Hopp til innhold

Mercedes EQE SUV: En SUV for folk med god råd

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLAR FOR NORGE: Nye EQS SUV sikter seg inn mot segmentet for store premium-SUV-er, og går i direkte konkurranse mot BMW iX, kommende Tesla Model X Plaid og Audi e-Tron Q8.

Konkurransen i premium-SUV-segmentet spisser seg til.

Nylig avduket Mercedes-Benz sin nye EQE SUV, som går rett i strupen på BMW iX og den kommende Audi Q8 e-tron.

Perfekt for det norske markedet, kanskje, men bilen vil nok koste flesk. Så langt vet vi lite om hvor mye flesk den vil koste.

De som bestiller nå får bil i slutten av mars:

Nio ET5 avduket i Norge – her er prisene

Fjerde modell på ny plattform

Mercedes-Benz mener uansett virkelig alvor med sin elektriske satsing, og har nå annonsert denne fjerde modellen på den nye plattformen som ble introdusert med EQS i fjor.

EQC, som ble lansert i 2019, får nå en etterlengtet storebror ved navn EQE SUV.

Mange bokstav-navn her nå, men stikkordene fra Mercedes for EQE SUV er nok uansett luksus, komfort og praktiske egenskaper.

– Med tilhengerfeste, firehjulstrekk og flere effektkonfigurasjoner, er vi overbevist om at EQE SUV er veldig aktuell for det norske markedet, sier konserndirektør Kjetil Myhre hos Mercedes-importør Bertel O. Steen i en pressemelding.

Mercedes i Norge går for øvrig så langt som til å spå at EQE SUV vil bli deres mestselgende bil i 2023.

TOPPMODELLEN: EQE 53 4MATIC+ (avbildet her) med 687 hestekrefter, er toppmodellen. Men det blir sannsynligvis innstegsmodellen EQE SUV 350 som vil utgjøre den største andelen av salgsvolumet for modellen.

Den første AMG-SUV-en

EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG.

Den kommer i to effektutgaver: EQE 43 4MATIC med 476 hestekrefter, og EQE 53 4MATIC+, med 687 hestekrefter med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.

Akselerasjon fra 0 til 100 km/t går unna på svimlende 3,5 sekunder for toppmodellen.

Lynkjapp, men fortsatt ikke nok til å slå den kommende Tesla Model X Plaid som kan skryte på seg en til 0-100 km/t tid på 2,6 sekunder

Tesla Model S og X tilbake til Norge i år:

2,1 sek til 100 – og hengerfeste

Men det er nok innstegsmodellen EQE SUV 350 4Matic som sannsynligvis vil bli den vanligste utgaven å se på norske veier.

Den vil neppe bli noen sinke i trafikken den heller, med 292 hestekrefter, 765 newtonmeter med effekt.

EQE SUV er også tilgjengelig med tohjulstrekk, men ikke i Norge:

Importøren oppgir at det er kun forhjulstrekk som tas inn til landet.

KUN FIREHJULSTREKK: Mercedes EQS SUV kommer kun til Norge med drift på alle fire. Bilen kan heves med opp til 30 mm for ekstra bakkeklaring. Her er bilen avbildet med 22″ AMG multi-spoke aluminiumsfelger.

Dempet både her og der

Mercedes-Benz har tradisjonelt lagt mye prestisje i å være markedsledende på komfort, og EQE SUV skal ikke være noe unntak.

Med luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+, kombinert med adaptive, elektronisk kontrollerte justerbare dempere, lover Mercedes at komforten er ivaretatt uten å dempe kjøredynamikken.

Tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+-dempere tillater dempersystemet å endre egenskapene på hvert enkelt hjul helt automatisk.

Test av Mercedes-AMG EQE 43 4Matic:

En ny Mercedes-superstjerne?

Og for dem som er engstelige for å klar de siste meterne til hytte, kan EQE SUV heves med opptil 30 millimeter.

I likhet med det vi har opplevd med EQS, er bakakselstyring tilgjengelig som tilleggsutstyr.

Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,3 til 10,5 meter.

Smidig i byen, stabilt på langtur.

DIGITAL HVERDAG: MBUX Hyperscreen (tilleggsutstyr) gjør interiøret voldsomt futuristisk. Systemet har vi sett og testet tidligere med EQS, og det både imponerer og er en kilde til mye frustrasjon.

Romslig og digitalisert

Med en lengde på 486 centimeter har EQE SUV en bagasjeplassee på 520 liter.

Det er ok, men litt mindre enn forventet.

Men dersom bakseteryggen settes i lasteposisjon, økes volumet til 580 liter.

Hvordan dette påvirker bakseteplassen i sistnevnte stilling gjenstår å se.

Historisk tilhenger-test:

Fire elbiler med fire like tilhengere

Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter.

Baksetene kan legges ned i en 40/20/40-fordeling. Med 20-deling i midten kan man tenke at den lett kan fungere som en skiluke.

Så til det alle nordmenn elsker å spørre om: Hva med taklast og hengervekt?

Man kan trekke opptil 1.8 tonn (kun med firehjulstrekk), og på taket kan du lempe på opptil 100 kilo.

NORGESVENNLIG BAGASJEROM: Med 40/20/40-deling av baksetene kan det fraktes ski mellom setene. Bagasjerommet er på 520 liter, men økes til 580 ved å skyve baksetene framover.

Lekkert interiør

Interiøret kjenner vi lett igjen fra EQS, som vi har testet tidligere.

Mercedes-Benz fortsetter visjonen om digitalisering med MBUX Hyperscreen (tilleggsutstyr først ble lansert i EQS), som strekker seg fra A-stolpe til A-stolpe.

Under en felles glassflate finnes tre skjermer: Instrumentpanelet til sjåføren, hovedskjermen og en egen 12.3-tommers OLED-skjerm til passasjeren.

Der kan co-piloten styre alt fra temperatur til musikk og massasjeseter.

Fra Strømmen til Lade med Mercedes Benz EQS 580 4Matic

EQS imponerer stort – men er den helt i mål?

Såkalte haptiske knapper (berøringsknapper som vibrerer) er flittig brukt.

På plass er også turbindesignede luftventiler, i tillegg til utstrakt bruk av mattpolert aluminium og faix-treverk.

Klassisk Mercedes, med andre ord.

ENERGIEFFEKTIV: Mercedes har introdusert en rekke teknologier for å utnytte batteriet maksimalt.

Energigjenbruk

Avhengig av kjøretøyets utstyr og konfigurasjon, får vi en forventet WLTP-rekkevidde på opptil 558 kilometer.

Mercedes har utviklet en rekke funksjoner som optimaliserer energibruket fra drivlinjen:

EQE SUV kan lades med inntil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren.

Garantien på batteriet er på 10 år eller 250.000 km, avhengig av hva som inntreffer først.

KARSLIG UTSEENDE: 21 tommers felger kler EQE SUV godt, her avbildet med AMG-optikkpakke.

Tar opp kampen med stormaktene

Det er ingen tvil hvem Mercedes tar opp kampen mot.

BMW iX er det mest naturlig bilen å sammenligne med. Men Audi er hakk i hæl med den oppdaterte e-tron-varianten, nemlig e-tron Q8, som forventes i 2023.

Og vi er kanskje heller ikke på villspor om vi sammenligner EQE SUV AMG-modellene mot den kommende Tesla Model X Plaid.

Test: BMW iX40 xDrive og BMW iX50 xDrive:

Er de verd den lange ventetiden?

Prisene er ikke klare, men vi tipper en startpris på over 700.000 kroner før du har krysset av noe på ønskelista di over tilleggsutstyr.

Vi tipper også at det sannsynligvis vil være fort gjort å nærme seg en million uten å ha valgt en av toppmodellene.

Og med en slik prislapp, vil nok denne SUV-en bli en bil for de færreste av oss, selv om Mercedes håper på en bestselger.

Den som lever får se.

Bestilling kan man legge inn fra januar, og de første bilene vil man kunne se på norske veier til sommeren.

Nå er ElbilAppen oppdatert:

Kanskje du også trenger å oppdatere den?

Tekniske data EQE SUV:

EQE 350 4MATICEQE 500 4MATIC
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motorPermanent synkrone motorer (PSM)Permanent synkrone motorer (PSM)
Effekt292 hk408 hk
Dreiemoment765 Nm858 Nm
Blandet forbruk (WLTP)18,5 – 22,5 kWh/100 km19 – 22,7 kWh/100 km
COutslipp (WLTP)0 g/km0 g/km
Rekkevidde (WLTP)459 – 558 km460 – 547 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)11 kW / 22 kW11 kW / 22 kW
Hurtiglader170 kW170 kW
Bagasjeromsvolum1520 – 580 / 1.686
Lengde / bredde / høyde863 / 1.940 / 1.686
Tilhengerfeste1.800 kg

1Med / uten lasteposisjon på bakre seterygg

Over 28.000 hurtigladere i hele Europa:

Her kan du hurtiglade med Ladeklubben

 Tekniske data Mercedes-AMG EQE SUV:

EQE 43 4MATICEQE 53 4MATIC+
Drivlinje4MATIC firehjulstrekk4MATIC firehjulstrekk
Elektrisk motorPermanent synkrone motorer (PSM)Permanent synkrone motorer (PSM)
Effekt476 hk626 hk (687 hk med AMG DYNAMIC PLUS)
Dreiemoment858 Nm950 Nm (1.000 Nm med AMG DYNAMIC PLUS)
Akselerasjon (0-100 km/t)4,3 sekunderOpptil 3,5 sekunder (AMG DYNAMIC PLUS)
Blandet forbruk (WLTP)22,0 – 25,1 kWh/100 km22,6 – 27,8 kWh/100 km
COutslipp (WLTP)0 g/km0 g/km
Batterikapasitet90,6 kWh90,6 kWh
Rekkevidde (WLTP)431 – 488 km375 – 470 km
Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)11 kW / 22 kW11 kW / 22 kW
Hurtiglader170 kW170 kW
Bagasjeromsvolum520 / 1.675
Lengde / bredde / høyde879 / 1.931 / 1.672
Tilhengerfeste1.800 kg

Les også