Hopp til innhold

Sjekk når bilprodusentene dropper fossilt

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

OMSTILLING: De nærmeste årene skrur flere bilprodusenter igjen diesel- og bensinkrana. Sjekk her når de har opplyst om det, planlegger å gjøre alvor av det.

Elektrifiseringstakten i bilbransjen slår fortere og fortere. Men noen bilprodusenter har slått om til en helt annen rytme.

Godt over 100 års teknologiutvikling og tankegods kastes nå på båten i rekordfart, og i løpet av en tiårsperiode kan kanskje masseproduksjon av nye biler med forbrenningsmotor være en epoke som er over. Nå høres kanskje ti år ut som en evighet for de mest utålmodige, men dersom man tenker på at utviklingstiden på en bilmodell ofte er både fem og sju år, og det er forventet en levetid på mellom ti og tjue år på en bil, er det ganske oppsiktsvekkende hvor fort elektrifiseringen av bilparken skjer for øyeblikket.

Ned fra gjerdet

Forandringen skjer selvfølgelig ikke frivillig. Det er store omstillinger som skal gjøres, både økonomisk, teknisk og mentalt. Bilprodusentene har tviholdt og i flere tilfeller blitt tatt i både juks og interne avtaler for å produsere biler med eksisterende teknologi. De aller fleste har vært svært lunkne til overgangen til elektriske biler. Les også: Sjekk hvor godt Transport & Environment mener produsentene ligger an i løypa for elektrifisering av bilparken. Men strengere krav både lokalt i form av stengte gater og byer, nasjonalt og internasjonalt, i tillegg til kraftige sanksjoner dersom utslippsmålene ikke nås, gjør at bilprodusentene ikke bare har hoppet ned av gjerdet, men faktisk har begynt å tenke helt annerledes. Nå snakkes det om årstall for når den siste bensin- og dieselmotoren skal utvikles (ikke selges), når de kommer med sin første elbil og når de helt og holdent trekker ut proppen for forbrenningsmotoren.
BMW: BMW var tidlig på ballen med i3 og de fleste modellene er ladbare, men de er blant produsentene som ønsker å holde på stempelmotoren lengst.

BMW Group

Den tyske bilprodusenten har ikke satt seg de høyeste målene i forhold til enkelte på lista med målet om at minst 50% av salget skal være elektrifisert i løpet av 2030. Det innebærer som kjent ladbare hybrider. Mye tyder på at merkevaren Mini skal trekke mye av lasset. De skal være fullt elektrifisert i løpet begynnelsen av neste tiår.

Daimler

Firmaet bak Mercedes-Benz og Smart annonserte nylig at de faser ut forbrenningsmotoren i 2039. Fra 2025 vil alle nye plattformer være helelektriske og kundene vil kunne velge helelektrisk i alle klasser.

Ferrari

Til og med superbilprodusenten Ferrari har store elektriske planer. Deres første helelektriske modell kommer i 2025, men de sier samtidig at de aldri vil gå helt elektrisk.

FOSSER FREM: Ford har krøpet på toppen av salgslistene, etter at kundene endelig har fått bilene de har ventet på. Ved å elektrifisere de mest kjente merkevarene, skal de raskt få elbiler på markedet.

Ford

Ford Mustang Mach-e har endelig nådd kundene og viser, ikke overraskende, til bra registreringstall. Den nylig annonserte F-150 blir også godt mottatt. Det lover godt for deres plan om at alle personbiler i Europa skal være helelektriske i 2030. Samme år skal 2/3 av deres kommersielle kjøretøy være elektrifiserte.

Honda

Honda skal bare selge elektrifiserte biler i Europa innen 2022 og skal fase ut forbrenningsmotoren i 2040.

Hyundai

Den koreanske bilprodusenten har allerede store elektriske planer, men sikter på full elektrifisering først i 2040.
GARDERER: Hyundai har en av de mest spennende elbilene på markedet, men er ikke blant de første som vil fase ut bensin internasjonalt. I Norge har de kun ladbare modeller i dag.

Jaguar Land Rover

Til tross for at man knapt har rukket å elektrifisere modellparken, hever Jaguar at merket skal være fullelektrisk fra 2025. Jaguar, inkludert Range Rover har bare SUV-er, de fleste veldig store. 60 prosent av disse skal være nullutslippsbiler i 2030. Det er samme år som Storbritannia har valtt som dato for forbud av nye nye biler forbrenningsmotor.

Renault

10 nye elektriske modeller innen 2025. 90 prosent av bilparken skal være helelektrisk i 2030.

Stellantis

Det enorme selskapet har kommet med vågale planer. Ikke bare skal de holde liv i alle merker, som Lancia, som i dag kun har en gjenlevende modell. De skal sammen med DS Automobiles bli de to første helelektriske merkene. Til og med Dodge blir helelektriske, antagelig som det siste merket. Men før det skjer, har de lovet å være skikkelig rampete, både helelektrisk og med bensin. Sjekk når Opel går elektrisk.

Toyota

Blant de første med elektrifisering, men bare sin første helelektriske modell rett rundt hjørnet. De har ikke satt noen datoer for innfasing av helelektriske modeller eller utfasing av forbrenningsmotor.
STORT KONSERN: VW Gruppen har gått fra fokus på diesel til strøm og da skjer det fort. Allerede nå er elandelen høy i Norge.

Volkswagen Group

Lider fortsatt etter dieselgate, men tok helomvending og er nå i førersetet for helelektrifisering. Deres mål er at alle biler skal være elektriske i 2035, altså om 14 år. Og da altså ingen forbrenningsmotor etter dette. De vil være karbonnøytrale i 2050. Bentley har kanskje den største reisen i selskapet fra dagen V12 til karbonfritt selskap i løpet av de neste ti år. Alle modeller har ladbart alternativ i 2023. I 2025 kommer første elbil, og i 2026 er alle elektrifisert.

Volvo

Alle modeller er i dag elektrifisert og i løpet av 2030 skal det ikke finnes forbrenningsmotorer i programmet.