Lading av elbilen når du er på tur

Når du er på reise kan du enten lade bilen på en hurtigladestasjon, eller du kan benytte vanlige ladepunkter på reisemålene underveis – såkalt destinasjonslading.
I praksis er den ene rask og den andre treg. Med destinasjonslading vil bilen typisk måtte stå over natta for å bli fulladet, mens med hurtiglading tar dette stort sett fra en halvtime til tre kvarter.
Hurtiglading gir deg muligheten til å lade opp batteriet raskt og er dermed ideelt å benytte seg av i forbindelse med kortere stopp.
Hurtigladerne kan anses som elbilens svar på bensinstasjoner. De finnes i to varianter. Vanlige hurtigladere gir inntil 150 kilowatt (kW) i ladeeffekt, mens såkalte lyndladere leverer fra 150 kW og oppover.
Innholdsfortegnelse
- Hvordan vet jeg hvilken kabel jeg skal hurtiglade med?
- Hvordan betaler jeg ved hurtigladere?
- Hvor finner jeg ladere?
- Hvor mye bør jeg lade?
- Hvordan skal jeg parkere bilen når jeg lader?
- Trenger jeg å ta med egen ladekabel?
- Hvor mye koster det å lade?
- Hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt som er riktig for bilen min?
- Hva er forskjellen på kilowatt (kW) og kilowattimer (kWt)?
- Hvorfor lader bilen min saktere enn maks oppgitt kW?
- Hvordan kan jeg vite hvor fort batteriet blir fullt?
- Hvordan plasserer jeg bilen når jeg skal lade med tilhenger?
Hvordan vet jeg hvilken kabel jeg skal hurtiglade med?
På hurtigladerne er det festet to forskjellige kabler med ulik ladeplugg. Hvilken av kablene du velger, avhenger av hva slags kontakt bilen din har. Den vanligste kalles CCS, men noen asiatiske bilprodusenter bruker en standard som heter Chademo. Det er enkelt å se hvil ken av kablene som passer til din bil.
Tesla har sine egne superladere, som de er i ferd med å åpne for andre merker. Tesla bruker CCS-kabler.



Hvordan betaler jeg ved hurtigladere?
Sett riktig kabel inn i kontakten på bilen din. Følg instruksjonene på laderen for å sette i gang. Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken må den registreres hos selskapene for å fungere. Les hvordan her.
Bare unntaksvis er det mulig å tæppe bankkortet ditt direkte på laderne, men dette er noe vi i Elbilforeningen jobber hardt for at skal bli mulig.
For drop in-kunder tilbyr noen selskaper betaling via Vipps.
Hvor finner jeg ladere?
ElbilAppen er nyttig å laste ned før du drar på tur. Den viser deg de aller fleste normal-, hurtig- og lynladerne i Norge og Europa, og den har en ruteplanlegger. Legg til hvilken elbil du kjører, og få forslag til ladestopp underveis. Om du leter etter normalladere, må du huske å huke av for å vise disse (avskrudd som standard).
Hvor mye bør jeg lade?
Det god ladeskikk å stoppe ladingen når bilen har nådd 80 prosent, spesielt når du hurtiglader. De siste 20 prosenten går veldig sakte, og skaper ladekøer. Dessuten kan det bli dyrt om ladeoperatøren du lader hos tar betalt per minutt.
Hvordan skal jeg parkere bilen når jeg lader?
Vær bevisst på hvordan du parkerer når du lader. Kan det tenkes at du står i veien for noen andre, som kanskje dukker opp om et par minutter?
Still deg så fornuftig som mulig, og i hvert fall hvis du har tenkt å forlate bilen mens du lader.
Trenger jeg å ta med egen ladekabel?
Du trenger kun å ta med egen ladekabel når du skal lade på normalladepunkt eller destinasjonsladepunkt. Med mindre du har en eldre elbil, er dette nesten alltid en type-2-kabel. Noen eldre elbiler har type 1-kabel, da trenger du type 1 i ene enden og type 2 i den andre. Vi anbefaler deg å alltid ha en type 2-kabel for normallading og en schuko (vanlig stikkontakt)-kabel for nødlading i bilen.
Hvor mye koster det å lade?
Hurtiglading er dyrere enn å lade hjemme. Det er over ti ulike ladeselskaper som tilbyr hurtiglading i Norge, og prisene varierer fra leverandør til leverandør.
Snittprisen ligger på cirka seks kroner per kilowattime (kWt). Vi har samlet alt i en oversikt her som vi jevnlig oppdaterer.
Å normallade på destinasjoner er rimeligere, men prisene varierer fra sted til sted. I Oslo kommune betaler man kun for parkeringen og ikke strømmen, mens andre steder betaler man for begge deler. Her må man forhøre seg der man er. Mange hoteller bruker betalingsløsninger som Plugpay, Easypark, Cloudcharge eller SmartCharge.
Hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt som er riktig for bilen min?
Sjekk hvor høy effekt elbilen din kan ta imot. For enten det er en 50 kW eller 150 kW-lader, leverer den bare det bilen ber om. Er du usikker, finner du svaret i Elbilvelgeren, eller du kan slå opp i bilens instruksjonsbok.
Det er ikke farlig å lade på høyere effekt enn bilen kan ta imot, men det kan bli dyrere enn nødvendig. Lynladere (over 150 kW) er nemlig ofte dyrere enn vanlige hurtigladere (under 150 kW).
For normallading bestemmes ladehastigheten av ombordladeren i bilen din. De fleste biler kan ta imot normallading fra 7,4 – 11 kW. Du kan sjekke dette på din bilprodusents nettside eller i elbilvelgeren vår.
Hva er forskjellen på kilowatt (kW) og kilowattimer (kWt)?
Kilowatt (kW) er effekt – altså hva motoren kan levere i ren effekt, eller hvor mye effekt bilen kan lade med. Kilowattimer (kWt) er mengden energi. kW brukes om ladehastighet eller motorytelse, mens kWt brukes om batteriets kapasitet og om hvor mye energi man har ladet.
Når en bil er oppgitt med batterikapasitet på 60 kWt betyr det altså ikke at den ikke kan lade raskere enn 60 kW – dette er to ulike begreper. En bil kan for eksempel ha batterikapasitet på 60 kWt, men ha støtte for hurtiglading opp til langt over det dobbelte.
Hvorfor lader bilen min saktere enn maks oppgitt kW?
Det er flere ting som påvirker ladehastigheten. Hvis bilen tar imot mindre støm enn den teoretisk skal kunne motta, er det som oftest fordi hurtigladeren ikke kan gi mer, eller fordi batteripakken er for kald.
Pass derfor på å bruke bilenes forvarmingsfunksjon, hvis den har det, eller lad bilen ved ankomst heller enn neste dag. Dette er spesielt viktig om vinteren.
I ekstreme tilfeller kan ladehastigheten også bremses av at temperaturen er for høy.
I tillegg avgjøres ladehastigheten av mengden gjenværende strøm på batteriet når ladingen starter, ofte kalt «state of charge» (SOC). Tommelfingerregelen er at ladingen går tregere jo mer strøm det er på batteriet.
Hvordan kan jeg vite hvor fort batteriet blir fullt?
Som oftest har bilprodusentene oppgitt hvor lang tid det tar å lade fra ti til 80 prosent på sine nettsider eller i bilens brukermanual. Om du ikke finner det der, kan du også søke opp bilen din i Elbilvelgeren og se der.
Hvordan plasserer jeg bilen når jeg skal lade med tilhenger?
Lar det seg ikke gjøre å hurtiglade uten å legge beslag på to plasser så lenge hengeren er på? Da er den en fin gest å koble av hengeren, selv om det ikke er ladekø.
Vi anbefaler nye elbilister å teste ut en hurtiglader før man legger ut på langtur. Da vet du hvordan det fungerer og slipper å få eventuelle overraskelser når du har lite strøm og dårlig tid.
Her kan du finne flere svar på ofte stilte spørsmål om lading.