Hopp til innhold

Polestar 2 i rallydrakt: Denne elbilen kunne vært noe for GT og gjengen i Rådebank

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mer effekt, høyere bakkeklaring, stivere karosseri, Recaro-stoler, slepekroker og ekstralys. Vil du ha en?

Det kan se ut som om Polestar ønsker å nå kjernen av bilkulturen med sin One of Polestar 2 Arctic Circle Special Edition.

Og er det én elbil GT og hans venner i Bø ville byttet ut rånebilene med, så var det nettopp denne.

Her har nemlig Polestar-sjef Thomas Ingenlath og teamet hans brukt typiske rånergrep for å gjøre dagens modell enda litt kulere.

BREISLADD: Ingenting er som å kontrollere bilen i en sladd, mener mange. I Norge har vi faktisk en verdensmester i akkurat det, Fredric Aasbø.

Det er testsjåføren og mangeårige rallysjåfør Joachim Rydholm, som i prinsippet har laget seg en lekebil, med alibi om å få det beste ut av Polestar 2.

Utgangspunktet er en Performance. I bildetekstene under kan du lese mer om den spesielle bilen.

GØY PÅ JOBBEN: Polestar har allerede sportsbilen 1 og har besøkt Goodwood Festival of Speed med «The Beast». Nå har sjefstesteren deres laget sin egen «one off»-rallyversjon.

Med så lite grep, kan vi føle og analysere bilens dynamikk i roligere tempo enn på asfalt, noe som virkelig gir oss mulighet til å fintune måten vi vil bilene skal oppføre seg på. Dette er favorittforholdene for meg å utvikle biler i.

Joachim Rydholm
KLISTREMERKER: Det enkleste først. Klistremerketuning. Striper på taket, rundt hjulbuene og selvsagt startnummer på siden. De mest observante ser også at det står 350 kW med små bokstaver på dørene.
MER EFFEKT: Det vil si at effekten er økt fra 408 til 476 hk. Dreiemomentet er saftige 680 Nm, og det er det som er viktig på isen.

Test av Polestar 2: En halvsvenske det er lett å like

Her er endringene

RALLYFUNKSJONER: Padlene bak rattet skal også ha fått nye funksjoner, trolig aktivering av mer bakhjulsdrift, Launch control system eller lignende.
EKSTRALYS: Videre har de skrudd på fire Stedi Quad Pro LED ekstralykter i ren rallystil rett på fronten, en typisk svensk ting å gjøre når du bor noen mil nord for Stockholm. Fastmontert slepekrok hører også med.
NYE DEMPERE OG HØYERE OPPSETT: Performance har allerede et svært kompetent understell fra den svenske støtdemperspesialisten Öhlins, som kan stilles individuelt i 22 trinn rett på støtdemperne. Her har de utviklet eget demperoppsett som er 30 prosent mykere og har lengre fjæringsvei. Derfor er bilen også blitt 30 mm høyere. Da har man også en fordel om man skulle peke nesa ut i dårlig brøytede skogsveier.
STIVERE: Karosseriet er forsterket med støtdempertårnstag både foran og bak. Et par artige detaljer er spaden i karbonfiber og et slepetau, som er stroppet fast i bagasjerommet.
RALLYHJUL: På en rallybil er nesten felger fra OZ Racing en forpliktelse. Her er toern utstyrt med klassiske hvite. Og selvsagt har de montert 245/35R19 dekk med 490 stk. 4 mm rallypigg, slik at du får feste nok til å utnytte de ekstra hestekreftene. Bremsene er nøyaktig de samme som på Performance-modellen.
TAUEKROK: En annen kul detalj er tauekroken i samme farge som demperne, syrlig montert ved å bore hull i lokkene man vanligvis tar av for å montere slepekrokene.  Kjekt å ha slik at det er lett å nappe deg opp igjen hvis du har vært litt overivrig.
RALLYSTOLER: Innvendig er ikke endringene store, men fører og passasjer sitter i dype Recaro-stoler, slik at rattet kan brukes til å styre med, ikke holde seg fast i. Sjekk også at de har fått Recaro-logoen i Performance Gul, slik at de passer med beltene.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!