Hopp til innhold

Nye bilder og alt du trenger å vite om Polestar 6: Roadsteren har landet – Polestars råeste

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I NORGE: Foreløpig er dette bare konseptbilen O2, men Polestar 6 blir ikke veldig ulik når den kommer i 2026. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

En ny smellvakker roadster fra Polestar skal sette standarden for elektriske superbiler. Nå er den på besøk i Norge.

Oslo Motor Show, som åpnet i dag, har stadig utviklet seg.

De har satt publikumsrekorder nesten årlig siden starten i 2021 – og i år har de økt utstillingsarealet til hele 42.000 kvadratmeter.

PREMIUMBIL: Polestar 6 vil få et omfattende infotainment-system som tilpasser seg til førerens bevegelser. Komposittpaneler er vevd i lin og setetrekkene er 3D-strikket. Polestar 6 har utstrakt bruk av bærekraftige materialer. Komfort skal tas til et helt nytt nivå, ifølge Polestar.

Det store endringen er at det nå kommer flere nye biler på messa. Det er flere bilmerker og importører som legger lanseringer av store nyheter til årets messe.

Blant annet kan du se elbilene Lotus Eletre, Xpeng G9 og altså Polestar 6 for første gang i Norge.

ÅPEN OG LUKKET: Størrelsen er som en Porsche 911, men her har man lov til å bruke mye mer skarpe kanter. Det faste taket sendes bakover når man vil kjøre åpent.

Spydspissen

Polestar har lenge vær forbundet med høy ytelse og sportslige kjøreegenskaper.

Og nå våger de seg ut i superbilverden med en rålekker roadster.

Du har sett den som prototype før. Da het den 02 Concept. Nå har den fått navnet Polestar 6 og produksjon er bekreftet.

SYLSKARPT: Polestar er kanskje verdens mest designstyrte bilmerke. Ikke minst på grunn av at toppsjefen Thomas Ingenlath er en tidligere designer og nærmest har kontoret sitt i designavdelingen på Torslanda utenfor Gøteborg.

For få uker siden ble de første bilene utsolgt på et blunk, en spesialversjon i lyseblått.

Elektriske kabrioleter er et sært bilsegment som nesten bare Tesla har våget seg inn på hittil. De startet som kjent med en kraftig ombygget Lotus Elise, som ble hetende Tesla Roadster.

KRAFTVERK: Polestar 6 ser uten tvil futuristisk ut, og byr på elleville krefter. 650 kW (884 hk) og 900 Nm. 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Lynrask

Den såkalte «hard-top»-kabrioleten vil bli bygget på Polestars skreddersydde, limte aluminiumsplattform.

Den er utviklet internt og har en 800-volts elektrisk høyytelsesarkitektur.

PÅ OSLO MOTOR SHOW: Vi tok en prat med Polestars interiørdesigner.

Polestar har allerede bekreftet den samme elektriske arkitekturen for Polestar 5:

En lang, lav firedørs coupé med inspirasjon fra konseptet Precept, som etter planen settes i produksjon fra 2024.

Sjekk ut Polestar Precept:

Kjendis-konsept på Norgesvisitt

Den får til sammen svimlende 650 kW (884 hk) og 900 Nm fra en dobbelmotor-drivlinje.

Da skal den klare 0-100 km/t på 3,2 sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Selv om det er lynraskt, er det nesten litt skuffende prestasjoner, sammenlignet med hva dagens Porsche Taycan Turbo S allerede klarer med langt mindre effekt.

Interiøret er enkelt og rent og minner ikke rent lite om hva man finner i deres kommende SUV, Polestar 3.

Vinger og spoilere har uteblitt. Polestar 02 har i stedet integrerte luftkanaler i hjulbuene og en baklykt som fungerer som luftblad.

RENDYRKET: Polestar har valgt romfartsinspirerte designlinjer med Polestar 6. Vinger og spoilere ble for «harry» for svenskene.

Lang ventetid

Polestar bygger den 4,7 meter lange sekseren på en videreutviklet Polestar 5-plattform med kortere akselavstand, men har til nød plass til fire i et klassisk 2+2 oppsett à la Porsche 911.

Men før du slipper jubelen løs, må du smøre deg med tålmodighet. Polestar 6 ser du neppe på veien før tidligst i 2026.

Polestar planlegger lanseringen av tre nye biler i løpet av de neste tre årene.

SUV-en Polestar 3 er allerede presentert, og kommer på gata i slutten av neste år.

En mindre SUV, trolig en Tesla Model Y-konkurrent, får navnet Polestar 4.

i 2024 kommer GT-en Polestar 5.

I dag finnes hybriden Polestar 1 og Polestar 2. Sistnevnte lanseres straks i en rå versjon kallet BST, fritt forkortet etter BEAST.

Test: Polestar 2 Long range Dual motor Polestar Engineered:

Så enkelt kan du trimme bilen din

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også