Hopp til innhold

Teslas Cybertruck endelig "offisiell" med spesifikasjoner og priser: Dette vet vi nå om den stadig mer koko Cybertrucken

UTE AV CYBER-VERDEN: Og inn i den virkelige verden. Nå er Teslas Cybertruck endelig «virkelig». Alle foto: Tesla

Sent torsdag kveld gikk Tesla Cybertruck Delivery Event av stabelen – der en rekke nyheter ble kjent. Her får du høydepunktene.

I går kveld klokka 21 norsk tid startet jippoet X antall millioner interesserte verden over fulgte live på nettopp X, tidligere Twitter, som Tesla-sjef Elon Musk som kjent slo kloa i nokså nylig.

Helt siden 2019 har bilverdenen frotset i nyheter om Cybertruck, og med Tesla Cybertruck Delivery Event på gigafabrikken i Austin i Texas, var det ventet at vi endelig skulle få vite alt om bilen som ikke er spekulasjoner – men snarere konkrete spesifikasjoner, tall og data og helst noen uventede nyheter.

Selv om sagaen om Cybertruck i grove trekk har vært en historie om utsettelser, stein i skoa og humper i veien, kunne vi i forrige uke melde at nå var det ting som tydet på at denne gangen så det virkelig ut til å skje noe:

Er angivelig på plass i showroom i San Diego:

Teslas Cybertruck utstilt FØR forventet

Den norske Tesla-nettsiden oppdatert – men uten bestillingsmulighet

Og skjedd noe har det virkelig. Nå etter lanserings-jippoet i går har vi fått en rekke detaljer vi straks kommer tilbake til.

Flere detaljer om bilen har nå også dukket opp på Teslas norske Cybertruck-nettside, men i motsetning til de andre Tesla-modellene, kan du fortsatt bare «lære mer» om bilen der, ikke bestille den som du kan med resten av sortimentet.

Det er fortsatt helt i det blå om Cybertrucken i det hele tatt kommer til Norge og Europa, da dette ifølge Musk vil fordre at bilen bygges om til EU-regelverk og europeiske standarder, noe Tesla så langt ikke har gitt indikasjoner på at kommer til å skje.

Noe slikt kom heller ikke i går.

Det innebærer at prisene som i går ble lansert, naturlig nok er i amerikanske dollar.

TJA: Akkurat hva dette skal forestille, aner vi ikke, men vi føler det er noe med at linjene i bildet harmonerer.

Musk i går: – Vårt beste produkt hittil

Tesla-sjef Musk tok store ord i bruk under arrangementet torsdag kveld.

– Endelig begynner fremtiden å se ut som fremtiden, slo han ubeskjedent fast.

– Av og til kommer et produkt som er sjeldent, det skjer kanskje en gang hvert femte eller tiende år. Vi kommer til å huske disse øyeblikkene, begynte Musk fra lasteplanet på en Cybertruck i det mørke lokalet.

– Vi har et slikt øyeblikk her, som ekspertene sa var umulig, som aldri skulle kunne bli en realitet. Jeg mener dette er vårt beste produkt hittil, og vårt mest unike produkt på veien, fortsatte Tesla-lederen foran de fremmøtte og ikke minst fan-boys i de tusen hjem som så strømmingen av seansen.

Vi skal straks ta for oss noe av det vi etter gårsdagens hendelse vet om dette «unike produktet».

Men først – hvis du ikke er så glad i å lese – her kan du se et sammendrag med høydepunktene etter Tesla-seansen i Austin i går:

Cyberbeast – det virkelige beistet

Cybertruck kommer i tre versjoner, men mest oppmerksomhet i går fikk Cyberbeast-versjonen, som er den heftigste av de tre.

Den har 945 hestekrefter, firehjulsdrift og gjør null til hundre på drøye 2,7 sekunder.

Rekkevidden er 514 kilometer, og den kan trekke vanvittige fem tonn på hengeren.

TELTPAKKE: For drøye tretti lapper ekstra får man Teslas Cybertruck-designede basecamp-pakke.

Dessuten kan rekkevidden økes til 705 kilometer med en «rekkeviddeforsterker» i form av en batteripakke på lasteplanet.

Rekkeviddetallene her er for øvrig etter den amerikanske EPA-standarden, som er noe strengere enn WLTP-standarden vi opererer med her på hjemlige trakter.

Beistet skal kunne leveres ut til amerikanske kunder til neste år, som jo ikke nødvendigvis er særlig lenge til.

Og prisen? Den lander på 96.390 dollar, altså tilsvarende en drøy million norske kroner.

Under ser du en ny skrytevideo der Cyberbeast-versjonen møter en Porsche 911 i et dragrace. Se hele, for det kommer en aldri så liten tvist på slutten der:

Kommer en innstegsversjon i 2025 til en halv million

I tillegg ble en firehjulsdrevet versjon med lavere pris presentert.

Den skal koste 68.890 dollar i USA, og får en rekkevidde opp til 547 kilometer. Denne varianten har 600 hester og gjør null til hundre på drøye 4,2 sekunder.

Selv om prisen her er lavere enn cyberbeistet, er dette langt over hva Musk snakket om da han i sin tid begynte å fortelle om Cybertruck.

Også denne utgaven har muligheten til rekkeviddeforlenger, og vil da kunne gå 755 kilometer.

IKKE EN SØPPELFYLLING: Derimot en illustrasjon av hvor mye pikk-pakk du kan få med deg i Cybertrucken.

For dem som er villige til å vente en stund, kommer det også en bakhjulsdrevet innstegsmodell.

Den kommer først i 2025, og får en rekkevidde på 400 kilometer.

Det mest interessante her er kanskje prisen. Nå oppgis den til 49.890 dollar, altså en drøy halvmillion, omtrentlig omregnet til norsk valuta.

NØDHJELP: Lad en havarert Tesla med en Cybertruck. Eller huset ditt ved strømbrudd. Tesla har omfavnet batteribank på hjul-konseptet på siste skudd på Tesla-stammen.

Har toveis lading

Cybertruck blir også den første Tesla-modellen med toveis lading.

På bildet under ser du en Cybertruck som lader opp en annen Tesla, men den kan bistå de fleste strandede elbiler på den amerikanske landeveien, og dermed kanskje bidra til å bedre Musks etter hvert noe frynsete omdømme?

Norsk Tesla-veteran om den fastlåste streiken i Sverige:

– Tesla må skjerpe seg

Via et strømuttak på lasteplanet og et annet i kupeen kan man drive elektriske apparater. Nyttig for alt fra håndverkere til campere.

I tillegg kan man ved strømavbrudd forsyne hjemme med strøm opptil 11,5 kilowatt.

Lillesand-familien tok smart grep da strømmen ble borte i seks dager:

Ble reddet av elbilen under strømbrudd

Når det gjelder toveis bruk av bilens strøm, er for en gangs skyld Tesla ikke først i elbilverdenen, men det er jo artig at det er nettopp på Cybertruck at de introduserer denne muligheten.

CYBERSTEMNING: Sjelden har det vært mer romslig i baksetet på en pickup.

Utsikt mot stjernene

Chassiset er lakkfritt, et såkalt «ekso-skjelett» i rustfritt stål som skal redusere bulker og korrosjon.

Innvendig kan opptil fem personer se på stjernehimmelen gjennom Cybertruckens svære glasstak.

Bilen styres med et ovalt ratt, og skjerm finnes både foran og bak.

Touch-skjermen for passasjerene i baksetet kan også styre klima i kupeen og bilens mediaspiller.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Bilen kan laste 1897 liter på det låsbare lasteplanet. Og legger du ned baksetene får du plass til ytterligere 1530 liter.

Den har også en solid frunk, og man kan lett laste for eksempel en kajakk på taket.

KA SKJER? Kajakk skjer.

Tesla basecamp – for dem som vil betale ekstra

Hva så med alle campingbildene i denne saken?

Jo, dette dreier seg om tilbehørspakker som Tesla lanserer sammen med Cybertrucken.

Her kan du blant annet kjøpe en teltpakke designet i stil med Cybertrucken selv, som kan festes på bilen.

KA SKJER #2: Hvis du ikke vil padle «i bare kajakken», har Tesla andre forslag på lur …

Teltet du ser et stykke opp i denne saken er et av tilleggene du kan kjøpe for 2.975 dollar ekstra, og det er jo ikke all verden hvis du først har investert i denne doningen.

For da er du antakelig også en outdoor type

Så får tiden vise om man også får være det i Norge med Teslas siste skudd på stammen.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også