Hopp til innhold

Slik fungerer Uni Wheel-konseptet til Hyundai: En genial løsning?

BORTE VEKK: Hyundai viser helt flat plattform der motorene er plassert under de fire boksene. Tilsynelatende har de glemt å integrere ombordlader, samt kjøle-og styresystemer i den siste pakka, men fokusert på langt større batterier.

Hyundai viste nylig en helt ny måte å plassere motorer på. Den sparer plass og energi og gir bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet.

En motor for hvert hjul er ikke noe nytt. Ferdinand Porsche bygde Lohner-Porsche med motor i selve hjulet for 123 år siden.

Rivian R1S og R1T, samt BYDs Yangwang U8, har en motor til hvert hjul, og den nye elektriske Mercedes-EQ EQG får det.

SMART? I videoen fra Hyundai over kan du se hvordan Uni Wheel funker.

Bedre fremkommelighet

Alle de nevnte gjør det for å komme bedre frem i terrenget. Fordelene er åpenbare.

Man slipper aksler og sperrer, og hjulene kan rulle i forskjellige hastigheter, som for eksempel i en skarp sving.

MAGIEN: De ni drevene på den toleddede overføringen tillater hjulene å gå opp og ned uten å bruke tradisjonelle drivaksler med drivknuter. Se videoen øverst i saken, som viser hvordan systemet virker.

Bedre kjøreegenskaper

Svenskenes nye stolthet NEVS Emily GT har også en motor i hvert hjul, og BMWs første erstatter av legendariske M3 får trolig også fire motorer, men av helt andre grunner.

For en motor til hvert hjul gir også muligheter for ekstreme kjøreegenskaper på vei og bane ved å kalibrere riktig effekt til riktig hjul, både for grep, men også for å få bilen i den retningen man ønsker.

Neste BMW M3 blir elektrisk:

Gir-simulering, fire motorer, 1.360 hester

Man kan også bruke regenerering på hvert enkelt hjul for å vri bilen i en spesiell retning, eller for å oppnå optimal bremsing. Husk at Formel E-biler bremser med mer elektrisk kraft enn de tillater til fremdrift.

Bedre plass

Det er kun NEVS Emily GT som har puttet motoren i selve navet og dermed sparer masse plass i resten av bilen.

De andre nevnte, og biler med to motorer på en aksel, som for eksempel Tesla Model S og X Plaid, MG Marvel R og Audi SQ8 e-tron, har motorene plassert i midten, med drivaksler ut til navene.

MONTERT: Enheten er montert i navet innenfor felgen og kan gjøres både liten og stor, avhengig av hvilket kjøretøy den skal brukes i.

Ulempen med å ha motorene ute ved hjulene er at du får mye ufjæret vekt, som kan utfordre kjøreegenskaper og komfort.

Motorer i bilen, men nær hjulene, gir korte drivaksler og mer vinkel på drivknuter. Det betyr mer slitasje og effekttap.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

En ny løsning fra Hyundai

Hyundai har i stedet oppfunnet «Uni Wheel».

Da har man montert motoren i bilen med en stiv aksel rett ut i navet. Inni navet har de et sinnrikt oppsett av tannhjul som tillater hjulbevegelser i alle retninger, men fortsatt tillater stiv aksel ut til hjulene.

Deres tester har vist ekstremt lavt effekttap, samtidig som man får langt bedre plass til personer og bagasje i kjøretøyet.

OPP OG NED: Bildet illustrerer hvor mye hjulet kan bevege seg opp og ned i forhold til motoren som sitter fast i bilens karosseri.

Og akkurat kjøretøy er et viktig begrep her.

For med alle fordelene vi allerede har nevnt, ser Hyundai for seg at Uni Wheel kan monteres på alt fra små autonome handlekurver til store lastebiler. De bruker diameter helt ned til 7,5 cm som eksempel.

Foreløpig er Uni Wheel langt unna. Det må mye testing til før løsningen kan settes i produksjon. En utfordring må jo være å holde systemet tett, med så store bevegelser.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også