Hopp til innhold

Elbilforeningens nye ladespalte: Lader bilen raskere om man varmer opp kupeen?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne spalten. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Hjelper det å skru på kupévarmeren før man skal lade?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.

I denne spalten svarer derfor vår ladeekspert Lars Godbolt på spørsmål mange har rundt elbillading og beslektede temaer.

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Bør man ikke lade til mer enn 80 prosent?

Dagens spørsmål: Bør jeg varme opp kupeen for å få fart på hurtigladingen?

Alle som har hatt elbil i noen år kan skrive under på at første møtet med vinterstid byr på noen utfordringer. Nordiske forhold og minusgrader betyr at ladehastigheten faller merkbart fordi batteriet blir for kaldt til ta i mot strøm raskt.

Så hvis det er godt under null grader og bilen og batteriet er kaldt vil det da lønne seg å skru opp kupévarme i forkant, slik at bilen blir god og varm når man skal lade?

Elbilforeningens nye ladespalte:

Hvorfor er det dyrere å hurtiglade?

Lade-Lars svarer

Varmen inne i bilen har nesten ingen påvirkning på temperaturen i batteriet, som er den viktigste faktoren for hvor raskt det går å hurtiglade.

Derfor hjelper det ikke å guffe på med varme inne i bilen for å få ladingen til å gå raskere.

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Hvor lenge kan man regne med at batteriet varer?

Batteriet i bilen blir gradvis varmere etter hvert som man kjører, men det er greit å være klar over at det ikke nødvendigvis blir varmt av vanlig kjøring, selv om kvikksølvet kryper langt ned i den blå enden av skalaen.

Men det er uansett lurere å lade etter man har kjørt en stund, framfor å utsette hurtigladingen til neste morgen.

Betyr dette at alt håp er ute for rask hurtiglading om vinteren? På ingen måte, for mange nyere elbiler har en fiffig funksjon på lur – hvor bilen rett og slett forvarmer batteriet før lading.

Da kan man ankomme ladestasjonen med et varmt batteri, som gjør at bilen klarer å lade raskere.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Denne oppvarmingen hentes fra strømmen som allerede er på batteriet, og du vil kanskje se at batteriprosenten faller litt kjappere mens batteriet varmes opp. Det holder å aktivere forvarming cirka 30 minutter før du kommer til ladestasjonen.

Det vil variere fra merke og modell hvordan du skrur på forvarming. Så ta en titt i bilmanualen hvis du er usikker. Noen elbiler ordner dette selv når du plotter inn en bestemt ladestasjon i bilens navigasjonssystem.

LADING I EKTE NORSK VINTER: Hvis du er nysgjerrig på hvordan det er å hurtiglade i kulda, kan du ta en titt på denne videoen.

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også