Hopp til innhold

Peugeot e-208: Går lenger, blir sprekere

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

LENGRE ENN LANGT: Med nytt og litt større batteri med bedre termisk kontroll, samt ny og mer effektiv motor med annen utveksling, har Peugeot klart å skvise ut akkurat 400 kilometer rekkevidde av sjarmklumpen e-208.

Ny motor, større batteri og bedre energieffektivitet gir opp til 400 km rekkevidde.

Peugeot e-2008 traff nordmenn midt i mellomgulvet med en kul design som faktisk minnet oss litt om ikonet 205.

Peugeot e-308 kommer til neste år:

Lanserer to romslige elektriske alternativer

Flaggskip

Både ladefart, rekkevidde og pris gjorde den attraktiv da den kom. Til nå har modellen solgt 4500 eksemplarer i Norge, og anses å være flaggskipet for franskmennene.

Men utviklingen skjer i voldsom takt på elbiler og verken 136 hester eller 340 kilometer rekkevidde imponerer noen lenger.

Nylig boostet de dessuten rekkevidden med 22 kilometer.

Nå økes den med ytterligere 38 kilometer. Det blir 400 blank.

SAMMA GAMLE: De har ikke rukket å gi den facelift i samme slengen. Det skjer til neste år.

Nye grep

Det nye batteriet er på 51 kWt brutto og og 48 kWt netto, som altså er mengden strøm bilen faktisk får lov å bruke.

Differansen er en buffer for å forlenge batterilevetiden. I det gamle batteriet var de tilsvarende tallene 50 og 46,3.

Det er altså ikke store forskjellen. Derfor er det tatt andre grep også:

Bilen har fått en bedre varmepumpe og dekk med mindre rullemotstand – og ny girutveksling slik at motoren jobber på et enda mer gunstig turtall. Det skal visst gi ekstra god gevinst i kaldere temperaturer.

Snart kommer Jeep Avenger:

Liten tøffing fra Jeep – 400 km rekkevidde

Peugeot forteller ikke noe om motoren, utover at den har 115 kW (156 hester) og de samme 260 Newtonmeterne som før.

Men vi må anta at den er en smule mer gjerrig på strømmen, for nå er oppgitt WLTP-forbruk senket til 1,2 kWt på mila, mot 1,38 da e-208 ble lansert.

SOM FØR: Er det ett sted man ikke trenger å gjøre noe, så er det på interiøret. Det er fortsatt kult og sportslig.

400 det nye 300

Vi har nylig skrevet om Jeep Avenger EV, Peugeot e-308 og DS3.

De får alle en nesten identisk batteripakke, men det har litt mer effekt.

Brutto ligger det på 54 kWt, netto 50,8 kWt.

Trolig vil vi se dette batteriet i samtlige kompakte Stellantis-modeller som trenger det for å nå 400 kilometer, noe som tydeligvis er en rekkevidde man må ha for å selge elbiler i dag.

Ladefarten på hurtiglader er fortsatt på 100 kW. Det var bra da den kom, nå er dette bare raskere enn hos de fleste kinesiske bilene.

Ny utgave av DS 3 kommer i februar:

Får ansiktsløftning og økt rekkevidde

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også