Ta en sniktitt Slik blir Polestar 3
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Her er første arrangerte «spionfoto» av Polestar 3, en svær SUV som skal bygges i USA.
Polestar 3 skal produseres på Volvo-konsernets nye SPA2-plattform, som også vil brukes på Volvos nye generasjon XC90. Det er med andre ord ikke en dedikert elbilplattform, siden XC90 etter planen også kommer med hybrid drivlinje.
Eksakt hvor stor den blir, vet vi ikke ennå, men den skal sikte seg inn blant de store, som Audi e-tron, BMW iX og Tesla Model X.
Med det begrensede utvalget som tross alt er på elbiler enn så lenge, vil selvsagt Jaguar I-Pace og Mercedes-Benz EQC også være konkurrenter. Med produksjon i USA, blir Polestar et globalt merke. Hovedkvarteret er derimot i hjertet av Volvo-land, på Torslanda utenfor Gøteborg.
USA først
– Polestar 3 vil bygges i USA for amerikanske kunder, sier Polestar-sjefen Thomas Ingenlath. Modellens viktigste marked blir trolig «over there», selv om også det kinesiske markedet er glade i store SUV-er.
Men: Polestar sier det vil bli en global lansering, også. Derfor blir bilen også bygget i Kina, og det er visstnok disse bilene som etter hvert kommer på det europeiske markedet.
Sportslig og aerodynamisk
Polestar beskriver modellen som «aerodynamisk elektrisk performance SUV»
Bilen ser ut til å være produksjonsklar og får en front ikke helt ulik dagens Polestar 2, frontlykter inspirert fra Precept, ordinære speil, høy vinduslinje og en et muskuløst hofteparti over bakhjula. Det ser også ut til at den får skjulte dørhåndtak. Hvor mye effekt vi får, er ikke bekreftet, men den hopper inn i et kobbel med superraske store SUV-er, med Model X Plaid i toppen.
Maximilian Missoni, sjefsdesigneren til Polestar, har tidligere fortalt at Polestar 3 blir sterkt inspirert av Precepts interiør, og det blir enklet og luftig. Trolig blir det et horisontalt dashbord med en stor frittstående skjerm i høydeformat og en liten skjerm på rattstammen.
Material- og fargevalg blir nok ikke helt ulikt det man ser i Volvo i dag. Regn med at du kan velge mellom resirkulerte materialer i interiøret.
Selvkjørende på motorvei
USA har som kjent litt friere regler for selvkjøring enn i Europa. Tesla har jo kjørt selv i årevis. Polestar vil også tilby avansert førerassistanse, inkludert autonom mototveikjøring med LiDAR sensor fra Luminar. Det blir så vidt vi vet den første produkjsonsbilen med LiDAR-styrt førerassistent.
Vil tidoble salget på tre år
Polestar vil framover presentere en modell hvert år. Først kommer den store SUVen Polestar 3, neste ut er en mindre SUV Polestar 4 og deretter Precept som kommer som Polestar 5. Med disse modellene er målet å tidoble salgsvolumet innen 2025, fra dagens 29.000 biler til 290.000 globalt.
LES OGSÅ: 10 nye elbiler under 250.000 kroner
Les også
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!