Hopp til innhold

Elbilforeningens Christina Bu om mangfold: – Der det tenkes likt, tenkes det lite

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

SITTER I DRØMMEJOBBEN: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu er glad for at hun takket ja til å bygge en hurtigvoksende interesseforening i 2014. – De som jobber her gjør det ikke bare for lønna, sier hun. Foto: Gro Matland Nevstad / elbil.dev05.dekodes.no

– Det var litt mandig kultur i starten, sier Christina Bu. Ni år etter at hun begynte i Elbilforeningen, er rundt halvparten av kollegaene kvinner. Men hun skulle gjerne hatt flere damer som medlemmer.

Det første hun gjorde da hun tiltrådte jobben med å lede Norsk elbilforening, var å skru sammen sin egen kontorstol.

For det er ikke til å stikke under den berømte stolen:

Elektriker-datteren fra Vestfold er ikke tapt bak en vogn, spesielt ikke om den er elektrisk.

– Alle piler har pekt oppover siden, både når det gjelder medlemstall for Elbilforeningen og den generelle interessen for elbil, sier Bu.

Ny milepæl:

Over 600.000 elbiler på norske veier

Ville redde verden med elbil

Det er særlig tre ting som gjør henne lykkelig:

Da Bu startet i jobben som 34-åring tenkte hun at Elbilforeningen hadde potensial, men hun hadde ikke sett for seg hvor stort det kom til å bli.

Medarbeiderne kunne telles på én hånd, der de satt mellom pappesker, ladekabler og diverse duppeditter. De holdt til i Gamlebyen, i de litt slitne lokalene til Oslo hospital.

– Vi hadde pågangsmot og vi ville redde verden, sier Bu.

SMAL REKKE: Christina Bu så ikke jobbannonsen som generalsekretær før søknadsfristen hadde gått ut, men tok en telefon. – Det var en liten gjeng med mye kompetanse, sier hun om de fem kollegene hun hadde da hun begynte. Ved siden av Bu står fra venstre Indre Tamulynaite, Snorre Sletvold, Petter Haugneland, Rune Hole og Ståle Frydenlund. Sletvold, Haugneland og Frydenlund jobber fortsatt i Elbilforeningen. Foto: Privat

Dermed ble en viktig del av kommunikasjonen å få flest mulig til å forstå at elektrifisering av transportsektoren var en nøkkel til utslippskutt.

Ny rapport gir klimahåp:

Elbilen et av tre «super-vippepunkter»

Elbilforeningen ble ikke bare lyttet til her på berget, men etter hvert også i hele verden.

– Det har vært veldig stor interesse for det som har skjedd i Norge, så vi har jo i perioder hatt mange internasjonale besøk i uka. I starten var den store andelen av tilreisende menn, sier Bu.

Jeg møtte meg selv litt i døra, for jeg hadde jo nesten fordommer selv. Dette var jeg slett ikke vant med.

Christina bu, generalsekretær i Norsk elbilforening

Internasjonal konferanse i mai

Snart blir det nytt storinnrykk, og nå kommer også kvinnene.

Den 4.–5. mai arrangerer Norsk elbilforening Nordic EV Summit på Lillestrøm.

– Vi har lagt stor vekt på å få mange kvinnelige foredragsholdere, og i år ser det ut til at rundt 50 prosent av dem blir det, noe vi er veldig glade for sier Bu.

Gjennom flere år er konferansen bygget opp til å bli en av de mest anerkjente møteplassene knyttet til elektrisk mobilitet i Europa.

– Det er gøy innen et område som dette at det er kvinner å finne i lade- og bilbransjen, ja selv innen tungtransport.

Nordic EV Summit 2023:

Møt elektrifiseringens spydspisser i Lillestrøm

Bu forklarer at hun har vært opptatt av mangfold helt siden starten, og at mangfold er mye.

– Det er ikke bare kjønn, selv om det også er viktig. Aldersmangfold er viktig, det samme er ulik kulturell bakgrunn. Der det tenkes likt, tenkes det lite, som det sies.

Det er jo kjent at kvinner er mer opptatt av klima og miljø.

christina bu

Budsjetterte med vekst

I en del år har lederne i Elbilforeningen brukt mye tid på å ansette nye folk.

LOKALT ENGASJEMENT: Hver vår avholdes landsmøte i Norsk elbilforening. Her deltar representanter fra de 14 lokalforeningene – fra Finnmark i nord til Agder i sør. Generalsekretær Christina Bu er fast taler.

– Vi vokste ganske raskt uten egentlig å ha ressursene til å være proffe nok, samtidig som vi skulle bygge og utvikle organisasjonen.

Det resulterte i at de noen ganger utvidet staben før de helt visste om det gikk.

– Vi har stort sett budsjettert med vekst, slik at vi har fått inn flere ansatte med nødvendig kompetanse til å bygge videre.

Ifølge Bu hadde det aldri gått om de ikke hadde turt å satse skikkelig.

Per 1. mars teller Elbilforeningen ansatte 27 kvinner og 29 menn fordelt over to etasjer i kontorlokalene i Møllergata 16.

STORT OG BREDT LAG: – I Elbilforeningen jobber vi med såpass mange forskjellige ting, så folk kan veldig ulike fagområder. Slikt blir det krutt av, sier Christina Bu (i gul jakke midt i). Hun roser samarbeidet på tvers i organisasjonen. Her er de ansatte fotografert under fjorårets ansattsamling på Oscarsborg festning. Foto: Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Ønsker mangfold på alle plan

– Mangfold er viktig, og det er ikke noe man bare må snakke om, man bør ha praksis på det, sier Bu.

Hun gjorde tidlig staben kjent med reglene i Elbilforeningen, der det handler om å gi folk en sjanse.

– Når vi kaller inn til intervju, så skal det være minst én kvinne, det skal være minst én mann og det skal være minst én med en annen kulturell bakgrunn enn majoriteten.

– Og deretter skal vi ansette den best kvalifiserte.

Men ellers i bilbransjen står det ikke like bra til. Kvinneandelen der er på ni prosent, noe Polestar satte søkelyset på i mars i fjor:

Hele 91 prosent i norsk bilbransje er menn:

– Jeg står jo her med en form for skam

– Det er veldig bra at bilbransjen i Norge har satt det på dagsordenen, og jeg håper dette vil utvikle seg til at flere kvinner ser at det finnes veldig spennende jobber i bransjen.

Bu, som hele veien har jobbet i en mannsdominert bransje, ble svært overrasket over å komme inn i en sal med rundt 80 prosent kvinner.

– Jeg møtte meg selv litt i døra, for jeg hadde jo nesten fordommer selv. Dette var jeg slett ikke vant med, sier Bu.

Hun tror at elbilutviklingen bidrar til å øke interessen for å jobbe med bil og samferdsel blant kvinner.

– Hvorfor det, tror du?

– Det er jo kjent at kvinner er mer opptatt av klima og miljø. Jeg tror at elektrifiseringen gjør at flere tenker tanken og synes det er interessant.

Visste du forresten at elbilen ble kalt for damenes bil i USA på 1900-tallet? Det kan du lese mer om i denne saken:

Forsker bruker særnorsk fenomen i undervisningen:

– Elbilens eventyrlige vekst er helt etter læreboka

Vil ha flere kvinnelige medlemmer

På ni år har Elbilforeningen økt fra 10.000 til over 120.000 medlemmer.

Men her er ikke kjønnsfordelingen helt slik som generalsekretæren ønsker seg. Til det trengs det flere medsøstre.

INVITASJON FRA SLOTTET: I tre år deltok Christina Bu på SIKT, som er en årlig konferanse for unge ledere og talent mellom 20–40 år fra ulike bransjer. Denne møteplassen er initiert av Kronprins Haakon. Foto: Monica Michelsen Økern

Selv om det er flere kvinner enn menn som kontakter Elbilforeningens medlemsservice for å få hjelp, gjenspeiler ikke dette medlemsmassen.

Kvinneandelen blant medlemmene ligger på rundt 30 prosent.

– Det er nok litt kulturelt. I mange, men ikke alle, forhold er det mannen som ordner med bilen. Og da blir det også naturlig at det er dem som melder seg inn, sier Bu.

Var med på «fødselen» til elbilen som har fulgt ham siden:

Buddies til reisens slutt

– Men hvordan skal vi nå damene?

– Jeg tror jo vi gjør en del riktig allerede. Det at vi har en jevn kjønnsfordeling blant de ansatte gjør kanskje at vi tenker litt annerledes?Samtidig tror jeg også at vi har en vei å gå med å gjøre kommunikasjonen vår utad mer tilgjengelig for folk generelt.

Bu sier at Elbilforeningen jobber med å knekke denne koden.

– Bil er et transportmiddel som kvinner i aller høyeste grad bruker, så det er klart at de også trenger tilbudene og tjenestene våre. Vi må absolutt jobbe hver dag for å bli mer interessante og aktuelle for kvinner.

Fikk medlemskap i Elbilforeningen til 100-årsdagen:

– 100 år gamle Kåre viser at elbil er for alle

Inn i styre og stell

Blant de 14 lokalforeningene til Elbilforeningen har kun to kvinnelige styreledere.

– Den andelen synes jeg må opp. Jeg vet at styrene rundt forbi svært gjerne ønsker å ha med flere kvinner, så de er veldig velkomne.

Bu tror kanskje kvinner noen ganger tenker at dette bare skal dreie seg om bil, batteristørrelse, ladebokser og den type ting.

– Men det gjør jo ikke det. Dette handler om å lage arrangementer for medlemmene, kommunikasjon og politisk påvirkning. Det er virkelig mye spennende man kan være med på å gjøre uten at man er kjempeinteressert i det tekniske.

– Å få jobbe for klima og miljø, rett og slett.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også