Hopp til innhold

Renault Master E-Tech Electric: Denne får 410 km rekkevidde

BLOWN AWAY: Master er for stor for Renaults vindtunnel, men en krympet modell ble utformet for å få ned luftmotstand og forbruk. Renault nye og elektriske master skal bli å se i Norge i løpet av første halvdel av neste år.

Det begynner virkelig å løsne i varebilmarkedet. Nå kommer det nok en stor varebil med over 400 kilometer rekkevidde.

Frem til nylig har elektriske varebiler vært for de som liker å planlegge. Og det har stort sett vært på grunn av elendig rekkevidde, særlig om vinteren.

Elbilforeningens bedriftsmedlemskap gjør ting enklere:

– Det har jo vært en utfordring med at det er litt for mange aktører

Grunnen er enkel. Varebiler skal helst være så billige som mulig og batterier er fortsatt dyre.

Stram økonomi i varebilmarkedet

Den store grupperingen Stellantis lager tre størrelser elektriske varebiler under merkenavnene Citroen, Fiat, Opel, Peugeot, Vauxhall og Toyota.

Disse er nøyaktig de samme bilene, bare med litt annen utforming av plasten i fronten og logoen.

NY: 20 sikkerhetssystemer og Google operativsystem vil gjøre hverdagen enklere.

Nissan, Renault og Mercedes har samarbeider på små varebiler, mens Nissan og Renault har tradisjoner for å samarbeide om mellomstore og store varebiler.

Også Mercedes, Volkswagen og MAN samarbeider på store varebiler.

Ford og Volkswagen har samme pickup med forskjellig logo, og snart kommer det felles varebil derfra også.

Med et så omfattende samarbeid om utvikling og produksjon, skjønner man at inntjeningsmarginene må være små på slike biler.

Test av Ford E-Transit:

En STOR overraskelse

Hva gjør den til en Master?

Renault Master E-Tech er siste skudd på stammen, og du bør altså ikke bli overrasket om du også ser denne med Nissan-logo i nær fremtid.

Master har fartstid fra 1980, men det er først nå, med lansering av fjerde generasjon, at den kommer med elektrisk drivlinje.

Hvilke versjoner av den nye Master-generasjonen som vil dukke opp i det norske markedet vil bli presentert senere, men Renault melder at den elektriske varebilen skal være få få tak i i Norge en gang i løpet av første halvdel av 2024.

Priser melder Renault foreløpig ikke noe om.

BORD: Midtsetet kan gjøres om til bord.

Bilen fås med to batteristørrelser, 40 kWt og 87 kWt. De gir 180 eller 410 kilometer rekkevidde, og trekkes på bakhjula med motorer på henholdsvis 130 og 140 hk og 300 Nm.

Master blir dermed betraktelig svakere enn Ford E-transit og femlingene fra Stellantis.

Test av Volkswagen ID. Buzz Cargo:

Slik funker Buzzen med full last

Meningen er at disse bilene skal gå hele arbeidsdagen. Da er det fint at den kan lade med 22 kW ladehastighet når den er tilbake på terminalen.

BATTERIBANK: Du har uttak både i lasterommet og i førerhuset.

For på lynlader vil du kanskje ikke stå om du ikke må, med maks ladehastighet på 130 kW. 

Da skal du ifølge Renault kunne oppnå 229 kilometer rekkevidde på en halvtime, under ideelle forhold.

Renault Kangoo E-Tech Electric:

Denne varebilen har noe ingen andre har

Master vil ha Vehicle-to-Load og Vehicle-to-Grid-funksjoner.

Det er kjekt for de som trenger å lade opp elektrisk verktøy fra strømuttak i førerhuset eller i lasterommet.

Og om det ikke finnes strøm på den aktuelle arbeidsplassen den dagen, kan bilen funke som et strømskap eller gi strøm tilbake til nettet.

MANGE VARIANTER: Du får den i flere lengder, høyder, akselavstander, og som ramme-, plan- eller skap-bil.

40 varianter

Luftmotstand og motorvei er elvarebilers hovedfiende, og selvsagt tilhenger.

Derfor er Master bygget i vindtunnel for å få den gjerrigere på både diesel og strøm.

Bakenden er smalere enn fronten for å optimalisere aerodynamikk. Akselavstanden er gjort kortere, noe som gir 1,5 meter kortere svingradius.

Elvarebiler i duell: Budsjett-Maxus mot fjongere fransk Toyota

Som alle andre varebiler, kommer den i flere versjoner – hele 40 ifølge Renault – fra 11 til 22 kubikkmeter.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Masse assistanse

Bildene viser at den også får 270 graders åpning av bakdørene, noe som begynner å bli vanlig i klassen.

Den får nyttelast opp til 1.625 kilo og kan trekke 2,5 tonn på hengerfestet.

Lanserer Proace Max:

Nå får Toyota tre elektriske varebiler

Komforten skal også være sikret, med 4-veis justerbart ratt fra personbilene og plassbesparende girvelger på dashbordet.

10-tommeren på dashbordet med OpenR Link, er utviklet sammen med Google og du har tilgang på mer enn 50 apper.

Det vil si at du får både Google Maps, Google Play og stemmestyringen Google Assist, det beste systemet på markedet.

Kayoibako – overraskende konseptbil fra Toyota:

Tupperware på hjul

Bilen har selvfølgelig egen app til telefonen der du kan planlegge turer og ha full kontroll på bilens status.

Ennå viktigere er det at den har 20 førerassistent-systemer, blant annet nødbremsesystem, tilhengerstabilitets-assistent og avstandsbasert fartsholder.

Den har også 135 liter lagringsplass i førerhuset. Og midtsetet kan legges ned som et arbeidsbord med koppholdere og lommer. Det er flere rom oppå dashbordet med lokk, og hanskerommet er blitt en svær skuff man kan legge ting i.

PLASS: Oppå dashbordet er det flere rom med lokk over. Du kan laste inn over 50 apper og spørre Google om nær sagt hva som helst. Blir Master best blant de store elektriske varebilene?
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også