Den er ventet å bli en storselger i stasjonsvognglade Norge. Men hvor bra leverer den ladbare hybriden Volkswagen Passat GTE i norsk vintervær?
Den fikk ikke de aller beste forutsetningene i starten av denne testen, med temperaturer ned mot ti minusgrader. Som kjent har det vist seg at de ladbare hybridene fra Volkswagen ikke klarer å kjøre elektrisk når kvikksølvet faller under dette nivået, i motsetning til rene elbiler.
Testen starter fra Møller Gruppens hovedkvarter på Frysja i Oslo. Bilen står parkert i temperert garasje, og er fulladet ved oppstart. Rekkeviddeindikatoren antyder 49 kilometer. Utenfor viser gradestokken rundt fem minusgrader.
Hvor mange elektriske kilometer ville det bli mot det faste målet, Drammen, med høydemeterne og temperaturen underveis? Ville det holde lenger enn med BMWs ladbare SUV X5 40e, som ble kjørt ved vesentlig høyere temperatur?
For å foregripe begivenhetene litt: Med god margin.
Godkjent førsteinntrykk
Som vanlig holdes fartsgrensen, med rolig høyrefot. På vei ut av Oslo blir det tydelig at Passaten kan kjøres magert på strøm når topografien ikke er for krevende.
Ved avkjøringen til Holmen, viser rekkeviddeindikatoren 29 gjenstående kilometer etter 22 tilbakelagte kilometer. Gjennomsnittsforbruket skal ha vært 1,58 kWh/mil.
Vi ligger altså litt foran skjema før de tunge motbakkene forbi Asker. 12 kilometer senere, ved Liertoppen, er gjenstående rekkevidde nede i fire kilometer.
Forbruket har lagt på seg til 1,99 før den lange bakken ned til flatmark i Lier. Til slutt kommer jeg nesten helt hjem, 49 av 52 kilometer, med et gjennomsnittsforbruk på 1,56 kWh/mil.
Forvarming også uten app
Neste dag byr på krevende forhold for en ladbar Volkswagen-hybrid. Første oppgave: Kjøre ungen til barnehagen i tussmørket. Minuset ved å kjøre en «fremmed» bil blir tydelig; at man ikke har tilgang til app-bekvemmeligheter.
Det innebærer blant annet mangel på forvarming, som innebærer at is må skrapes fra frontruta før vi kan kjøre, selv om jeg har forhåndsinnstilt bilen til å lade fram til avreise.
På de tre kilometerne, i nær ti minusgrader, viser bilen et beregnet gjennomsnittsforbruk på voksne 3,7 kWh/mil. Mens jeg går til bussen, som skal ta meg til togstasjonen, henger dieselrøyken fra morgentrafikken i nabolaget tett og lenge i lufta, slik den gjør når det er kaldt.
Dét er ikke behagelig. Den beste løsningen på dette problemet, heter åpenbart elbil. Men en ladbar hybrid som den jeg nettopp har kjørt, løser også dette nærkjøringsproblemet hvis den lades ofte.
Og, altså, så lenge det ikke blir for skikkelig kaldt.
By- og landeveiskjøring på våt vei
Tredje dag sto by- og landeveiskjøring på programmet. Denne dagen ble forhåndsinnstilling for lading og forvarming (til 22 grader) gjort i bilen dagen før. På grunnlag av småturene dagen før, anslo rekkeviddeindikatoren at det skulle stå 39 elektriske kilometer til rådighet.
I løpet av døgnet hadde temperaturen beveget seg fra 8-10 kalde til 2-3 pluss, samtidig som veiene var blitt våte. Summen av innvirkende faktorer, med temperatur, våt vei og mye start og stopp, gjorde at Passaten klarte 35 kilometer på strøm før bensinmotoren harket i gang.
Gjennomsnittsforbruket på turen ble 2,1 kWh/mil.
Det er ikke så ulikt hva en Tesla Model S tar for seg under tilsvarende forhold, til tross for at den er i overkant av 400 kilo tyngre enn Passaten (2,1 vs 1,7 tonn).
30 prosent merforbruk i nærkjøring
I løpet av testperioden i vintertemperatur, får jeg en tydelig indikasjon på at forskjellen på by- og landeveiskjøring er omtrent 0,5 kWh/mil, tilsvarende et merforbruk på 30 prosent. Etter denne runden leverer jeg bilen videre til neste tester. Nå skal bilen kjøres fra Drammen til Tønsberg, før retur til Oslo.
På turen til Tønsberg blir Passaten kjørt i kombinasjonsmodus. Ved oppstart er batteristatusen rundt 75 prosent. Resultatet blir et gjennomsnittsforbruk av bensin, ifølge kjørecomputeren, på 0,46 l/mil. Etter at batteriet er kjørt tomt, er det gjennomsnittlige strømforbruket på turen 0,85 kWh/mil.
På tilbaketuren til Oslo blir det, ved en inkurie, spart på strømmen. Etter 120 kilometer med kjøring hovedsakelig på motorvei, viser kjørecomputeren et forbruk på 0,53 l/mil. Det gjennomsnittlige forbruket av strøm viser 2,9 kWh, med 29 kilometer gjenstående rekkevidde.
Det må understrekes at funnene på denne siste turen må tas med en klype salt, også fordi GTE-knappen ble brukt. Den frigjør drivlinjens totalt 218 hestekrefter.
Slik fungerer ladingen
Ladetiden via Mode 3 Type 2-boksen hjemme i garasjen, med 16 A/3,6 kW ladefart, viser seg å være cirka to timer og tre kvarter. Med standardkabelen for jordet kontakt øker ladetiden til i overkant av fire timer (10 A/2,3 kW).
I og med at målet med denne testen var å bruke minst mulig bensin, var ladetid selvsagt et poeng. Bilen skulle kjøres mest mulig som elbil i nærområdet, og den ambisjonen lykkes bra.
Men for en som har vent seg til å kjøre mest elbil, er det likevel uvant å ha et så lite batteri – 8,7 kWh netto – å rutte med. Dermed ble Type 2-kabelen hjemme i garasjen brukt uvanlig mye disse dagene.
Derfor hadde det vært en klar fordel om ladingen kunne gått raskere. Samtidig er det også slik at raskere lading av små batteripakker har lite for seg; de har fysiske begrensninger. For en som vanligvis kjører noen få mil om dagen, eller har tilgang til lading på jobben, kan denne bilen passe bra. Dersom man utelukkende kjører langturer, har verken batteripakken eller bilen noe for seg. Den typiske kunden bør altså ha et behov som befinner seg mellom disse ytterpunktene.
Men dersom Passaten fantes som elbil, med en solid batteripakke ombord, ville valget vært enklere.
Bra, men burde tåle flere minusgrader
For mange nordmenn som ennå ikke er klare for å bli helelektriske, har denne bilen et par trumfkort: Den har stasjonsvognformatet, der det dessverre ennå ikke er noen elbiler å velge blant.
Den kan trekke tilhenger på inntil 1.600 kilo og har et bagasjerom som rommer 650 liter (uten kompromisser siden batteripakken er plassert under baksetet). Og takket være avgiftsfordelen (elmotoren unntas ved beregning av effektavgift, samt 26 prosent i vektavgiftsgrunnlaget) har den en startpris på 425.500 kroner (følg
denne lenken for detaljer om standard- og ekstrautstyr).
Men den trives altså ikke med kulde; rettere sagt temperaturer under ti minusgrader. Da kan den kun kjøres på bensin, grunnet fraværet av aktivt varmesystem for batteripakken. Det er et betydelig minus, siden luftkvaliteten er dårligst nettopp på dagene med kaldt vær. Ellers er det en gjennomgående solid representant for ladehybridene Volkswagen har levert, vel å merke hvis man ikke er typen som må kjøre med svært aktiv høyrefot til enhver tid.
Med en slik kjørestil rekker ikke strømmen særlig langt. Og gjør man det med utelukkende fossilt drivstoff tilgjengelig, forsvinner denne bilens miljøalibi fullstendig.
Men den nøysomme vil utvilsomt klare å kjøre godt over 50 kilometer på strøm, som er vårt minimumskrav, i sommerhalvåret.
TEKNISKE DATA: Volkswagen Passat GTE
Totalytelse: 218 hk (156 hk bensinmotor + 115 elmotor)
Dreiemoment: 400 Nm (totalt)
Forbruk bensin (blandet, oppgitt): 0,17 l/mil
Forbruk strøm (blandet, oppgitt): 1,29 kWh/mil
Oppgitt CO2-utslipp (strøm+bensin): 39 g/km
Batteri: 9,9 kWh (litiumion, netto 8,7 kWh)
Egenvekt (inkl. fører): 1.735 kg
LxBxH (m): 4,76×1,83×1,47
0-100 km/t: 7,4 sek
Toppfart: 225 km/t
Pris: 425.500 kroner (testbil: 518.000)