Hjelp til lading
Dersom du lurer på noe eller ikke finner informasjon kan du ta en titt på de ulike temaene nedenfor. Dersom du ikke finner svar på det du søker kan du gjerne sende oss en epost så skal vi svare deg så raskt som mulig.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Det korte svaret er ja, men Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der du lader til vanlig. Det er en mye sikrere og raskere måte å lade bilen din på. Men etter 1. juli 2022 må du, om du skal etablere et nytt fast ladepunkt, installere ladeboks. Har du etablert fast elbillading før juli 2022 med egen kurs til elbilen, maks ti ampere og jordfeilbryter type B, kan du fortsette å bruke denne til fast bruk. Om du ikke har gjort sistnevnte, kan man kun bruke stikkontakt til nødlading – altså kun når du absolutt må.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Under oppstart av en ladeøkt gjennomfører lader og bil en «hand shake»/kommunikasjonsutveksling. Det hender at dårlig kontakt mellom ladekabel og bil fører til at ladeøkten feiler. En ladekabel kan være tung, så et råd kan her være å løfte ladepistolen litt opp eller dytte den inn i ladeporten.
Feil på ladeutstyr kan dessverre forekomme. Feilen kan ligge i lader, eller noen ganger mellom den enkelte bilmodell og lader. Dersom det er flere ladere på en ladestasjon test gjerne andre ladere, eller ring telefonnummeret som står på stasjonen for å komme direkte til ladeselskapet.
Mange av laderne på markedet har en nødstoppbryter. Denne skal benyttes ved nød og ikke ordinær bruk. Ved feil bruk kan nødstoppbryteren bli ødelagt og føre til nedetid på laderen.
Dersom det ikke er åpenbar fare for liv og helse SKAL ladeselskapet først kontaktes via telefonnummer på stasjonen, før bryter benyttes.
Hva gjør jeg når hurtigladekabelen sitter fast i bilen?
CCS-kontakt
På biler med CCS og Type 2 er det bilen som låser ladekabelen fast. Dette skjer ved at låsepinner i ladekontakt/-port holder fast ladekabelen. Som oftest er det låsetappen som står i spenn og ikke vil slippe. Her er noen tips til hva du kan gjøre:
- Prøv å lås opp bilen gjentatte ganger med nøkkelens fjernkontroll.
- Dersom dette ikke hjelper: Dytt ladepistolen inn og prøv på nytt. Alternativt løft/vipp lade ladepistolen opp og gjenta alternativ 1.
- Alle biler med CCS og type2 har en nødutløser. Denne utløses med en snor eller wire som manuelt trekker ut låsepinnen. Nødutløseren er ulikt plassert fra bil til bil. Vennligst se brukermanual for din bil.
Dersom ingen at alternativene over fungerer, ring ladeselskapet på telefonnummeret som står på laderen.
I noen få tilfeller så kan det ha kommet fukt i ladeluken som igjen medfører at låsen fryser. I slike tilfeller vil kundeservice hos ladeselskapet hjelpe deg.
Chademo-kontakt
For biler med Chademo-hurtiglading er det ladepistolen som låser seg fast til bilens ladekontakt/-port. Det skjer ved at et låsestykke kneppes på plass inne i kontakten.
Dersom kabelen sitter fast:
- Påse aller først at ladeøkten er ferdig. Det lyser gjerne en diode under pågående lading i ladepistolen.
- Det hender at ladepistolen bare sitter godt fast og krever at du bruker litt kraft. Trykk utløserknappen på Chademo godt inn og dra. Da skal ladepistolen løsne.
- Dersom punkt 2 ikke hjelper: Bøy bestemt, men forsiktig, ladepistolen litt opp og prøv punkt 2 på ny.
- Punkt 2 og 3 hjelper ikke: Det hender at ladepistolen er godt brukt og utløseren utslitt. Fortsett å prøve eller ring ladeselskapet og be om assistanse.
NB: Dersom ladeøkten ikke har stoppet, ring ladeselskapet før du bruker eventuell nødstoppbryter. Nødstoppbryteren skal kun brukes som siste utvei.
Når en elbil står parkert eller kjører i kalde omgivelser vil batteriet bli nedkjølt over tid - med mindre bilen aktivt varmer batteriet. Avhengig av bilmodell, kan det ta flere timer og mange mil med sammenhengende kjøring for å få tilstrekkelig varme i batteriet, slik at ladehastigheten øker betydelig. Batteriet er ofte rett og slett ikke varmt nok.
Ladehastighet påvirkes av en rekke faktorer, hvor SOC- State Of Charge og battericellenes temperatur i stor grad spiller inn. Ved ideell batteristatus og batteritemperatur, så vil formelen (batterispenning * amper fra lader og/eller ladekabel) gi deg svaret på maksimal teoretisk ladehastighet.
Ladehastigheten styres av bilens BMS (Battery management system). I utgangspunktet er det slik at det er bilen som bestemmer ladehastigheten laderen gir. Hastigheten er begrenset oppad til hva laderen maks kan levere. Variabel ladehastighet er dessverre vanlig, noe som skyldes at lading styres av en rekke parametere, som:
- Temperatur i batteripakke – Jo kaldere batteriet er, desto saktere går hurtiglading. Dette skyldes beregninger bilprodusenten har lagt inn for å ta best mulig vare på batterihelsen og -levetid.
Enkelte bilmodeller har aktiv oppvarming av batteripakken som øker ladehastigheten i kaldt vær. - Batteriets ladenivå (SOC state of charge) – Når batteriet nærmer seg fulladet, senkes farten på ladingen. Det er store variasjoner mellom ulike bilmerker og modeller på markedet. Bilprodusentene har lagt inn sine og batteriprodusentenes parameter, som legges til grunn for hvilke ladehastigheter som tillates ved ulike temperaturer og batterinivåverdier.
Lading prises forskjellig hos de ulike ladeselskapene. Noen tar betalt for kWt, mens andre tar betalt for en kombinasjon av antall minutter og kWt.
Med ren kWt-pris vil prisen normalt ikke endres, men ladingen vil kunne ta noe lengere tid.
På ladere med en kombinasjon av minuttprising og kWt-pris endres prisen normalt ikke, men på grunn av økt ladetid kan ladingen komme til å koste mer.
Prisen er i begge tilfeller satt av ladeselskapet.
På ladere som tillater to eller flere biler å lade samtidig, vil effekten fordeles mellom bilene som står til lading. Dette vil kunne gjøre at ladehastigheten blir lavere. Hvordan fordeling av ladeeffekt er lagt opp er noe ulikt fra sted til sted.
Ja, på visse typer ladere kan to biler lade samtidig. Dette gjelder i hovedsak lynladere. Hurtigladere (50 kW) støtter normalt ikke muligheten for at to biler kan lade samtidig, da de ikke har teknisk forutsetning for å dele effekt mellom to ladeuttak.
NB: Noen hurtigladere har et type2-uttak i tillegg til CCS/Chademo. Dette uttaket fungerer uavhengig av laderen og kan ofte benyttes samtidig med hurtigladeren.
Noen eldre elbiler kan ikke lade med høyere effekt enn 50 kW. Om dette gjelder din bil anbefales det å velge en 50 kW-lader dersom det er tilgjengelig. I mange tilfeller vil det også være billigere å velge en 50 kW-lader, enn å velge en lader med høyere effekt enn din bil klarer å motta. I tillegg vil elbilister som kan utnytte ladehastigheten på lynladere være takknemlig for det.
Framover forventer vi at det vil bli bygget en stor overvekt av lynladere, da de fleste nye bilmodeller har en teoretisk ladehastighet fra 100 kW.
Forskjellen på hurtig- og lynlading er den teoretiske makshastigheten laderen kan tilby. Hvor høy hastighet bilen din lader med styres av en rekke variabler som spenning, temperatur, batteritemperatur, hvor mye strøm bilen er dimensjonert for å motta og en hel rekke andre parameter. Gjør deg kjent med hvilken ladehastighet din bil kan motta, for mest mulig effektiv lading.
Hurtiglading
Effekt: Mindre enn 150 kW
400V DC spenning
Lynlading
Effekt: 150 kW og oppover
400V eller 800V DC spenning
Forsinkelse av sanntidsinformasjon fra ladeselskapet kan føre til at en ladestasjon står som opptatt i app, mens den egentlig er ledig. Noen ladeselskaper sender oppdateringer med noen minutters mellomrom, mens andre sender denne informasjonen kun noen ganger per time. Dette kan føre til at sanntidsinformasjon ikke alltid er like oppdatert som ønskelig.