Norges største base: Her finner du over 160 elbil-tester!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
STORT TEST-ARKIV: I 10 år har vi vært på veien og testet elbiler. Nå har vi 160 forskjellige biltester i arkivet – fritt tilgjengelig. Dessuten: Vi girer opp og lover å teste enda flere elbiler framover.
I løpet av de siste 10 årene har vi testet mer enn 160 elbiler som har vært eller er tilgjengelige på det norske markedet.
Siden har Norsk elbilforening utviklet det hele både i form av flere biler, mer informasjon, flere ansatte og økt ekspertise.
– Det er med andre ord ingen tvil om at få har vært mer på ballen enn Norsk elbilforening, sier testansvarlig Ståle Frydenlund, som kan opplyse om at Norsk Elbilforening nå har mer enn 160 elbil-tester på sine nettsider.
De første årene fra 2013 bar preg av oppbygging av testmetodikk, før de fleste andre hadde tenkt tanken. Fra 2016 innarbeidet Elbilforeningen en fast testrunde, på rundt 150 kilometer, primært for å sjekke strømforbruk på alle modeller.
Siden da har vi tilbakelagt rundt 80 tester på denne runden. Og flere kommer. For Norsk elbilforening satser stort på flere elbiltester – og stadig flere sammenligningstester.
Ståle Frydenlund har fått med seg den Rune Nesheim i test-teamet, som også består av Mattias Friberg, Lars Godbolt og Espen Stensrud. I tillegg er fagleder Erik Lorentzen vår fremste ekspert på lading.
Hver vinter samler også vi flere nye elbiler og setter dem på en skikkelig prøve. Her kan du lese årets store vintertest, hvor vi testet elbilene i sprengkulde i Finnmark og Troms.
Tidligere var testrunden (se faktaboks nederst) i lengste laget for flere modeller på markedet, men den har fungert fint som benchmark også i senere år.
– Vi har samlet mengder av data fra denne runden som vi gleder oss til å presentere senere, sier Frydenlund.
Slik tester vi
Strømforbruk (i kWt/mil eller kWt/100 km) registreres alltid ved fastsatte sjekkpunkter, og vi har etterstrebet så sammenlignbare testforhold som overhodet mulig, slik at det er mulig å vurdere testdataene mot hverandre.
Det gjelder naturligvis også testing av hurtig- og lynlading:
– Vi sjekker hurtig- og/eller lynladefart grundig. Standard er 20-80 prosent, med registrering hver 10 prosent for å kunne regne ut løpende gjennomsnittseffekt og få ladekurven. Sistnevnte er viktig for å avklare når de ulike bilene utnytter tilgjengelig effekt best mulig.
Bilen kan gjerne ankomme ladestasjonen med mindre enn 20 prosent, og i disse tilfellene registreres også dette første intervallet.
I forkant av teststart noteres utetemperatur. Ved kaldstart vinterstid, er det avgjørende å vite hvor kaldt det var på natta – særlig dersom batteripakken ikke er forvarmet. Temperaturintervall i test noteres før bilen hurtiglades.
En test av en bil må naturligvis også gjøre vurderinger av både kjøreegenskaper og praktiske egenskaper.
– Blant våre kjepphester er at en hvilken som helst elbil bør kunne bære både taklast og trekke en tilhenger. Særlig det siste har vi lagt mye mer energi i å teste de siste årene, sier Frydenlund.
– Ikke minst mener vi at moderne elbiler flest, på dedikerte plattformer, bør ha bagasjerom også under panseret, populært kalt «frunk».
Innvendig sjekker vi naturligvis førerplass og sittestilling, med utgangspunkt i en gjennomsnittlig høy nordmann (180 cm). Vi gjennomfører «sitte bak seg selv»-testen, med samme utgangspunkt: Hvordan sitter en person på 180 cm her?
En gjennomgangavbilensinfotainmentsystem, omdetermuligå fådenmedapptilkobling oghvor bra denfungerer, er like selvsagt.
I detliggernaturligvisogså en grunnleggendegjennomgangavtestbilensekstrautstyroppmotbasisprisen. Det gjelder å gjennomskuehva de typisketilleggenebetyr for totalinntrykket.
Ikke minst setter vi rutinemessig inn ett forover- og ett bakovervendt barnesete, siden vi vet mange barnefamilier er opptatt av dette, og vi gjør naturligvis også en vurdering av bagasjeplassen i bilene opp mot alternativene.
– I sammenligningstester tar vi fram målebånd for å måle avstand mellom barnesetene i baksetet, men vi summerer ikke opp alle avstander. Målet med testrutinene er ikke å gi folk en absolutt fasit, men et godt innblikk i plassforholdene den enkelte bilen byr på, sier Frydenlund.
– Vi håper med andre ord å være til god hjelp i vurderingen av hvilke elbiler man bør ta en nærmere vurdering av før man skal kjøpe, og uten å komme med halvkvedede «dette er den beste elbilen»-vurderinger. Hvilken som er den beste,kommer alltid an på hva slags behov du har, og det er nettopp ulike behov vi ønsker å teste med utgangspunkt i, sier han.
Landeveisrunden starter og stopper enten i Lier (Kjellstad) eller rett sør for Drammen, og er totalt cirka 150 kilometer lang.
Runden følger E18/E134 fra Drammen til Mjøndalen, før vi følger riksvei 350 til Åmot. Der fortsetter runden til Sigdal via fylkesvei 287, før vi tar inn på fylkesvei 191 til Krødsherad, rett sør for Prestfoss. Fra Krøderen følger vi fylkesvei 280 til Vikersund, før vi følger riksvei 350 og E134/E18 på returen.
Runden har en variasjon av fartsgrenser: Alt fra 40 til 100 km/t, litt i underkant av 1/4 er 90-100 km/t.
Normert gjennomsnittsfart på runden er 66-68 km/t avhengig av trafikk og føre. Fylkesvei 191 er typisk preget av telehiv, og gir godt innblikk i hva slags fjæringskarakteristikk testbilene har.
Topografien er ment å simulere typisk kjøring nordmenn gjør, mellom 0 og 300 meter.
Høyeste punkt er på kommunegrensen mellom Sigdal og Krødsherad.
Lurer du på hvilken elbil du skal velge? Prøv vår nye Elbilvelger.
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!