Ladebokser
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.

En solid kabelholder som tåler belastningen fra tunge ladekabler.
- Dimensjoner: Ø 11,9 x 6 cm
- Vekt: 87 g
- Materiale: Plast
- Lastevekt: 5 kg
Du velger selv om du vil kjøpe Zaptec Go ladeboks med eller uten installasjon. Dersom du kjøper uten installasjon må du må selv finne autorisert elektriker som kan installere ladeboksen. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
NVE (Norges vassdrags- og energidirektorat) jobber med nye tariffer for private strømabonnement, hvor man kan risikere å betale ekstra for høyt samtids-/effektforbruk. Hensikten med de nye tariffene er å spre forbruket mer utover døgnet. Derfor vil det å flytte ladingen til nattestid være bra både for lommeboken og strømnettet.
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
- Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase 230V
- Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase 400V
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW
Dersom du har fastmontert kabel på din ladeboks må den også være tilpasset ladeeffekten. Denne kan enkelt byttes selv uten bistand fra elektriker.
EVBox tilbyr installasjon utført av samarbeidspartnere. De dekker områdene i og rundt de fleste byer i Norge. For informasjon om ditt område dekkes, se installatørkart på sikringen.no.
Standard installasjon inkluderer følgende:
- Opptil 3 timer elektrikerarbeid på stedet
- Maks 50 km kjøring til/fra installatør
- Installasjon av opptil 15 meter tilførselskabel på vegg, tak eller i ferdiggravd grøft
- 2 stk hullboringer i treverk
NB! Graving er ikke inkludert i tilbudet. Alt tilleggsarbeid utover tilbudet avtales og faktureres direkte mellom deg som kunde og installatøren.
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett. Standard installasjon krever tilgjengelig overspenningsvern.
Alle våre samarbeidspartnere har avtaler med godkjente installatører. Mer informasjon om hvem som installerer og hvor de har avdelinger finner du på sidene om de ulike ladeboksene.
Medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (enebolig, tomannsbolig, rekkehus og hytter). Bor du i borettslag eller sameie anbefaler vi deg å ta kontakt med styret i borettslaget så de kan få laderådgivning fra Elbilforeningen for å sikre et fremtidsrettet ladeanlegg.
Alle tilbudene inkluderer inntil 15 meter tilførselskabel og inntil 50 km reiseavstand tur/retur fra lokal installatørs kontor. Se forøvrig spesifikk informasjon om hva som er inkludert i installasjonen på sidene om de ulike ladeboksene.
Type 2-kabel er det mest brukte på europeiske, amerikanske og nyere asiatiske bilmodeller. Sjekk hvilken kabel din elbil skal benytte. De fleste nyere elbil benytter Type 2-kabel, nedenfor er noen eksempler på elbiler som bruker Type 1-kabel:
- Nissan LEAF 2011- 02.18 (Ny generasjon Leaf fra 2018 bruker Type 2-kabel)
- Kia Soul Electric
- Mitsubishi I-MiEV
- Peugeot iOn og Peugeot Partner
- Citroen Berlingo og Citroen C-Zero
- Nissan e-NV200 (Evalia)
- Ford Focus Electric 2013-2016, Ford Transit Connect Electric
- Renault Kangoo 2011 – 2013
Denne informasjonen finner du i sikringsskapet ditt. Det mest vanlige i Norge er 230V IT-nett. I nyere boliger kan det være 400V TN-nett. Enkelte steder på Sørvestlandet er 230V TT-nett vanlig.
Effekten du kan ta ut av ladeboksen avhenger av ombordladeren i bilen og hvor mye strøm den klarer å ta til seg ved normallading. Ved normallading vil du aldri kunne ta ut mer effekt enn det bilen din kan håndtere, uansett hvilken effekt ladeboksen kan levere. I tillegg har det noe å si hvilket strømnett du er tilknyttet. Dersom du har 230V strømnett så vil du ikke få mer effekt ut av laderen enn 7,4 kW. Hvorvidt bilen din kan dra nytte av 7,4 kW avhenger av størrelsen på bilens ombordlader.
I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Elbilforeningen anbefaler at du installerer en hjemmelader der du lader til vanlig. Med en ladeboks vil du kunne lade både sikrere og raskere enn ved bruk av vanlig stikkontakt. Du slipper også å ta spesielle forholdsregler i hverdagen. Dette er også den klare anbefalingen fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB). Les mer om dette her
Fordeler med ladeboks:
- Enklere lading
- Sikrere lading
- Raskere lading
- Investering i egen bolig
Stilig og elegant kabelholder fra norske Easee. Den passer perfekt ved siden av Easee ladeboks. Bare kveil sammen kabelen og få et fint helhetsinntrykk av ladestasjonen din. Easee kabelholder er designet for både å holde og motstå vekten til en de største ladekablene.
Tekniske spesifikasjoner
✔︎ Materiale: SS316 syrefast stål
✔︎ Beskyttelsesklasse: IP54
✔︎ Brannbeskyttelse: UL94
✔︎ Materiale: SS316 syrefast stål
✔︎ Slagmotstand: IK10
✔︎ Sertifiseringer: CE
✔︎ Mål: 10 x 5 x 5 cm

Ved Tibber abonnement får du i tillegg følgende fordeler:
- Smartlading ved at ladeboksen styres opp mot strømforbruk og strømpris
- Enkelt å skifte mellom smartlading og vanlig lading med touchsensor på ladeboksen
- Tibber garanterer sine kunder (både medlemmer og ikke-medlemmer av Elbilforeningen) lavere strømkostnader ved smartlading av elbil via Tibber
Du velger selv om du vil kjøpe Easee ladeboks med eller uten installasjon. Dersom du kjøper uten installasjon må du må selv finne autorisert elektriker som kan installere ladeboksen. Husk at du må få samsvarserklæring fra elektriker på installasjonen. I enkelte områder krever nettleverandøren at man søker om å få sette opp kurser over 16A (tilsvarer over 3,7 kW) for lading av elbil ved 230 V 1-fase strømnett.
Dette medlemstilbudet gjelder kun for private boliger (ene-/tomannsbolig, rekkehus og hytter). Dersom du bor i borettslag eller sameie kan du ikke benytte deg av tilbudet. Vi har dyktige laderådgivere som kan hjelpe deg/dere med å finne den beste løsningen for ditt borettslag/sameie. Du kan også lese mer om rettigheter og hva dere må tenke på ved etablering av ladeanlegg her.
Tibber samarbeider med OneCo som er ansvarlig for installasjon av ladeboksen. De tar kontakt med deg så snart du har bestilt ladeboks med installasjon. Oneco vil alltid sende deg endelig pristilbud. Dersom det kreves arbeid utover det som inngår i standard installasjon vil dette bli lagt til i tilbudet.
Standardinstallasjonen inkluderer
✔︎ Reise, tur/retur 50 km for installatøren
✔︎ Installasjon og idriftsettelse av ladeboks opptil 32A 3-fase (22 KW)
✔︎ Installasjon av 3-fase automatsikringer opptil 32A i sikringsskap eller i nytt skap
✔︎ 15 m kabelføring mellom sikringsskap og ladeboksens plassering
✔︎ Drilling av 2 stk. hull
✔︎ Gjennomgang av ladeboksens funksjoner sammen med kunden etter fullført installasjon
Forutsetninger
– Eksisterende overspenningsvern i sikringsskapet og kapasitet i det elektriske anlegget
– Ryddig og enkel tilkomst til installasjonssted
– Graving, luftstrekk, tildekking ikke medberegnet
Forbeholdt godkjenning fra lokalt nettselskap. Noen nettselskaper har en begrensning og krever en godkjenning på installasjoner av elbilladere over 16A, eller 3,68kW kapasitet. OneCo ordner dette med nettselskapet, men avhengig av nettselskap og type leveranse så vil det kunne oppstå lengre leveringstid og ekstrakostnader.
Tibber samarbeider med OneCo som er ansvarlig for installasjon av ladeboksen. De tar kontakt med deg så snart du har bestilt ladeboks med installasjon for å få mer detaljert informasjon om din bolig og ditt behov.
For å starte og stoppe ladingen med smartelefon i Tibber-appen kreves WiFi.
Dersom du ønsker tilgang til smartlading (styring av lading opp mot strømpris) kreves et Tibber-abonnement. Da får du WiFi + 4G.
Abonnementet koster kr. 39,- per måned, og gir deg innkjøpspris på strøm.
Ladeboksen kan stilles inn slik at den er tilpasset strømnettet og bilen (ombordladeren) din.
A) Laderen er justerbar mellom 1,4 kW og 7,4 kW for 1-fase
B) Den er justerbar mellom 1,4 kW og 22 kW for 3-fase.
C) For høyere effekt enn 7,4 kW kreves det 400V 3-fase strømnett.
Unntak gjelder for Tesla Model 3 – den er mulig å lade på 3-fase 230V, opptil 11kW.