Mercedes EQE SUV: En SUV for folk med god råd
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Konkurransen i premium-SUV-segmentet spisser seg til.
Nylig avduket Mercedes-Benz sin nye EQE SUV, som går rett i strupen på BMW iX og den kommende Audi Q8 e-tron.
Perfekt for det norske markedet, kanskje, men bilen vil nok koste flesk. Så langt vet vi lite om hvor mye flesk den vil koste.
Fjerde modell på ny plattform
Mercedes-Benz mener uansett virkelig alvor med sin elektriske satsing, og har nå annonsert denne fjerde modellen på den nye plattformen som ble introdusert med EQS i fjor.
EQC, som ble lansert i 2019, får nå en etterlengtet storebror ved navn EQE SUV.
Mange bokstav-navn her nå, men stikkordene fra Mercedes for EQE SUV er nok uansett luksus, komfort og praktiske egenskaper.
– Med tilhengerfeste, firehjulstrekk og flere effektkonfigurasjoner, er vi overbevist om at EQE SUV er veldig aktuell for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-importør Bertel O. Steen i en pressemelding.
Mercedes i Norge går for øvrig så langt som til å spå at EQE SUV vil bli deres mestselgende bil i 2023.
Den første AMG-SUV-en
EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG.
Den kommer i to effektutgaver: EQE 43 4MATIC med 476 hestekrefter, og EQE 53 4MATIC+, med 687 hestekrefter med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.
Akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på svimlende 3,5 sekunder for toppmodellen.
Lynkjapp, men fortsatt ikke nok til å slå den kommende Tesla Model X Plaid som kan skryte på seg en til 0-100 km/t tid på 2,6 sekunder
Men det er nok innstegsmodellen EQE SUV 350 4Matic som sannsynligvis vil bli den vanligste utgaven å se på norske veier.
Den vil neppe bli noen sinke i trafikken den heller, med 292 hestekrefter, 765 newtonmeter med effekt.
EQE SUV er også tilgjengelig med tohjulstrekk, men ikke i Norge:
Importøren oppgir at det er kun forhjulstrekk som tas inn til landet.
Dempet både her og der
Mercedes-Benz har tradisjonelt lagt mye prestisje i å være markedsledende på komfort, og EQE SUV skal ikke være noe unntak.
Med luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+, kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere, lover Mercedes at komforten er ivaretatt uten å dempe kjøredynamikken.
Tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+-dempere tillater dempersystemet å endre egenskapene på hvert enkelt hjul helt automatisk.
Og for dem som er engstelige for å klar de siste meterne til hytte, kan EQE SUV heves med opptil 30 millimeter.
I likhet med det vi har opplevd med EQS, er bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr.
Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,3 til 10,5 meter.
Smidig i byen, stabilt på langtur.
Romslig og digitalisert
Med en lengde på 486 centimeter har EQE SUV en bagasjeplassee på 520 liter.
Det er ok, men litt mindre enn forventet.
Men dersom bakseteryggen settes i lasteposisjon, økes volumet til 580 liter.
Hvordan dette påvirker bakseteplassen i sistnevnte stilling gjenstår å se.
Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter.
Baksetene kan legges ned i en 40/20/40-fordeling. Med 20-deling i midten kan man tenke at den lett kan fungere som en skiluke.
Så til det alle nordmenn elsker å spørre om: Hva med taklast og hengervekt?
Man kan trekke opptil 1.8 tonn (kun med firehjulstrekk), og på taket kan du lempe på opptil 100 kilo.
Lekkert interiør
Interiøret kjenner vi lett igjen fra EQS, som vi har testet tidligere.
Mercedes-Benz fortsetter visjonen om digitalisering med MBUX Hyperscreen (tilleggsutstyr først ble lansert i EQS), som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe.
Under en felles glassflate finnes tre skjermer: Instrumentpanelet til sjåføren, hovedskjermen og en egen 12.3-tommers OLED-skjerm til passasjeren.
Der kan co-piloten styre alt fra temperatur til musikk og massasjeseter.
Såkalte haptiske knapper (berøringsknapper som vibrerer) er flittig brukt.
På plass er også turbindesignede luftventiler, i tillegg til utstrakt bruk av mattpolert aluminium og faix-treverk.
Klassisk Mercedes, med andre ord.
Energigjenbruk
Avhengig av kjøretøyets utstyr og konfigurasjon, får vi en forventet WLTP-rekkevidde på opptil 558 kilometer.
Mercedes har utviklet en rekke funksjoner som optimaliserer energibruket fra drivlinjen:
- Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk, såkalt Torque Shift, som kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen for å effektivisere motorene.
- Den elektriske motoren på forakselen kan kobles automatisk helt ut, avhengig av kjøresituasjonen og ønsket effekt for ytterligere økt rekkevidde.
- Batteristyringen bruker skybaserte oppdateringer (OTA), slik at energistyringen til EQE SUV holdes oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.
- Varmepumpe som standard. Spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og høyvoltsbatteriet kan brukes til å varme opp interiøret.
- Med Electric Intelligence aktivert gjennom bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov slik at temperaturen ved ladepunktet er optimalt for effektiv lading.
- Regenereringseffekt er på opptil 260 kW under optimale forhold.
EQE SUV kan lades med inntil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren.
Garantien på batteriet er på 10 år eller 250.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.
Tar opp kampen med stormaktene
Det er ingen tvil hvem Mercedes tar opp kampen mot.
BMW iX er det mest naturlig bilen å sammenligne med. Men Audi er hakk i hæl med den oppdaterte e-tron-varianten, nemlig e-tron Q8, som forventes i 2023.
Og vi er kanskje heller ikke på villspor om vi sammenligner EQE SUV AMG-modellene mot den kommende Tesla Model X Plaid.
Prisene er ikke klare, men vi tipper en startpris på over 700.000 kroner før du har krysset av noe på ønskelista di over tilleggsutstyr.
Vi tipper også at det sannsynligvis vil være fort gjort å nærme seg en million uten å ha valgt en av toppmodellene.
Og med en slik prislapp, vil nok denne SUV-en bli en bil for de færreste av oss, selv om Mercedes håper på en bestselger.
Den som lever får se.
Bestilling kan man legge inn fra januar, og de første bilene vil man kunne se på norske veier til sommeren.
Tekniske data EQE SUV:
EQE 350 4MATIC | EQE 500 4MATIC | |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk | 4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor | Permanent synkrone motorer (PSM) | Permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt | 292 hk | 408 hk |
Dreiemoment | 765 Nm | 858 Nm |
Blandet forbruk (WLTP) | 18,5 – 22,5 kWh/100 km | 19 – 22,7 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Rekkevidde (WLTP) | 459 – 558 km | 460 – 547 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
Hurtiglader | 170 kW | 170 kW |
Bagasjeromsvolum1 | 520 – 580 / 1.686 | |
Lengde / bredde / høyde | 863 / 1.940 / 1.686 | |
Tilhengerfeste | 1.800 kg |
1Med / uten lasteposisjon på bakre seterygg
Tekniske data Mercedes-AMG EQE SUV:
EQE 43 4MATIC | EQE 53 4MATIC+ | |
Drivlinje | 4MATIC firehjulstrekk | 4MATIC firehjulstrekk |
Elektrisk motor | Permanent synkrone motorer (PSM) | Permanent synkrone motorer (PSM) |
Effekt | 476 hk | 626 hk (687 hk med AMG DYNAMIC PLUS) |
Dreiemoment | 858 Nm | 950 Nm (1.000 Nm med AMG DYNAMIC PLUS) |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 4,3 sekunder | Opptil 3,5 sekunder (AMG DYNAMIC PLUS) |
Blandet forbruk (WLTP) | 22,0 – 25,1 kWh/100 km | 22,6 – 27,8 kWh/100 km |
CO2 utslipp (WLTP) | 0 g/km | 0 g/km |
Batterikapasitet | 90,6 kWh | 90,6 kWh |
Rekkevidde (WLTP) | 431 – 488 km | 375 – 470 km |
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr) | 11 kW / 22 kW | 11 kW / 22 kW |
Hurtiglader | 170 kW | 170 kW |
Bagasjeromsvolum | 520 / 1.675 | |
Lengde / bredde / høyde | 879 / 1.931 / 1.672 | |
Tilhengerfeste | 1.800 kg |