Hopp til innhold

Mer informasjon ute: Dette visste du ikke om Polestar 3

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I oktober kommer den store SUVen fra Polestar, men vi har ikke hatt mye info om bilen, før nå.

Informasjonen kommer fra den nederlandske nettsiden Autoweek. At det er en stor bil, har vært klart lenge, men målene har vi ikke visst. Den blir i følge Autoweek 490 cm lang. Det er èn cm lengre enn dagens Volvo XC90. Bredden er 197 cm og akselavstanden 299 cm.

Bagasjerommet er skuffende lite; 484 liter. Med baksetene nede og last til taket, rommer den 1.411 liter.

Polestar 3 får verdenspremiere i oktober:

Her er det første bildet av Polestar 3

To versjoner

Bilen kommer i versjonene Long Range Dual Motor og Long Range Dual Motor Performance. Altså blir det ikke tohjulstrekk på denne modellen, hvert fall ikke fra start.

Begge versjonene har et batteri på 111 kWt. Rekkevidden er opptil 610 km. Det er med andre ord langt fra den mest energieffektive modellen på markedet.

Vi vil tro det kan ha noe med både vekt og aerodynamikk og mindre effektiv drivlinje gjøre. For sammenlignet med den raskeste konkurrenten, Tesla Model Y, er den både mer glad i strøm og er langt fra like rask.

Polestar-sjef Thomas Ingenlath:

Lover åpenhet om Polestars klimaavtrykk – men vil snart i null

Standardmodellen får 489 hk og 840 Nm i dreiemoment. 0-100 km/t går på fem sekunder.

Performance får 519 hester og helt brutale 910 Nm. Da klarer den 0-100 km/t på 4,7 sekunder.

Til sammenligning gjør Tesla Model Y Performance samme jobben på 3,5 sekunder og har rekkevidde på 514 km fra et batteri på 75 kW netto.

Dyrere?

Polestar-sjefen Thomas Ingenlath har ikke sagt noe spesifikt om pris ennå, men sier den vil koste mellom 75.000 og 110.000 euro.

Autoweek hevder at Long Range Dual Motor vil starte på 88.699 Euro i Nederland, men da er allerede moms inkludert i beløpet. Prisen inkluderer da en god del standardutstyr, blant annet Bowers & Wilkins lydanlegg og panoramaglass.

Performance starter på 95.200 Euro. Det inkluderer 22-tommere, ventilerte skinnseter og fullfargede sikkerhetsbelter.

I Norge må vi fra neste år legge til moms på beløpet over 500.000 kroner, så prisen blir i så fall ikke langt unna det Autoweek hevder den blir der.

Polestar-sjefen i Norge: Ser ikke Tesla som en konkurrent

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også