Hopp til innhold

Slik vinner du elbildiskusjonen #5: En gedigen strømsluker?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dagens elbilmyte: Elbiler bruker veldig mye strøm.

I denne artikkelserien tar Elbil.no for seg diverse elbilmyter – og ser på i hvilken grad det er hold i dem.

Myte: «Elbiler bruker fryktelig mye strøm»

Feil. En elbil bruker typisk 1-2 kWh per mil. Det skal godt gjøres å argumentere for at det er mye. Til sammenligning bruker en oppvaskmaskin eller panelovn omtrent 2 kWh i løpet av en time. Den svært solide energieffektiviteten hos elbiler (de utnytter opptil 90 prosent av tilført energi), er forklaringen på at en stor elbil kan tilbakelegge en mil på to kilowattimer (kWh). Les også: Er elbiler brannfarlige?  En nøysom og liten bensinbil kan komme ned i 0,5 liter på mila, noe som likevel tilsvarer over det dobbelte i energiforbruk (4,55 kWh) sammenlignet med elbilen. I tillegg vil en typisk bensinbil «rote bort» om lag 75 prosent av tilført energi, mens en dieselbil gjerne sløser vekk rundt 60 prosent, begge i varmetap/friksjon.  Enkel matte tilsier dermed at en stor bensinbil brenner av minst 4-5 ganger energimengden en elbil trenger. Dessuten: Elbilen tilbakefører energi til batteriet via motorbremsen, noe fossilbiler ikke kan. Les også: Sliter elbiler mer på veiene, og skaper de mer svevestøv?

Mye større potensial

Netttopp det at elektriske motorer altså bruker mye mindre energi enn med bensin- eller dieselmotorer, betyr også at en elektrifisering generelt i transportsektoren vil kunne redusere energibruken. I et scenario for elektrifisering som er lagt til grunn i en rapport fra NVE, vil energibruken i transportsektoren reduseres fra 55 terrawatttimer (TWh) i 2016, til litt over 45 TWh i 2030. I scenariet uten elektrifisering, vil derimot energibruken til transportsektoren øke til nesten 70 TWh i 2030. Les også: Fører elbiler til at folk slutter å reise kollektivt? Den potensielle energibesparelsen ved elektrifisering er altså enorm, og en raskere overgang fra fossilt drivstoff til strøm i transportsektoren vil kunne redusere Norges klimautslipp med flere millioner tonn CO2 årlig.  Flere elbilmyter? Elbiler fører bare til flere biler på veiene og elbilen er for folk flest en nummer 2-bil