Hopp til innhold

Konseptbilen VW IEV skal kunne erstatte kortdistanse-flyvninger: Fremtids­vyer fra Volkswagen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

BUSINESS-CLASS I BILEN: Her er det bare å legge seg ned å nyte.

Hva om du en dag går ut døren og rett inn i en førsteklasses kabin som frakter deg dit du skal uten at du må løfte en finger? Nå viser Volkswagen oss drømmene sine.

Frister det å slippe flytog, oppmøte minst en time før, bagasjedropp, sikkerhetskontroll, trange fly, dårlig flymat, venting ved bagasjebåndet og transport til hotellet?

KAPSEL: Volkswagen og andre produsenter ser for seg selvkjørende tjenester. En luksuskarjol vil kunne frakte deg lengre strekninger, altså distanser som gjerne gjøres med kortdistansefly i dag.

Skal erstatte fly

Alle som har vært på bilmesser før, har allerede sett noe lignende:

Svære vogner med stuelignende interiør.

Nå har Volkswagen laget en nytt konseptbil som skal kunne frakte deg dit du vil, mens du gjør hva du vil.

De ser for seg at fartøyet de har kalt Innovation Experience Vehicle (IEV), skal erstatte kortbane-flyvningene.

Den ble vist på Chantilly Arts & Elegance utenfor Paris 24. september.  

UVANTE LINJER: Volkswagen viser Toyota-tendenser med drøye linjer på sitt kuppelprosjekt.

Helt selvkjørende

Og ideen er nærmere nå enn før.

VW har allerede testet selvkjøring på nivå 5 på ID.Buzz i lang tid, og prototypen har samme teknologi.

VW tester ID.BUZZ:

Denne skal være selvkjørende i 2025

Her er opplevelsen bak de enorme vingedørene vel så viktig.

Tanken er at du skal hentes utenfor utgangsdøra di og kjøres til målet. Enten du alene, eller dere er opp til fire personer.

Nøkkelen er bærekraft fra A til Å og fleksible løsninger:

Her har du soverom for to i ett øyeblikket eller stue for fire i det andre. Eller kontor.

Både barn og voksne skal kunne underholdes digitalt uten å bli bilsjuke. Komforten skal være sikret ved at den aktiver fjæringen eABS (electric Active Body Control) som vinkler opp bilen etter brems, akselerasjon og sidekrefter.

Kunstig intelligens og såkalt platooning, det vil si at bilen kobler seg på en selvkjørende kolonne, brukes for mykest mulig kjøring og lengst mulig rekkevidde.

Toårig prøveprosjekt med autonom elbuss i Stavanger:

Nå er Norges første store selvkjørende elbuss i rute

Vil vi ha det?

Formålet er å teste konseptbilen og løsningene for ulike fokusgrupper, for å få tilbakemeldinger på hvilke løsninger som fungerer og etterspørres blant potensielle kunder.

Deretter er målet å få bilen, eller tjenesten om du vil, ut i serieproduksjon.

– Volkswagen definerer mobilitet for kommende generasjoner med NEUE AUTO-strategi – bærekraftig og digital, sier Nikolai Ardey.

Han er leder for Volkswagen Group Innovation, og snakker om mobilitet som en tjeneste, mer enn som for eksempel en bil:

– I den konsernomfattende avdelingen Volkswagen Innovation Research, fremmer vi denne ideen ytterligere, og viser hvordan kundene våre vil kunne oppleve mobilitet i fremtiden – for eksempel som en tjeneste.

Volvo XC90 blir selvkjørende:

Volvos nye elektriske flaggskip skal styre seg selv

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også