4S PBP: En elektrisk vinterdrøm

Bærekraftige materialer

Den nye GT-raceren bærer preg av at Porsche tar klimautfordringen på alvor, samtidig som de mener man skal ha det gøy bak rattet.

SENTERBOLT: Felgene er i magnesium for å veie så lite som mulig.

Les også: Stadig flere klarer seg med bare elbil 

Stammen i bilen er laget i karbonfiber, men så å si alle karosseriflater er laget NRFP, bærekraftige materialer basert på natur-lin, for noen bedre kjent som flax fibres.

Materialet er like lett kom karbonfiber og er sterkt nok til bruk i karosseri. Det skaper 85 prosent mindre CO2-utslipp enn produksjon av tilsvarende paneler i karbonfiber.

Materialet er allerede tatt i bruk på Porsches 718 Cayman GT4 Clubsport.

CAYMAN? Cayman og Boxster har hatt klare forbindelser til 911s formspråk tidligere. Mission R er omtrent på størrelse med Cayman og utvikles av det samme teamet, men har flere trekk fra Taycan. Kanskje vi får en billigere inngangsbillett til Porsche-sfæren når neste generasjon Boxster/Cayman forhåpentligvis kommer som ren elbil?

PRØVEKJØRT: Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt

900 volt

Bilen er basert på deres helt nye 900 volts-arkitektur. Det er 100 volt mer enn Taycan, og det gir effekt- og vektfordeler – og lynrask lading.

Batteripakka er på rundt 80 kWt, og skal holde til 30 til 45 minutter knallhard kjøring på banen.

Porsche kaller dette for high end-celler, som skal kunne klare å hente ut og lagre strøm meget raskt – og cellene har godt dimensjonert oljekjøling.

FREKK HEKK: Mission R vil eventuelt bli å se i en merke-cup, men er først og fremst en testbenk for fremtidige elbiler for Porsche og resten av VW-gruppen.

LES OGSÅ: Nå kan du få reiserute fra ElbilAppen direkte opp på skjermen i din bil

Og da starter man ikke med fullt batteri. Regenereringseffekten er nemlig så drøy som hele 800 kW på de hardeste nedbremsingene.

Starter man med fullt batteri, får man ikke nyttiggjort seg av bremseenergien. Regenereringen har gjort store bremser overflødig, men det sitter fortsatt skiver på 380/355 millimeter og seks stemplede kalipere foran.

For å få bremsefølelsen så naturlig som mulig, har Porsche gått over til Brake by wire, altså elektrisk betjente bremser, i stedet for mekanisk via bremsevæske.

TARGA: Racerbilen er bygget rundt en monocoque i karbonfiber og en takkonstruksjon vi ikke har sett hos Porsche tidligere. En produksjonsbil vil neppe se slike løsninger.

LES OGSÅ: Test av Audi Q4 e-tron 50 quattro: Best av de beste

Toppfart på over 300 km/t

Opplading fra 5 til 80 prosent tar bare et kvarter med ladehastighet på opptil 340 kW. Da begynner vi å snakke om mye banetid på én dag.

Den har to motorer og firehjulsdrift. Den yter 1.072 hester i såkalt kvalifiseringsmodus og 671 hester i løp. Den vil akselerere fra 0-100 km/t på 2,5 sekunder og ha en toppfart på over 300 km/t.

Akkurat som på Taycan, har man valgt totrinns girkasse for å få mye effekt både på lave og høye turtall.

I racerbilen har de rettskårne drev. Det gir lite motstand og mye støy, noe som ikke er like viktig i racing. Og i stedet for elektronisk differensialbrems på bremsene, har Porsche valgt mekaniske sperrer både foran og bak.

Porsche har utviklet elmotorer med såkalt direkte kjøling av statoren (den ytre delen av elmotoren) og direkte på kobbervindingene for å kjøle så mye som overhodet mulig. Dette er muliggjort med en spesiell pakning.

SOM ALDRI FØR: Det er lenge siden Porsche har gått så langt vekk fra sine tradisjonelle rammer for design, men kan den elektriske racerbilen være forsmak på en snerten toseters elbil som ligger under Taycan i pris?

Les også: Slik ser BMW for seg bilen i 2040

Atypisk Porsche-design

Det er sjelden vi har sett Porsche-designen blitt så hardt utvannet, men de har beholdt sine karakteristiske 4 LED-lamper i frontlyktene og Caymans avslutning av siderutene. LED-stripen i hekken kan også være et hint om et fremtidig Porsche-design.

Bortsett fra ekstrem racing-design med aktive spoilere både foran og bak, og Venturi-tunnel man aldri vil se på en registrert bil, kan man kanskje ane konturene av Cayman og Boxster dersom neste generasjon blir elektrisk.

Porsche har også laget en ny tolkning av begrepet Targa. Mission E har en stamme i karbonfiber med en X-formet takkonstruksjon med takplater som kan tas ut.