Hopp til innhold

Følger etter Harley-Davidson: Triumph klar med prototype av sin første elektriske MC

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PROTOTYPE: Prototypen av Triumphs første elektriske motorsykkel, TE-1, skal det neste halvåret testes grundig før produksjonsfasen står for tur. Den britiske motorsykkelprodusenten understreker at sykkelen ikke nødvendigvis vil få et utseende nøyaktig likt det du ser her.

Blir Triumph den første av de store MC-produsentene etter Harley-Davidson som får en elektrisk motorsykkel på markedet?

Man skynder seg langsomt hos den ærverdige britiske motorsykkelfabrikanten Triumph.

Men likevel ser det ut til at de ligger foran sine store japanske konkurrenter Honda, Kawasaki, Suzuki og Yamaha – i hvert fall når det gjelder elektrifisering.

Nye elektriske MC-er: Råskinn på to hjul

Flere faser

Faktisk har det helt siden tidlig 2019 vært snakk om Triumph skal produsere en fullblods elektrisk motorsykkel, og nå, tre år senere, har de sluttført fase tre av det som ifølge ryktene i 2024 skal materialisere seg som Triumph TE-1.

Og når det skjer, kan det fort altså bli som den første av de store MC-produsentene som får en tung, elektrisk tohjuling på markedet.

Vel å merke kommer de langt etter Harley-Davidson, som nylig gjenfødte sin elektriske MC-satsing LiveWire som et eget adskilt elektrisk varemerke under H-Ds vinger.

Oppfølger til LiveWire snart ute:

Ny elektrisk motorsykkel fra Harley-Davidson

Arvtager til Speed Triple

Som bildene av Triumphs prototype indikerer, blir dette en rask og kraftig affære.

Artsmessig ligger den an til å følge opp Triumphs Speed Triple-familie, og Triumph har lovet at den skal slå alt på det elektriske MC-markedet med tanke på rekkevidde, ytelse og ladehastighet.

Selv om det så langt naturlig nok er sparsomt med detaljer, skal TE-1 kunne hurtiglades fra 0-80 prosent på tjue minutter.

Her kan du se en video som kan gi deg noen hint om hva vi har i vente:

Motoren forventes ventes ifølge nettstedet Electrek å yte 174 hestekrefter, noe som i så fall vil bety at den blir enda sprekere enn nettopp LiveWire, som sannelig er mer enn sprek nok for de aller fleste av oss.

Nå har Triumph innledet fase fire av TE-1 pre-produksjonsliv, som vil pågå det neste halvåret.

I løpet av de nesten månedene vil prototypen bli testet grundig, blant annet på bane.

Så kan vi forhåpentlig servere noen mer håndfaste nyheter, kanskje allerede i løpet av sommeren 2022.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!