Hopp til innhold

Vi tester bagasjerom før ferien: Hvor digert må det være?

SE VIDEO: Slik gikk det da vi testet bagasjerommet i den nye Volkswagen ID.Buzz mot storselgeren Tesla Model Y. Alle foto og video: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Noen regner med frunken, andre ikke. Men telles hulrom under gulvet i bagasjerommet? Vi har sjekket volumet på rundt 150 elbilmodeller.

Hva betyr 300, 400, eller 500 liter i praksis?

Det er sannelig ikke godt å si. Noen er sleipere enn andre når de måler bagasjerom. Enkelte oppgir til og med bare totalvolum (les Tesla).

Vi har forsøkt å lete frem de andre tallene også, uten å måle og regne ut selv. Sjekk komplett liste nederst i saken.

SKJULT LAGRINGSPLASS: Mange elbiler har ekstra lagringsplass under bagasjeromsgulvet. Da vi fjernet gulvet og isoporen under i Renault Megane e-tech fikk vi plass til betydelig større kofferter.

Hva måles?

Når man måler bagasjerommet skal det være alt under hattehylle eller bagasjetrekk. Det betyr også hulrommene under gulvet, dersom bilen har det.

I vår koffert-test måler vi også på denne måten.

Passer det best, tar vi ut gulvplata. Enkelte biler, som for eksempel Skoda, kan leveres med en bagasjeromspakke som faktisk gjør rommet litt mindre. Da tar vi vekk dette.

Noen regner også med frunken dersom bilen har det, men ikke alle.

FUNKY FRUNK: Den elektriske pickupen Ford F150 Lightning har den største frunken vi har opplevd hittil. Gapet i front er på hele 450 liter.

Vi bruker også dette bagasjerommet foran når vi måler antall kofferter.

Husk å abonnere på Elbilforeningens YouTube-kanal der du finner alle biltestene våre med mye mer.

Giga-pickupen Ford F-150 Lightning:

Bilen som kan overvinne elbil-motstanden i USA?

Opp til taket

Når det er oppgitt to mål, er det største målet når setene er nede og last er opp til taket.

SLUKTE ALT: Toyota Proace Electric fikk ikke helt overraskende plass til begge våre testkoffert-sett. To andre som kan skryte av det samme er Volkswagen ID.Buzz og Mercedes-EQ EQS SUV som femseter.

I mange tilfeller finner man ikke slike mål i sedaner, selv om setene kan slås ned. Vi tipper det har å gjøre med at det ikke finnes lastenett bak føreren på sedaner, slik at man ikke vil oppfordre til det.

Tre seterader

Noen ganger er det opptil fire tall å forholde seg til. Det er gjerne om det er flere seterader og kanskje i tilknytning til frunk. Forklaringen er slik:

Fem tips til pakking av elbilen

Hvor mye trenger jeg?

Det er det vanskelig å svare på.

Et lettlastet og firkantet bagasjerom kan kanskje være romsligere enn et bagasjerom med flere liter på papiret, men som er upraktisk utformet.

Vår koffertduell mellom Volkswagen ID.5 og Tesla Model Y, viser at forskjellene i praksis ikke trenger å være store, selv om én oppgir å ha mye større plass.

OG VINNEREN ER: VW ID.5 GTX tar flere kofferter enn Tesla Model Y Performance under hattehylla, men sistnevnte utligner noe av forskjellen med en romslig frunk. Totalt vinner likevel ID.5 denne øvelsen. Med myke bager hadde resultatet blitt noe annerledes. 

Det avhenger også av hva du vanligvis laster inn.

Kjører du mye på ski, er avhengig av fire seteplasser men misliker skiboks, kan det være avgjørende med skiluke.

Det diskvalifiserer mange modeller.

Skal du bare frakte noen få handleposer kan en Volkswagen e-up! – med kort, men dypt bagasjerom – kanskje være perfekt.

Normalt vil en familie på fire klare seg godt med et bagasjerom på til sammen 500 liter.

USIKKER SIKRING: Ikke all bagasjesikring er like bra. Testansvarlig i Elbilforeningen, Ståle Frydenlund, sjekker nærmere ut denne «lefsen» i Toyota bZ4X.

Tenk sikkerhet

Har du planer om å fylle bilen til randen, kan det være smart å sjekke sikkerhetsløsningene også.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

De tyske og svenske bilprodusentene pleier å være flinke til å ha godt med festekroker til last helt frem til førersetet. De tilbyr også lastenett både bak første og andre seterad.

Det er derimot mangelvare hos ganske mange av de andre.

Tesla Y og X har det ikke, heller ikke noen av de kinesiske bilene.

Tenk på dette før du pakker bilen

Husk å laste tunge ting innerst og nederst i bagasjerommet. Sikre om nødvendig. Andre ting du bør ha kontroll på er:

Sjekk tilhengerkalkulatoren (Bil og henger-appen) til Statens vegvesen om du er i tvil om du kan trekke aktuell tilhenger med din bil.

Les ellers våre lastetips her.

Under finner du tabellen for bagasjeromsstørrelse på rundt 150 modeller.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også