Hopp til innhold

Med elmotorsykkel til Nordkapp – midtvinters!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi vil vise at alt er mulig med elektriske kjøretøy, sier primus elmotor Bruno Ricordeau. Men ble selv ikke helt overbevist av «norsk sprengkulde».

Vi har tidligere skrevet om eventyrere som anser Nordkapp som en yndet destinasjon for å vise at elbiler får til det meste. Men det er åpenbart alltid noen som vil tøye strikken lengre. Som gjengen bak The Green Expedition. I fjor tilbakela de flere tusen kilometer langs Route 40 i Argentina med tre elbiler og en elmotorsykkel. Men selv om den turen var utfordrende, var den åpenbart ikke utfordrende nok.

Ville ha «verst tenkelige omstendigheter»

– Etter at vi hadde gjennomført Route 40-ekspedisjonen måtte vi jo finne en VIRKELIG utfordring, forteller teamleder og turorganisator Bruno Ricordeau via en sprakete telefonlinje før helgen, mens følget ennå var på vei nordover. – Vi bestemte oss derfor for å legge ut på elbillangtur under verst tenkelige omstendigheter. Vi vil vise at absolutt alt er mulig for elektriske kjøretøy. Og «de verste omstendighetene» Bruno Ricordeau kunne komme på for elbiler, var altså å kjøre gjennom Norge midtvinters, med Nordkapp-platået som hovedmål for turen.

– Nesten litt skuffende

Følget startet i Paris 11. februar og kjørte via Tyskland, Danmark og Sverige. Tanken var at batteriene og bilene – og kanskje særlig elmotorsykkelen – virkelig skulle få kjørt seg i norsk sprengkulde jo lengre nord de kom. – Men det kaldeste vi har opplevd så langt er minus 15, ikke spesielt ekstremt. Nesten litt skuffende, må jeg si, selv om vi har hatt masse vind og snø. Selv hadde jeg ventet meg minus 35 eller enda verre. Ricordeau forteller at ekspedisjonen delvis er finansiert av sponsorer, og at de lager en dokumentarfilm om prosjektet. – Likevel taper vi penger på dette. Men det vi prøver å bevise når det gjelder elbiler, er viktigere enn pengene. Et titalls elbilentusiaster deltar i ekspedisjonen, som kjøretøymessig består av en BMW i3 og to Renault Zoe ZE 40, i tillegg til den elektriske motorsykkelen, en 2017-modell Zero DS.

– Tror vi er aliens

Og det er jo her den virkelige hakesleppfaktorien ved denne ekspedisjonen ligger. For hvem i all verden er det som kjører til Nordkapp på motorsykkel i februar – elektrisk eller ei? – Nei, vi har merket oss det. Når folk ser oss med motorsykkelen i trafikken, virker det som de tror vi er aliens. Det blir mer og mer tydelig jo lenger nord vi kommer, forteller en lattermild Ricordeau. – Ikke rart, hva var det egentlig dere tenkte på? – Mange har spurt oss om det de siste dagene, og lurer på hva i helvete vi driver med – dure rundt på motorsykkel i mørket her i nord midt på vinteren, liksom. Og så tar de selfier med oss foran motorsykkelen mens de gestikulerer at vi er gale.

MC-en dro fra på vinterføre

Bruno Ricordeau forteller at følget byttet til piggdekk på motorsykkelen først da de ankom Lillehammer. – Men etter dekkbyttet kunne motorsykkelen faktisk kjøre fortere enn elbilene, som vi har måttet kjøre litt saktere enn planlagt fordi det ofte har vært såpass glatt. – Men stakkaren dere har plassert på motorsykkelen, fryser han ikke i hjel? – Nei da, han er fortsatt i live og ved godt mot. Hemmeligheten er at vi har to mc-førere med oss, og de bytter annenhver time, så det har gått helt fint. Les også: Hvor blir det av den elektriske MC-våren?

Lover gjentakelse

Utover litt ladetrøbbel underveis og noen i overkant lange ladepauser, har turen nordover gått udramatisk for seg, og følget ankom Nordkapp nå i helgen, helt etter planen. – Nå som dere har gjennomført dette, vurderer dere å gjøre noe liknende igjen? – Vi skal faktisk gjøre det igjen om to år. – Seriøst? – Ja, helt seriøst. Nå som vi jo virkelig kan dette, tar vi Route 40 i Argentina igjen til neste år, og Paris-Nordkapp igjen om to år. Om vinteren, selvsagt, med både elbiler og elmotorsykkel. Det er bare å følge med på vår Facebook-side for oppdateringer.