Hopp til innhold

Nye shuttle-busser til og fra parkeringsplassene: Nå blir det elbusser på Gardermoen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FRA DIESEL TIL STRØM PÅ FLYPLASSEN: I løpet av året skal alle parkeringsbussene på Gardermoen bli elektriske

Skal du fra parkeringsplassen til terminalen eller tilbake, kan du fra nå av bli bli fraktet med en elektrisk shuttle-buss.

Oslo Lufthavn har i dag fire busser som frakter passasjerer til og fra parkeringsplassene. Frem til nå har disse gått på diesel.

Det er det snart slutt på.

Går alt slik Avinor har planlagt skal alle parkeringsbussene være elektriske i løpet av 2022.

Dropper 140.000 liter diesel årlig

Den første elektriske bussen er allerede på plass, melder Avinor.

I dag kjører parkeringsbussene frem og tilbake mellom terminalen og parkeringsplassene døgnet rundt hele året.

Ifølge Avinor vil det å bytte ut diesel med elektrisitet bety at de sparer rundt 140.000 liter diesel hvert år – og over 300 tonn CO2-utslipp.

Avinor har ambisjoner om å ha fossilfri flyplassdrift innen 2030. De elektriske bussene er et skritt på veien til å nå det målet.

Vel å merke på bakken. Elektrifiseringen av flytransporten er dessverre ennå et godt stykke frem i tid.

Toårig prøveprosjekt med autonom elbuss i Stavanger:

Nå er Norges første store selvkjørende elbuss i rute

Miljøvennlig også til og fra flyplassen

Så hvis du skal til flyplassen med elbil, kan du snart altså komme deg helt til sikkerhetssjekken ved hjelp av elektrisitet når alle de nye elbussene er på plass innen året er omme.

Men hva er status for antallet ladeplasser på Gardermoen akkurat nå?

I dag er det 727 ladeplasser/parkeringsplasser for elbil på Gardermoen. Disse er både for ansatte og reisende.

Dette er ifølge Avinor tilstrekkelig for dagens situasjon.

Så får vi heller vente i spenning på hvor lang tid det vil ta før også selve flyreisen blir elektrisk.

Fakta: Parkeringsbussene på Oslo lufthavn

  • På Oslo lufthavn er det fire dieselbusser som har fraktet passasjerer mellom parkeringsplasser og terminalen. Disse erstattes nå med elbusser.
  • Hver buss kjører 24/7 året rundt, og ved å erstatte dieselbussene sparer man rundt 140.000 liter diesel hvert år, eller over 300 tonn CO2 i utslipp, ifølge Avinor.
  • Buss nummer én har ankommet Oslo lufthavn, nummer to kommer i oktober og alle fire skal etter planen være elektriske innen utgangen av 2022.
  • Oslo lufthavn har som mål å ha fossilfri lufthavndrift innen 2030. Da er elektrifisering av kjøretøy, eller overgang til biodrivstoff, viktig.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!