Hopp til innhold

Slik ser BMW for seg bilen i 2040

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW i VISION CIRCULAR: All aluminium, stål, glass, plastikk og andre materialer i bilen er resirkulerte og fornybare.

Sjekk ut BMW i Vision Circular! Den viser hvordan BMW skal produsere biler om snaue 20 år – og den skal være 100 prosent resirkulerbar.

Med BMW i Vision Circular ser tyskerne for seg hvordan en kompakt, elektrisk BMW kan være konstruert i 2040.

For med sirkulære prinsipper mener BMW at bærekraft og luksus kan gå hånd i hånd gjennom 100 prosent bruk av resirkulerte materialer. Igjen. Og igjen.

Dette er et av flere konsepter og idéer for fremtidig elektrisk mobilitet som BMW Group presenterer på bilutstillingen IAA i München denne uka. Det tyske selskapet løfter blikket inn i en elektrisk fremtid og har snudd fokuset fra drivlinje og rekkevidde, til konstruksjon og 100 prosent bruk av nye resirkulerte materialer og smart design.

LES OGSÅ: Vi har prøvekjørt en 49 år gammel elbilveteran fra BMW

Vil bli den mest bærekraftige produsenten

BMW i Vision Circular er en kompakt fire-seters bybil som byr på en stor innvendig plass innenfor en lengde på rundt fire meter. Med den skal BMW Group symbolisere sin ambisiøse plan om å bli verdens mest bærekraftige bilprodusent.

All aluminium, stål, glass, plastikk og andre materialer i bilen er derfor resirkulerte og fornybare.

Konseptbilen er også konstruert slik at store deler av interiøret og eksteriøret kan demonteres raskt og enkelt når bilen har nådd sine siste dager på veien, og igjen går inn i verdikjeden som en kilde til en ny bil.

Nye skjøteteknikker brukes for å unngå bruk av lim, noe som sikrer enkel demontering og sortering av materialene som kan gjenbrukes.

LES OGSÅ: Her er prisene for nye BMW iX – to utgaver fra start

Graverte detaljer

Med ny materialbruk følger også ny design. På bilens front har de klassiske BMW-nyrene og frontlyktene blitt tolket som en digital overflate. Og i stedet for lakk, har de ulike karosserioverflatene eksempelvis fått ulik varmebehandling, slik at de fremstår som ulike farger.

Emblemene og logoene man tradisjonelt finner montert på dagens biler, er nå gravert med laser for å unngå bruk av ekstra tilleggsdeler. Dekkene er laget av sertifisert, dyrket naturlig gummi, kombinert med resirkulerte gummipartikler.

LES OGSÅ: BMW til topps i ny kundeundersøkelse

Tre faser for fremtidsplaner

BMW Group har presentert sine fremtidsplaner i tre faser:

2023 – 2025 – 2030

Allerede i 2023 forventer BMW Group å dekke over 90 prosent av de ulike segmentene med elbiler. Neste generasjon BMW X1, BMW 5-serie og BMW 7-serie er allerede bekreftet som kommende elbiler.

Når den tredje fasen inntreffer i 2025, forventer BMW Group en gradvis nedgang i etterspørselen av biler med forbrenningsmotorer. Samtidig forventes det at salget av helelektriske biler vil fortsette å vokse gjennomsnittlig over 20 prosent årlig mellom 2025 og 2030.

Basert på dagens forventninger i markedet, vil minst 50 prosent av det globale salget i 2030 være elbiler.

Det faktiske tallet vil nok variere betydelig mellom de ulike markedene. Dette er knyttet til utbyggingen av ladeinfrastrukturen i de ulike regionene i verden.

BMW Group forventer likevel å ha rundt 10 millioner elbiler på verdens veier i løpet av de neste 10 årene.

LES OGSÅ: Sjekk BMWs nye elscooter med full multimediapakke

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!