Hopp til innhold

Nå er det forhandlinger om statsbudsjettet: – Ville ikke valgt elbil som firmabil med regjeringens forslag

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

STRUPER ELBILSATSINGEN MED SKATT: Fram til 2021 ble elbiler som firmabiler beskattet ut fra 60 prosent av listeprisen. I 2022 ble dette økt til 80 prosent. Nå foreslår regjeringen å øke til 100 prosent. Selger Emil Follerås-Lysø mener dette ikke er veien å gå.

Elbilister i salgsyrker advarer om at elbilsatsingen i firmaer nå står i fare. I så fall ryker målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025.

På Stortinget forhandles det nå om å fjerne virkemiddelet som skal få flere til å velge elbil som firmabil.

Leasing-markedet i Norge:

Mener regjeringens forslag er krise for biler med null-utslipp

– Svært uheldig

Det har fått blant annet fagforeningen Negotia – som organiserer mange arbeidstakere i salgsyrker – til å reagere.

– Det er svært uheldig at regjeringen tar en omkamp på skatterabatten for elektriske firmabiler, når vi vet at målene for elbil i dette sjiktet henger etter. Arbeidstakere som kjører svært mye i jobb bør belønnes for å velge grønne løsninger, uttalte Monica Paulsen, forbundsleder i fagforeningen Negotia, da forslaget ble lagt fram.

Fra skeptiker til ivrig elbilist

Elbil.no har vært i kontakt med flere elbilister som har valgt en elektrisk firmabil.

– Jeg kjører mye over et stort område på Sørlandet og i Rogaland og har kunder opp mot Telemark. 40 mil kjøring på en dag er ikke uvanlig, forteller Emil Follerås-Lysø.

Han jobber som selger i Coca-Cola, et av selskapene som har satset på elbil lenge.

Det har vært et sterkt ønske fra arbeidsgiver Coca-Cola at han og de andre selgerne velger elbil som firmabil.

– Jeg var skeptisk til elbil i utgangspunktet etter å ha kjørt fossilbil i mange år, men ble positivt overrasket. Og det hjalp selvsagt på valget at det var miljørabatt på firmabilskatten. Hadde ikke den reduserte skattesatsen vært der, ville jeg nok tenkt annerledes, sier Follerås-Lysø.

KJØRER SKODA ENYAQ: Da elbilsatsingen til Coca-Cola startet, var Opel Ampera-e bilen. Nå kjører Emil Follerås-Lysø og de andre selgerne for selskapet enten Skoda Enyaq eller ID.4.

Coca-Colas selgere er av dem som kommer til å få en betydelig ekstrakostnad i skatt neste år dersom regjeringen får det som de vil.

Det er i så fall andre år på rad. Også for 2022 ble firmabilskatten for elbil økt betydelig.

Da den nyheten ble kjent, skrev vi denne saken:

Regjeringens budsjettforslag:

Anders risikerer skattesmell fordi han kjører elbil

El-firmabiler krever noe ekstra innsats

Coca-Cola-selgeren vektlegger at det finnes ulemper ved elbil som man må ta hensyn til når man utformer skatten på firmabil:

– Ulempene er langturene, der man må legge inn tid ladestopp. Og ladetilbudet er fremdeles varierende. Jeg kan støte på ladestasjoner med ladere ute av drift og ladekø. For min del kan det fort bli en time stopp.

Denne beskrivelsen kjenner Guri Brandvold, som er salgssjef i Norge og Danmark for selskapet Wellspect, som leverer utstyr til helsesektoren.

– Jeg valgte elbil fordi jeg ønsket å kjøre utslippsfritt. Men jeg var også avhengig av lang rekkevidde på jobben, og det er noen ulemper med elbil. Det skal jeg være helt ærlig på, sier Brandvold.

Ville ikke gått for elbil uten miljørabatten

– I min jobb er det veldig upraktisk å bruke tid på å lade, og usikkerhet knyttet til ladekø og om laderne ikke virker. Du må planlegge mer og om vinteren er rekkevidden dårligere, sier Brandvold.

Så uten miljørabatt i firmabilbeskatningen, ville jeg ikke gått for elbil. Og jeg kan heller ikke råde kollegaer kollegaer til å gjøre det.

I Brandvolds firma er ikke elbiler normalen som firmabil, og et flertall av kollegene har biler med utslipp som firmabil.

MILJØFOKUS TIL TROSS: Arbeidsplassen til Guri jobber aktivt med livsløpsanalyser og med å svanemerke produktene de selger, men mener likevel det er lite realistisk å sikre at alle kjører elbil med regjeringens skatteforslag.

– Dette har vi som familie ikke råd til

En av kollegaene til Brandvold som har valgt elbil, er Elisabeth Grutsch.

Hun jobber som produktspesialist i Dentsply Sirona, som er en produsent og leverandør til utstyr til helse- og dental-sektoren. Dette er for øvrig selskapet som eier Wellspect.

– Allerede i 2017 tok jeg et miljøvalg og valgte elbil som firmabil. Jeg mener helt bestemt at elbil er framtiden. Jeg vil være med på å drive denne utviklingen og teknologien videre ved å ta den i bruk, sier Elisabeth Grutsch.

Hun kjører over 30.000 kilometer i året i jobbsammenheng, og kan ende opp med å kjøre inntil 60 mil på en dag.

– Nå foreslår regjeringen for andre gang en skatteskjerpelse på det miljøvalget jeg tok. Det er vanskelig, for jeg er låst i leasing-avtalen, sier hun.

Hadde jeg visst hvordan dette skulle utvikle seg, så hadde konklusjonen vært at dette har vi som familie ikke råd til.

Reagerer på argumentasjonen

Elisabeth Grutsch mener at leasing-avtaler for elbil som er inngått basert på premisser vedtatt av Stortinget, som et minimum bør beholde gjeldende skatteregler for hele leasing-perioden.

Hun reagerer dessuten på argumentasjonen for endringen:

– Jeg har sett at regjeringen argumenterer med at over 50 prosent av dem som har firmabil, tjener over en million. Vel, det er mulig at den gruppen har råd til skatteskjerpelser som dette for å velge elbil. Men hva med oss andre som overhodet ikke har lønninger som dette? Det er oss det går utover. Og vi er låst i kontraktene.

MILJØPOLITIKKEN MÅ VÆRE FORUTSTIGBAR: Det mener i hvert fall Elisabeth Grutsch. Hun gikk foran og valgte elbil som firmabil allerede i 2017.

Elbilforeningen advarer mot fossil firmabil-bonanza

Elbilforeningen advarer mot at virkemiddelbruken regjeringen nå foreslår, vil føre til at forurensende biler kommer til å bli foretrukket som firmabiler.

– Lik skattesats for elbil og fossilbil som firmabil er faktisk helt urimelig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Hun sikter ikke bare til at elbiler har ulemper knyttet til lading på langtur.

– Elbiler er dyrere i produksjon, men man sparer penger gjennom lavere drivstoffkostnader. Firmabiler på fossilt drivstoff inkluderer også subsidiering av dyrt fossilt drivstoff fra arbeidsgiver, men den fordelen skattes det ikke ekstra for, sier Bu og fortsetter:

– Det er derfor urimelig å skatte fossilbiler og elbiler likt utelukkende ut fra listeprisen på selve bilen. Det slår uheldig ut for elbiler, og er i realiteten en fossil subsidie.

Elbilforeningen mener derfor redusert skattesats for elbil er det eneste rimelige og dessuten helt nødvendig for å nå målet om utslippsfritt nybilsalg i 2025.

– Og motsatt: Blir regjeringens forslag til firmabilbeskatning på elbil vedtatt, vil det være en viktig forklaring for hvorfor elbiler ikke konkurrerer ut fossilbilene som firmabiler, avslutter Bu.

Bakgrunn: Firmabilbeskatning og elbiler

  • I forslaget til statsbudsjett går regjeringen inn for å fjerne den reduserte satsen for elbiler i firmabilbeskatningen.
  • Budsjettpartner SV ønsker derimot å beholde miljørabatten i firmabilbeskatningen. Saken avklares dermed først i begynnelsen av desember.
  • Fra 2022 beregnes elbilers beskatning ut fra 80 prosent av bilens listepris, mot 100 prosent for biler som forurenser.
  • Før 2022 var beregningsgrunnlaget 60 prosent. Også i fjor foreslo regjeringen å fjerne elbilfordelen, men etter forhandling med SV ble dette moderert.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også