Xpeng P7


















Med sedanen P7 går Xpeng i strupen på Tesla Model 3 – som har vært den eneste i sin klasse i flere år.
Når vi går inn i jula 2021 finnes det nemlig ikke mange andre sedaner med god rekkevidde i elbilmarkedet. Med sine 4,88 meter (1,9 høy og 1,45 bred) legger P7 seg midt i mellom de to mest like bilene i denne klassen – den noe mindre Tesla Model 3 (4,69 meter lang) og den noe større kombien Tesla Model S (cirka 4,97 meter lang).
Ikke overraskende da har P7 et bagasjerom som er noe større enn Model 3. Importøren forteller oss at bagasjerommet bak tar 440 liter, mens frunken tar rundt 80 liter – på begge modellene. Med frunk og bagasjerom har man da totalt 520 liter.
P7 har støtte for taklast på 50 kilo – men man kan dessverre ikke trekke tilhenger.
P7 leveres både som bakhjulsdrevent eller med drift på alle fire. Sistnevnte har også høyere ytelse enn bakhjulstrekkeren – noe som kanskje også fremkommer av navnet – 4WD High Performance.
Med 430 hestekrefter (316 kW) gjør High Performance 0-100 unna på kun 4,5 sekunder. Bakhjulstrekkeren, RWD Long Range, har færre hestekrefter – 266 (196 kW). Den gjør da 0-100 unna på 6,9 sekunder. Begge modellene har en toppfart på 170 kilometer i timen.
Man kan i tillegg velge en tredje modell – P7 Wing Edition – denne er tilnærmet lik 4WD High Performance, men med Lamborghini-aktige dører som åpnes oppover.
Begge modellene av Xpeng P7 leveres med et batteri på hele 80,7 kWt (brutto). Vi er usikre hvor mye av dette som er tilgjengelig (netto). RWD har med det en oppgitt rekkevidde på 530 kilometer (WLTP), mens Performance har en noe kortere rekkevidde på 470 kilometer (WLTP).
NORMALLADING:
Xpeng P7 leveres med 11 kW/32A (400V, 3-fas) som ombordlader. Da tar fullading cirka 7 timer. Lader man med 7,2 kW/32A (230V, 1-fas) vil det da anslagsvis 11 timer. Med 3,6 kW/16 A 22 timer. Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe. Med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A og ladetid cirka 34 timer.
HURTIGLADING:
Xpeng P7 støtter hurtiglading opptil 80 kW. Xpeng sier selv at en hurtigladeøkt fra 30-80% vil da ta cirka 30 minutter. Våre tester viser at dette stemmer. I vår test, som var fra 20-80 % brukte bilen 43 minutter.
Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.
Mer informasjon og veiledende pris finner du hos Xpeng Norge.
Les også:
Test av Xpeng P7: Ikke helt i mål
Test av Xpeng P7 High Performance: Bra på mye, men…
Tekniske spesifikasjoner
Xpeng P7 RWD Long Range
Batterikapasitet brutto | 86.2 kWh |
Batterikapasitet netto | 82.7 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 6.7 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 576 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 580 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 420 km |
Egenvekt uten fører | 2020 kg |
Tillatt totalvekt | 2450 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | kg |
Lengde | 4888 mm |
Bredde karosseri | 1896 mm |
Høyde | 1450 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 203 kW |
Motorytelse total hk | 266 hk |
Dreiemoment total | 440 Nm |
Xpeng P7 4WD High Performance
Batterikapasitet brutto | 86.2 kWh |
Batterikapasitet netto | 82.7 kWh |
Batterigaranti km | km |
Batterigaranti år | år |
Akselerasjon 0-100 km/t | 4.1 sek |
Topphastighet | 200 km/t |
Hurtiglading, type | CCS |
Antall sitteplasser | 5 |
Rekkevidde NEDC | km |
Rekkevidde WLTP | 505 km |
Rekkeviddeanslag sommer | 535 km |
Rekkeviddeanslag vinter | 395 km |
Egenvekt uten fører | 2140 kg |
Tillatt totalvekt | 2570 kg |
Maksimal tilhengervekt | 0 kg |
Maksimal taklast | kg |
Lengde | 4888 mm |
Bredde karosseri | 1896 mm |
Høyde | 1450 mm |
Bredde m/speil | mm |
Motorytelse total kW | 348 kW |
Motorytelse total hk | 430 hk |
Dreiemoment total | 757 Nm |