Hopp til innhold

Teslas nettverk øker: 6000 ladestolper på 600 steder

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

EUROPA RUNDT: Teslas ladenettverk strekker seg nå fra nord i Norge til syd i Spania og fra Irland til Bulgaria.

Tesla har akkurat nådd nok en milepæl i utrullingen av ladenettverket sitt i Europa. Nå er det 6.039 Supercharger-ladestolper fordelt på 601 stasjoner.

Siden den spede starten, har Tesla og deres eget Supercharger-nettverk hatt en solid vekst:

3 000 ganger tur/retur månen

I løpet av de siste årene har Tesla satset stadig mer på ladenettverket sitt.

De har beregnet at det er kjørt 2,4 milliarder kilometer med strøm fra Superchargerne, opplyser selskapet i en pressemelding.

Bare siden Model 3 kom i 2019, har Tesla-eiere kjørt mer enn 3.000 ganger tur/retur månen eller om lag 22 ganger tur/retur Mars.

Over tusen ladestolper i Norge

I dag finnes det Supercharger-stasjoner i 27 land i Europa – den siste i Athen, Hellas. Og her hjemme er det nå 73 Supercharger-stasjoner med 1.020 Supercharger-ladestolper.

For kort tid siden annonserte Tesla at de fortsatt har betydelige vekstambisjoner, og i Norge planlegger Tesla å åpne over 30 nye Supercharger-stasjoner i 2021.

Med stasjonen i Honningsvåg, som har forventet åpning i andre kvartal i år, vil nettverket for første gang dekke strekningen lang hele Norge – fra Nordkapp til Lindesnes.

NYE TALL: Kjørelengden for norske elbiler økte med 26 prosent

Europas tre største stasjoner er i Norge

Da de åpnet nettverket i 2013, var den gjennomsnittlige størrelsen på en Supercharger-stasjon sju ladestolper. De siste årene har den størrelsen økt, og i dag befinner alle de største Supercharger-stasjonene i Europa seg her i Norge:
  1. Nebbenes, Norge – 44 ladestolper
  2. Rygge, Norge – 42 ladestolper
  3. Liertoppen, Norge og Oberhonnefeld, Tyskland – 40 ladestolper
DUELL-TEST: Store Audi e-tron vs. lille Tesla Model 3

Oppgradert

Superchargerne er også blitt raskere og mer effektive. Makseffekten til V2 Superchargere ble oppgradert til 150 kW, og samtidig har Tesla rullet ut tjenesten «On-Route Battery Warm Up», som gjør at bilen ankomme stasjonen med optimal batteritemperatur for mest mulig effektiv lading.

Ifølge Tesla selv reduserer dette gjennomsnittlig ladetid med 25 prosent.

V3 Supercharging kom til Europa i starten av 2020, og disse stasjonene har en ladeevne på opptil 1.600 km rekkevidde per time.

PRIS-SJEKK: Her er de billigste og dyreste hurtigladerne