Hopp til innhold

Norsk Tesla-veteran om den fastlåste streiken i Sverige: – Tesla må skjerpe seg

BRA BIL, MEN …: Mangeårig Tesla-eier Tarjei Helland er fornøyd med selve bilen, men slett ikke over selskapets behandling av ansatte. Alle foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Siden slutten av oktober har det vært streik blant fagorganiserte på svenske Tesla-verksteder. Den norske Tesla-eieren Tarjei Helland håper de vinner fram, og mener Tesla-eiere bør si klart fra.

De streikende Tesla-ansatte er organiserte i den svenske fagforeningen IF Metall, som tilsvarer det norske Fellesforbundet.

Tesla nekter å innfri kravene om tariffavtale, i følge IF Metall med begrunnelsen at de ikke inngår slike avtaler noe sted i verden.

– Tesla kan jo ikke holde på med det verste av amerikansk fagforeningsknusing og så få min støtte. Så de må skjerpe seg, sier Tarjei Helland.

Han er en av over 100.000 Tesla-eiere i Norge, men har vært elbilist lenger enn de fleste av oss.

Nå har Tesla utlevert en million biler i Europa:

Nesten 12 prosent av dem solgt i Norge

Klistret «Tariffavtale nå!» på Teslaen

I 2014 kjøpte Helland og familien en ny Tesla Model S, som de to år seinere byttet ut med en brukt Tesla Model S med firehjulstrekk.

Som rådgiver i arbeidstakerorganisasjonen Utdanningsforbundet her i Norge, brenner Helland også for et organisert arbeidsliv.

Denne uken valgte han som Tesla-eier å markere sin støtte til streiken ved å klistre budskapet «Tariffavtale nå» på bakruta på Teslaen sin.

Bildet av den private aksjonen delte han også i sosiale medier.

KLART BUDSKAP: Her er meldingen i bakruta på Tarjei Hellands Tesla.

– Trist og kjipt

Ville han valgt Tesla på nytt etter det som har skjedd i det siste?

– Jeg er kjempefornøyd med elbilen min, og nå har jo også Tesla kommet med flere nye modeller som også virker gode, begynner Helland.

– Men selskapets holdning til fagforeninger og tariffavtaler er veldig kjipt. Så det er litt en dealbreaker for meg.

Helland syns det som nå skjer er trist med tanke på den viktige rollen Tesla har spilt. Globalt har Tesla utfordret den tradisjonelle bilindustrien. For eksempel ventet selskaper som Volkswagen lenge før de satset på elbil, men konkurransen mot Tesla ga etter hvert dem og andre bilprodusenter lite valg.

– Tesla var en tidlig pådriver som fikk fart på elektrifiseringen til resten av bilindustrien, og selskapet bygde også ut ladeinfrastruktur før alle andre, sier han.

Hva er en tariffavtale?

En skriftlig avtale mellom arbeidstakere organisert i en fagforening og enten en arbeidsgiverorganisasjon eller en enkelt arbeidsgiver. Avtalen omhandler lønns- og arbeidsvilkår og andre arbeidsforhold.

Retten til fagorganisering og retten til kollektive forhandlinger er enn del av FN-organisasjonen ILO sine kjernekonvensjoner.

I nordiske land er fagorganisering og tariffavtaler utbredt og har stor betydning for lønnsdannelsen i samfunnet.

Kilde: Store norske leksikon   og ILO (International Labour Organization

– Tesla har appellert både til klimaengasjerte og bilinteresserte

Helland peker på at Tesla lenge har hatt et dobbeltsidig omdømme, der de på den ene siden har vært pionerer på klimakutt, men for det andre også har appellert til folk som har vært opptatt av bil og kraftig akselerasjon.

– Vi skjønte at vi ikke klarte oss uten bil, og da ville vi kjøre uten utslipp. Så da Tesla kom på markedet med en tilstrekkelig stor elbil med lang rekkevidde, kasta vi oss raskt rundt. På den tiden var det for oss ikke andre reelle alternativer i bilmarkedet, sier Helland.

ELBIL PÅ KRYSS OG TVERS: En Tesla Model S har tatt trebarnsfamilien til hytta, på langtur til Nordkapp, og dessuten på ferie til Bosnia, lenge før ladeinfrastrukturen var på plass.

Teslaen innfridde også ønsket om å klare seg med bare én bil.

– I utgangspunktet syns jeg det har vært kult at Tesla både har klart å appellere til de klimaengasjerte og de bilinteresserte, sier Helland.

– Men det de nå driver med gjør at de skader den delen av omdømmet som handler om å være positiv samfunnsaktør. Da mister de i verste fall alle som bryr seg om mer enn en kul bil, konstaterer han.

I Norge har Tesla solgt svært godt. I 2021 var Tesla Model 3 Norges mest solgte bilmodell, og både i 2022 og 2023 troner Tesla Model Y på toppen.

Selv om Sverige har lavere elbilandel enn Norge, har de et vesentlig større bilmarked – og også i nabolandet vårt har Tesla ligget i toppen av salgsstatistikken. Mer enn 17.000 Teslaer har blitt registrert der så langt i år.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Fellesforbundet: – Trist

Teslas steile holdning har utsløst støttestreiker fra andre fagforeninger i Sverige.

Blant annet har havnearbeidere i Sverige nektet å losse biler. Sist ut er svenske fagorganiserte ved Postnord, som har hindret utsending av bilskilter til ulike utsalgssteder der Teslaer leveres ut.

Tesla svarte med å saksøke den svenske staten og Postnord.

PÅ REKKE OG RAD: Teslaer på Drammen havn. I Norge har Fellesforbundet varslet tiltak dersom skip med Teslaer som skal til Sverige, forsøkes omdirigert til norske havner.

Mye tyder nå på at uroen rundt Teslas strategier får konsekvenser også andre steder i Europa.

Nettstedet Energi og Klima skriver at i Tyskland har fagforeninger startet blokade av Teslas store fabrikk utenfor Berlin.

20 ansatte ved Hydro Extrusions i Vetlanda i Småland, som er medlem i IF Metall, er tatt ut i sympatiaksjon. Det gjør at produksjonen av komponenter til kollisjonsbeskyttelse i bilene rammes.

Først i Norden med elektrisk veihjelp – vi fikk være med på oppdrag:

Ut på tur med Vikings elektriske bergingsbil

– Det er trist at ansatte i 2023 må gå til streik for å få på plass en så grunnleggende rettighet som tariffavtale på arbeidsplassen. Men enkelte multinasjonale selskaper har åpenbart ikke fått med seg hvilke prinsipper som gjelder for å være en moderne arbeidsgiver, sier forbundslederen Jørn Eggum, i en støtteerklæring fra norske Fellesforbundet.

Fellesforbundet uttaler at også på norsk side merker man Teslas negative holdning til fagorganisering.

Miljødirektoratet med ny rapport om klimamål for 2035:

Slik bør Norge kutte utslepp det neste tiåret

– Vi som kjører Tesla bør si i fra

Tilbake til Tesla-eier Tarjei Helland. Han tror at dersom det hadde vært opp til ledelsen i Sverige alene, kunne kanskje saken vært løst allerede.

– Fordi man sammen hadde funnet løsninger, slik man gjør i den nordiske samfunnsmodellen. Men toppstyringen fra ledelsen i USA gjør meg mer skeptisk, det virker som de kan være villige til å gå ekstremt langt.

VIKTIG Å FORSTÅ NORDEN: Tarjei Helland mener et organisert arbeidsliv har tjent samfunnet godt, og det må også Tesla forstå.

– Dersom du som Tesla-eier skulle gitt råd til Tesla om streiken, hva ville det vært?

– Jeg ville forklart toppledelsen i USA at for å fungere i Norden må man akseptere den nordiske modellen med et ryddig arbeidsliv. Alt annet er å be om trøbbel.

Tror du et slikt klistremerke på bakruta vil hjelpe de streikende?

– Nei. Eller jo. Min protest alene revolusjonerer ingenting. Men dersom mange av oss som kjører Tesla sier fra, så kan vi få til endring. For dette er ikke greit, verken i Sverige eller Norge.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også