Elektrisk MC-merke får norsk forhandler: Italienske Energica til Norge: – Mange som er nysgjerrige
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/energica_img_01.jpg)
Godt nytt for venner av tung MC: Nå er det brått tre elmotorsykkelmerker med distribusjon i Norge.
I Norge har motorsyklister flest knapt hørt om italienske Energica, som siden 2014 har produsert tunge, elektriske motorsykler.
En viktig årsak til det er at de ikke har vært tilgjengelige her i landet blant forhandlerne der ute, og dermed har man heller ikke enkel tilgang til service, garanti og slike ting.
I tillegg har ikke interessen blant forbrukerne vært særlig stor, og elmotorsykkelen har aldri vært i nærheten av å få et tilsvarende momentum som elbilene har fått her i landet.
Men nå skjer det ting …
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/20220329_142338-edited.jpg)
Vil Enova-støtte gi elmotorsykkel-boom?
I forrige uke kom nyheten om at Enova gikk ut med en støtteordning for å få fart på utviklingen for utslippsfrie tohjulinger:
Fra og med nå, og i en tidsramme som foreløpig er uklar, får du refundert 3500 kroner fra Enova hvis du kjøper ny elmoped, 15.000 for lett elmotorsykkel – og 25.000 kroner hvis du satser tungt og går for en splitter ny tung elmotorsykkel.
Og støtten er tilsynelatende nødvendig:
For mens elbiler utgjorde 64,5 prosent av nybilsalget i Norge i 2021, er salget av elektriske motorsykler og mopeder fortsatt beskjedent – og det trengs flere modeller på markedet.
I tillegg er prisnivået på de elektriske syklene fortsatt relativt høyt sammenliknet med de fleste fossile MC-ene. Slik sett kan støtten være ekstra kjærkommen for dem som vurderer å våge seg over på en ny drivlinje.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/thumbnail_20220323_191907-edited.jpg)
Energica til Bergen
Nå er det nemlig klart at PM Motor i Bergen har fått agentur på motorsyklene fra den italienske MC-produsenten Energica.
Etter flere år uten norske forhandlere, er Energica nå tilgjengelige her i landet igjen. Og denne gangen kan det kanskje også bli litt fart på sakene, med tanke på medvinden elmotorsykler kan få med Enova-støtten.
MC-forhandleren i Bergen er selvfølgelig spent på mottagelsen.
– Vår bransje skal også bli fossilfri, vi må derfor henge med i utviklingen og er glade for at vi har fått agentur på Energica, sier Per Morten Nygård, daglig leder i PM Motor, i en pressemelding.
Fått inn demosykler
PM Motor har foreløpig tatt inn to modeller som demosykler, som det nå vil være mulig å prøve for motorsyklister som er spent på å prøvekjøre det italienske merket.
Motorsyklene kom til Bergen forrige uke og står utstilt i butikken i Kolstien.
– Vi har mange kunder som er nysgjerrige på de elektriske motorsyklene. Flere sier at dette er fremtiden. Det blir spennende å se om våre kunder er klar for en mer miljøvennlig hverdag allerede nå, sier Nygård.
Med nytt agentur ble nyheten om at Enova gir inntil 25.000 kroner i støtte til kjøp av elektriske motorsykler godt mottatt i PM Motor. Der tenker man at støtten trolig vil gjøre at flere bestemmer seg raskere for å gå over til utslippsfrie motorsykler.
Energicas elektriske motorsykler er laget i den italienske «motordalen» Modena, og foreløpig produserer de tre modeller: Ego, Eva Ribelle og EsseEsse9.
De modellene kan du ta en nærmere titt på her.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/20220320_130619-1024x714.jpg)
Tre elektriske MC-merker i Norge nå
Med Energica-forhandler i Norge har vi nå foreløpig tre elektriske MC-merker i Norge.
I tillegg til Energica, har vi Harley-Davidson-eide LiveWire, som nylig ble skilt ut som et eget varemerke, og som dessuten snart skal komme med en helt ny, litt lettere modell:
Fra før har vi Zero Motorcycles, den amerikanske el-MC-produsenten som har vært tilgjengelig i Norge i en del år allerede, men som for et par år siden overlot agenturet til Erling Sande AS, som har forhandlere i store deler av landet.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/thumbnail_IMG_0694-1024x768.jpg)
Hos Erling Sande AS har for øvrig nyheten om Enova-støtten ikke akkurat gått upåaktet hen, som du kan se her.
Her viser man de ulike elektriske modellene de har i sortimentet sitt, inkludert lett MC-segmentet og elmopeder – med påsatt sticker om Enova-støtten man får tilbakeført ved kjøp av de ulike modellene.
Nedenfor kan du se en video som viser Energicas modell EVA Ribelle satt opp mot Zeros ZR/F.
De som kan ha tenkt at elektriske motorsykler er trege saker, kan ta en titt og kanskje tro om igjen. Kjør nakenmodell-test, si:
Erling Sande har også agenturet på elmopedmerket NIU, som man altså kan få 3500 kroner i Enova-tilbakebetaling om man kjøper.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/03/727_1539902601-1024x576.jpg)
… Og kanskje kommer det snart en til
I tillegg vet vi at den svenske elmotorsykkelprodusenten RGNT er i gang med å satse større.
Den mer classic-MC-orienterte motorsykkelfabrikanten har nå en annonse på Finn.no der interesserte fristes med å bli forhandler av RGNT-syklene i Norge.
Kanskje det er nettopp deg de ønsker å komme i kontakt med? Du finner annonsen her.
RGNT registreres som lett motorsykkel, og til våren skal sykkelen angivelig komme med mulighet for hurtiglading, større batterikapasitet og dermed lengre rekkevidde.
Les også
![Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/06/Illustrasjon_bli-medlem_oppdatert-01-1024x865.png)
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!