Hopp til innhold

Test av Nissan LEAF i vinterkulda

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nissan LEAF er bedre enn tradisjonelle biler på alt utenom rekkevidde – også om vinteren.

Vi testet elbilen Nissan LEAF under den strenge vinterkulda med ned mot minus 15 grader på termometeret. LEAF er velutstyrt med sitt eget Carwings-system hvor du blant annet kan styre varmeanlegget fra mobilen din. Det er også mulig å programmere inn forvarming på ukedag og tidspunkt for avreise. Det kommer veldig godt med på vinteren. Det er deilig å kunne sette seg inn i en forvarmet elbil om morgenen når naboene står ute i kulda og skraper rutene for is mens eksosrøyken står rundt dem. Kaldstart er heller ikke noe problem med elektrisk motor.

Forvarming

Det eneste vi må gjøre er å ta ut ladekabelen og kjøre avgårde. Ikke noen fornøyelse når det er kaldt og ladekabelen er stiv og uhåndterlig, men fortsatt mye bedre enn å måtte skrape ruter og sitte i en kald bil til varmeapparatet kommer skikkelig i gang. Selv med en kald elbil går det fortere å få opp varmen med elektrisk varmeanlegg. LEAFen er også utstyrt med varme i rattet i tillegg til varme i setene både foran og bak. Med forvarmet bil slipper man å bruke batterikapasitet til å varme opp kupeen. Man trenger bare å vedlikeholde varmen og rekkevidden blir dermed lengre. Men med mange minus ute trekker varmeapparatet godt med strøm. Fra 10 – 15 prosent av batterikapasiteten, anslår vi. De som er bekymret for rekkevidden om vinteren kan om mulig parkere innendørs i oppvarmet garasje om vinteren. En kald batteripakke «krymper» med minst 15 prosent av batterikapasiteten.

Dagligdags kjøring

Ved dagligdags kjøring er uansett rekkevidden ikke noe man trenger å bekymre seg over. Med en ukes kjøring under ulike temperaturer, føre, kjørestil og topografi hadde vi alltid minst 76 kilometer rekkevidde. I vår kjøpsveileder oppgir Nissan en rekkevidde på mellom 76 og 220 kilometer på fullt batteri. Nederste del av skalaen er etter vår erfaring realistisk under de minst optimale forholdene der man starter med kald bil, det er mange kuldegrader ute og man har på kupévarmeren på hele turen, med blandet fart og kjørestil.

Langtur til Larvik

Nissan LEAF

Vi vurderte å teste ut LEAFen på «langkjøring» fra Oslo til Larvik. Distansen er 140 kilometer, helt på grensen til hva som er mulig på vinteren uten flere hurtigladere på veien. Planen var å kjøre til Drammen og hurtiglade før cruisekontrollen ble satt på 80-90 km/t og forhåpentligvis varte helt til Larvik. Men da termometeret viste -15 på avreisedagen, ble testturen avlyst på grunn av rekkeviddeangst. Hadde det vært en hurtiglader på strekningen mellom Drammen og Larvik hadde turen vært uproblematisk. Vi oppfordrer nok en gang Vestfold og Telemark til å få på plass noen hurtigladere. Så langt ser det ganske stusselig ut på vårt hurtigladekart.

Kjøreegenskaper

Vurdert av en amatør er kjøreegenskapene om vinteren som en helt vanlig bil, om ikke bedre. Elbiler med batteripakken i gulvet gir lavt tyngdepunkt og økt stabilitet. Bilen er for øvrig utstyrt med elektronisk stabilitetsprogram (ESP), ABS med bremseassistent og elektronisk kraftfordeling (EBD). Siden elbiler har rask akselerasjon, er det lett å spinne på glatt føre om man ikke er forsiktig på gassen.

Hytta på fjellet

Ifølge vognkortet kan man ikke montere skiboks på LEAFen. På grunn av begrenset rekkevidde er heller ikke elbiler normalt egnet for å dra på hyttetur om vinteren. Med mindre det kommer godt med hurtigladere på strekningen mellom de mest populære skidestinasjonene. De fleste vil uansett bruke elbilen i hverdagen og en egen eller leid bil til de lengre helge- og ferieturene. Men det er mulig å kjøre lengre for de som har god tid og ønsker å teste ut grensene. Blant annet har Gröna Bilistar testet ut ulike elbiler i vinterkulda på mer vitenskapelig vis.