Hopp til innhold

Elbilandelen har nå nådd et viktig vippepunkt i 23 land: Her er landene som ligger best an

MAGISK TALL: Når et land bikker fem prosent elbilandel i nybilsalget, går det erfaringsmessig veldig fort fremover. Nå er det 23 land i verden som har nådd denne terskelen.

Nei, du vinner ingen premie hvis du gjetter at Norge er på lista. Men gjetter du hvorfor en elbilandel på fem prosent av nybilsalget regnes som vippepunktet?

Det har gått ett år siden tallknuserne i Bloomberg Green la fram sin første analyse av hvordan befolkningen i ulike land tar til seg – eller adopterer, som man gjerne uttrykker det på engelsk – elbilen.

Den gang kom de frem til at det var 19 land i verden som hadde nådd det kritiske vippepunktet for elbil – som ifølge Bloomberg Green er når et land overstiger fem prosent elbilandel i nybilsalget.

Se listen over de 23(*) landene som i år har havnet i dette celebre selskapet lenger ned i artikkelen. Der ser du også elbilandelen i de respektive landene.

Fersk undersøkelse viser endring i ladevaner:

Nordmenn flest lader smart – og sparer penger samtidig

Uventede nykommere?

Nå har Bloomberg Green sett på dette igjen, og fem nye land har kommet med på lista:

Canada, Spania, Australia – og kanskje litt overraskende – Ungarn og Thailand.

Men hvorfor er nettopp fem prosent det magiske tallet?

Denne terskelen representerer ifølge Bloomberg Green begynnelsen på såkalt «mass adoption», altså når de teknologiske preferansene i befolkningen endrer seg raskt.

Den typiske kurven i liknende eksempler opp gjennom historien viser at når en tilstrekkelig mengde «early adopters» først har tatt steget, går det betydelig raskere i tiden som følger.

Følger elbilen samme mønster, vil elbilandelen i disse landene typisk gå fra fem til 25 prosent i løpet av de neste fire årene.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Følger samme mønster

De fleste teknologiske nyvinninger som slår igjennom følger mer eller mindre det samme mønsteret.

Bloomberg Green trekker frem alt fra mikrobølgeovnen og TV-er til smarttelefoner og LED-lyspærer som eksempler på dette:

Til å begynne med går det sakte, men når proppen løsner, går det fort når massene blir klare til å ta skrittet samtidig som gjerne teknologien modnes.

I tilfellet elbil varierer det stort hvor lang tid hvert land bruker på å nå punktet på de magiske prosentene som tydeligvis må til, men derfra og ut går det altså gjerne unna.

Og så kan vi fra norsk erfaring legge til at det er fullt mulig å påvirke hvor fort det går gjennom politiske virkemidler.

Elbilteknologien har blitt bedre og bedre, men elbilene er fremdeles dyrere i produksjon enn biler med forbrenningsmotor. Gjennom innretning av særlig skatter og avgifter har vi i Norge overvunnet denne midlertidige prisbarrieren for bilkjøperne.

For 100 år siden kjørte 16 år gamle Aloha jorda rundt med en T-Ford:

Nå prøver Lexie å ta verdens­rekorden med elbil

Sent, men godt i USA

I USA, skriver Bloomberg, nådde man ikke vippepunktet før sent i 2021, noe som kanskje kan virke rart i landet som altså produserer Tesla.

Men dette skyldes at amerikanerne har spesielle og godt befestede preferanser når det gjelder bil:

Amerikanerne tilbringer mer tid i bilene sine enn noe annet folk, og de foretrekker store biler og krever lang rekkevidde. Det har også vært begrenset med politikk for å bremse forurensing fra personbilene i USA.

Det tok ti år å passere en million solgte elbiler i USA:

Hvor lang tid tror du det tok å tredoble antallet?

Pickuper og store SUV-er utgjør over halve bil-bestanden i USA, og denne typen biler fordrer kraftige batteripakker hvis de skal ha rekkevidden folket forventer.

Biler som Teslas Cybertruck nærmer seg, i tillegg til at biler som Chevrolet Blazer, Ford Explorer og ikke minst Fords F-150 Lightning kommer, kan det fort bli fart på sakene.

Og uavhengig av bilstørrelse har Biden-administrasjonen trappet opp satsingen på overgangen til elektrisk transport.

Giga-pickupen Ford F-150 Lightning:

Bilen som kan overvinne elbil-motstanden i USA?

Her er de 23 landene på lista:

LandElbilsalg andre kvartal 2023 ElbilandelFørste kvartal forbi 5 %
Norge31.09182.1%2013 Q3
Island2.63438.92017 Q3
Sverige29.85838.62021 Q2
Finland8.68833.52020 Q4
Danmark14.20732.02020 Q3
Nederland33.15831.82018 Q4
Irland5.00425.72019 Q4
Sveits12.91719.92020 Q1
Østerrike12.56319.72018 Q3
Tyskland127.82317.52020 Q3
Belgia23.16817.42020 Q4
UK78.19417.22020 Q2
Kina1.206.31616.82018 Q4
Frankrike75.91416.22020 Q1
Portugal9.27816.02020 Q1
Australia25.68211.32022 Q3
New Zealand4.6379.82021 Q3
Thailand15.3168.12023 Q1
USA285.3607.02021 Q4
Spania16.9076.32022 Q1
Canada27.6085.92022 Q1
Korea27,3535.02021 Q2
Ungarn1.2274.62021 Q4
Totalt2.197.87711.62021 Q2
Kilde: Bloomberg Green

India neste?

Ifølge Bloomberg kan India, som utgjør verdens tredje største bilmarked, snart også befinne seg på lista.

I forrige kvartal utgjorde elbiler nemlig tre prosent av nybilsalget, men denne andelen hadde da doblet seg på bare et halvår.

Advarer om dobbeltmoral i bilbransjen og fremvekst av «segregerte» bilmarkeder:

Slik kan elbilandelen i ulike deler av verden se ut i 2035

Indias egen bilindustri har for lengst begynt å investere i elektrifisering, i tillegg har en viss Elon Musk uttalt at han ønsker å få Tesla inn i det indiske bilmarkedet så fort som mulig.

(*) For dere som stusser over at det i fjor var 19 land på lista, så kom det fem nye til i år – og nå er det totalt 23 land på lista:

Nei, det går ikke opp …

Forklaringen er at Italia passerte fem prosent elbilandel i nybilsalget da den første lista ble presentert, men ramlet så ned under femprosent-grensa igjen. Vi tipper de er tilbake i det gode selskap til neste år.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også