F-150 Lightning: Ford dobler produksjonen av den nye pickupen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kundene skriker etter den nye og elektriske F-150 Lightning. Ford girer nå opp, men enda er det ikke nok.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters planlegger nå Ford å doble produksjonen av deres kommende F-150 Lightning elektriske pickup,
Tiltaket kommer som et svar på enorm etterspørsel, og Ford har allerede fått 120.000 kunder som har reservert bilen som skal lanseres våren 2022.
Det henger egentlig dårlig sammen med produksjonen. Fords nye plan er nå å produsere 15.000 biler i 2022, 55.000 i 2023 og 80.000 i 2024.
Deretter er målet 160.000 biler i 2025 når andre generasjon Lightning kommer på veien. Den vil bli utviklet på Fords nye elektriske TE1 plattform (i motsetning til den nåværende Lightning som bruker en modifisert F-150 plattform).
Ford vil bruke ytterligere 7,5 millioner kroner for å nå disse nye produksjonsmålene. Selskapet har tidligere kunngjort planer om å bruke over 265 milliarder kroner på elektriske biler innen 2025.
Ford har allerede økt produksjonskapasiteten for F-150 Lightning med hele 50 prosent i forhold til tidligere planer. Nå planlegger Ford å produsere tre ganger så mange elektriske F-150-er.
Men til tross for denne økningen, er Fords elektrifiseringsplan fortsatt liten i forhold til mengden fossildrevne F-150-er de planlegger å selge i samme tidsrom.
LES OGSÅ: Verdens mest solgte pickup blir elektrisk
Selger 1 million hvert år
Hvert eneste år selger Ford nesten 1 million pickuper av F-serien. Med «bare» 140.000 elektriske utgaver innen 2024, blir det en liten fjert i forhold til nesten nesten 4 millioner fossildrevne utgavene i løpet av perioden, melder electrec.co.
Hver av disse fossile F-bilene vil da slippe ut rundt 100 tonn karbon i atmosfæren i løpet av livet, sammen med mange andre forurensninger som kommer ut av eksosrøret.
Denne begrensede produksjonsplanen kan også resultere i høye priser for dem som har skrevet seg på kjøpslista. Det sier seg egentlig selv. For med 120.000 reservasjoner og bare 15.000 biler tilgjengelig det første året, blir det kamp i døra for å kunne støvsuge markedet.
Sjekk når bilprodusentene dropper fossilt
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!
De viktigste faktaene
Den vil komme med to batteripakker:
- Standard Range har en EPA-rekkevidde på 370 kilometer.
- Extended Range har en EPA-rekkevidde på 482 kilometer.
Den amerikanske EPA-normen har vist seg å være strengere enn Europas WLTP-måling.
Ford har ikke avslørt batteripakkens størrelse, men det amerikanske nettstedet Car and Driver har regnet seg fram til at Standard Range har en kapasitet på 115 kWt og Extended Range har 150 kWt. Det blir i så fall tidenes største batteri i en elbil.
Bilen har selvfølgelig firehjulstrekk via en motor på hver aksel.
Den minste pakka får 426 hester, mens den største får 563. I slike trekkvogner er dreiemomentet langt viktigere. Og her har begge konfigurasjoner hele 1050 Nm i dreiemoment. I USA får den trekke 4.535 kilo. Men der er de godt vant. Den kraftigste dieselen får nemlig trekke 6.350 kilo.
Utgjør bare 6 prosent
Ford har virkelig skjønt at «wow, etterspørselen er jammen større enn vi trodde», og er i ferd med å snu seg rundt. De har opprettet en hel ingeniøravdeling som er dedikert til elbiler. Samtidig har de alliert seg med myndighetene i California om å redusere utslippene, mens nærmest alle andre bilprodusenter har bedt om å kunne slippe ut mer.
Spørsmålet er om det er nok. For det er bare 6 prosent av pickupene Ford skal lage de neste 5 årene som vil være elektriske.
LES OGSÅ: Chevrolet Silverado blir også elektrisk