Hopp til innhold

Elbilforeningens nye ladespalte: Hvorfor er det dyrere å hurtiglade?

KAN LADING: Elbilforeningens ladeekspert Lars Godbolt svarer på spørsmål fra Elbilforeningens medlemmer i denne nye spalten på elbil.dev05.dekodes.no. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Hvorfor må man egentlig betale så mye mer på ladestasjonen enn man gjør hjemme?

Elbilforeningens medlemsservice mottar en jevn strøm av henvendelser fra både ferske og mer erfarne elbilister som har spørsmål om alt mulig som har med elbil å gjøre.

Veldig mange av spørsmålene vi får dreier seg om lading – det være seg hjemmelading og ladeboks-problematikk så vel som spørsmål knyttet til hurtiglading og gatelading.

I denne spalten vil derfor vår ladeekspert Lars Godbolt svare på ting mange lurer på rundt elbillading.

Dagens spørsmål: Hvorfor er det dyrere å hurtiglade?

En av de store økonomiske fordelene ved å velge elbil er at det er billigere å lade hjemme framfor å fylle fossilt drivstoff på bensinstasjonen.

Men hvorfor er det det så mye dyrere å hurtiglade langs veien sammenlignet med å lade hjemme?

Lade-Lars svarer

Vi skjønner godt at det oppstår noen spørsmål rundt dette. Hjemme kan man følge med på strømprisen time for time, og lade når det er billigst. I tillegg til å betale for strømmen, betaler man også for å bruke strømnettet (nettleie).

Strømprisen varierer som kjent mye om dagen, men la oss ta et eksempel: Om du lader hjemme, og har en bil som kan lagre 64 kilowattimer på batteriet, vil det koste deg cirka 45 kr å lade fra 10-80 prosent om strømprisen og nettleien til sammen er på 1 krone per kWt.

Drar du derimot på tur og stopper på en hurtigladestasjon så kan prisen fort være 7 kroner per kWt. Da kommer regningen plutselig på over 300 kroner – for samme mengde strøm.

Det er lett å tenke at strømprisen er alfa og omega når det kommer til hurtiglading, men så enkelt er det ikke. Selv om strømprisen selvfølgelig påvirker kostnaden til ladeselskapene, vet vi at det er andre faktorer som normalt sett utgjør den største kostnaden.

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Hvor lenge kan man regne med at batteriet varer?

For det første: Det er dyrt å bygge hurtigladere. Det kan koste mellom en halv million til over en million kroner for én enkelt hurtiglader. Med andre ord langt mer enn det du betalte for ladeboksen du har i garasjen. Denne kostnaden er noe av det ladeselskapene må dekke inn gjennom hurtigladeprisen.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

For det andre: Du betaler ikke bare for strøm, men for å få mye strøm raskt. Hele poenget med en hurtiglader er jo å fylle opp batteriet mens man spiser en burger. Dette gjør at belastningen på strømnettet blir høyere enn om du lader hjemme, og dette er noe ladeselskapene må betale for gjennom høyere nettleie. Igjen, en grunn til at det koster å hurtiglade.

Rudshøgda ladepark
RUDSHØGDA LADEPARK: Hurtigladere fra Tesla, Kople, Mer og Powered by E.ON Drive & Clever.

For det tredje kommer det kostnader for vedlikehold av laderne, og selvfølgelig for å dekke andre driftskostnader hos ladeselskapet.

Til slutt må vi heller ikke glemme at elbilmarkedet fortsatt er ganske nytt, og en del steder er det ujevn og lav bruk av hurtigladerne. Etter hvert som antall elbiler går opp, blir det flere å dele kostnadene på, noe som bør gi lavere priser.

Vær prisbevisst

Men tilbake til strømprisen. Under strømkrisen i 2022 føk hurtigladeprisene i været, og årsaken som ble oppgitt var dyr strøm. Flere selskaper opererte da med priser opp mot eller over ni kroner per kWt. Dette var i en tid da strømprisene var langt utenfor det normale, så det var ikke helt grunn at hurtigladeprisen også gikk opp.

Elbilforeningen var derimot kritiske til at det tok så lang tid å justere hurtigladeprisen ned igjen da strømprisen dalte. Nå justeres ladeprisene ofte, og gjennom å være en prisbevisst forbruker kan du spare penger. I tillegg bidrar du til at ladeselskapene konkurrerer om deg som kunde og ikke setter prisen høyere enn nødvendig.

I snitt ligger hurtigladeprisen i dag på litt over fem kroner per kWt.

Mann lader elbil

Her får du prisoversikten:

Dette koster hurtiglading

Så har vi Tesla som hele tiden holder seg jevnt lavere enn de fleste av konkurrentene på sine stasjoner.

For øyeblikket balanserer Tesla mellom tre og fem kroner per kWt.

Tesla har tradisjonelt bakt noe av prisen for etablering av hurtigladestasjoner inn i salget av sine biler, og de har nok også andre fordeler som kan bidra til å holde kostnadene nede, slik som egen produksjon av ladere, samt færre, men større ladelokasjoner.

Dette ble et langt svar, men forhåpentligvis en grei forklaring på hvorfor det koster mer på hurtigladeren enn med ladeboksen hjemme.

Elbilforeningens nye lade-spalte:

Bør man ikke lade til mer enn 80 prosent?

Har du noe du lurer på angående lading? Meld deg inn i Elbilforeningen for å få svar fra våre fageksperter. Vi svarer våre medlemmer så fort det lar seg gjøre, avhengig av pågang og kompleksiteten på spørsmålet.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også