Hopp til innhold

Elsykkel med reimdrift: Blir 2022 reimdriftens år?

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

REVOLUSJON? Reimdrift gir halleluja-stemning, mener Sindre Eivindsen, eier og driver av elsykkelbutikken Elife. Både elsyklister og produsenter er storfornøyde.

Oljer du stadig kjedet på elsykkelen? Du kan slippe det. Velkommen til et enklere elsykkel-liv.

Tørt kjede på sykkelen er kanskje ikke av de største problemene som kan oppstå.

Men kjedet utsettes for tøff behandling gjennom året, og særlig om vinteren, der sand, salt, snø, is og vann gir mer slitasje over tid.

Derfor vil mange hevde at vi er på vei inn i reimdriftens tidsalder. Kanskje du er en av dem som bør vurdere elsykkel med reimdrift før vinteren setter inn?

Elsykkelen gir kvinneandelen en boost

En (r)eim av karbon

Mange har lenge sverget til reimdrift, der stålkjedet er byttet ut til fordel for en reim av karbon.

Og nå kommer de aller fleste gode elsykkelleverandører med denne løsningen som et valg.  

– Dette betyr et enklere elsykkelliv, sier Sindre Eivindsen, eier og driver av elsykkelbutikken Elife

UTVIKLER: Sindre Eivindsen utenfor butikken sin på Sinsen i Oslo, hvor han utvikler elsykler for det norske markedet.

Enklere vedlikehold 

Mindre og enklere vedlikehold og tryggere helårsdrift på elsykkelen er noen av de viktigste fordelene med reimdrift. 

Tidligere var reimdrift noe du måtte spesialdesigne. Nå tilbyr de aller fleste kvalitetsmerkene reimdrift på én eller flere utgaver.  
 
Sykkelbutikken Elife solgte i fjor om lag 500 egenproduserte elsykler.

Her utvikler Sindre Eivindsen elsykler for det norske markedet. Han er svært opptatt av at elsyklene han selger skal være så robuste at de skal tåle norske forhold over tid.

Han har hatt reimdrift som tilbud i de fem siste årene. Og nå opplever han at stadig flere spør etter dette.

– Jeg var tidlig ute med reimdrift fordi jeg ville satse på kvalitet, sier han.  

Spørreundersøkelsen «Elsyklisten 2021»:

Seks av ti sier elsykkelen erstatter bil

Halleluja-stemning

– Med reimdrift opplevde vi en halleluja-stemning, både blant oss som produserte syklene og blant brukerne våre.

– Vi hadde høye forventinger til bruk, og reimdriften overgikk også dette i brukeropplevelse, og med langt mindre slitasje enn vi trodde.

Frykten for at tannhjul skulle slites eller belter som skulle slites eller ryke, var fullstendig ubegrunnet.  

– Flere hundre elsykler er solgt med reimdrift og tannhjul, og vi har til nå kanskje byttet reim på to av disse elsyklene, men da var det eksterne forhold som gjorde at vi måtte skifte. Det var rett og slett en løs stropp som hadde lagt seg mellom reimdriften og tannhjulet, forteller Eivindsen.  

REIM: Slik ser det altså ut, om du velger å droppe det tradisjonelle stålkjedet til fordel for reimdrift.

Hvorfor velge beltedrift? 

Mange som kjøper elsykkel er ikke klar over at den krever mer vedlikehold enn tradisjonelle sykler.    

– En elsykkel brukes ofte mer, og dermed slites alle komponenter mer, sier Sindre Eivindsen.

Han påpeker at beltedrift med belte av karbon er bygd for å vare lenger enn et kjede av stål.  

Elsykkelen åpnet opp marka for Terje (75): – Dette anbefaler jeg alle!

EVO elsykler er en annen bedrift som siden 2015 har kombinert belte med navgir i stedet for kjede og kassettgir.   

– Vi har hatt veldig lite trøbbel med beltene, dette er drivverk som er bygd for å vare, sier Christian Eide-Larsen hos EVO.

EVO har hatt en voldsom utvikling i etterspørselen av beltedrift på elsyklene, fra de tok inn i de første i 2015, til årets modeller hvor mange har karbonbelte.    

Fakta: Reimdrift på sykkel 

Nesten vedlikeholdsfritt gir- og kjedesystem. Reimdrift lovprises av mange og brukes av stadig flere.  

Kort fortalt:  

  • Kjedet er erstattet med reim av karbon-kevlar-kompositt-plast.
  • Kassett med tannhjul er byttet ut med et annen variant av tannhjul som griper beltet på en mer skånsom måte.  
  • Reimdrift må kombineres med et innvendig girsystem som sitter i navet på sykkelen. Blant de mest brukte er norske Kindernay og tyske Rohloff. Her er det ofte åtte gir (noe som er mer enn nok på en elsykkel).  
  • Tidligere var reimdrift forbeholdt de som stilte svært høye krav til sykkelen og som visste å spørre etter det. Da måtte reimdrift spesialbestilles samtidig med sykkelen eller eventuelt ettermonteres. Dette var både dyrt og krevde inngrep på sykkelen som kunne svekke rammen.  
  • Reimdrift på elsykkel er ekstra smart. Årsaken er at elsykler ofte brukes året rundt, og det gir enda større belastning på girsystemet og bevegelige deler, som kjedet. Salt, slaps, grus, vann, kulde er alle faktorer som krever jevnlig stell – både vask og oljing av sykkelen.
  • Men med reimdrift er dette redusert til nødvendig vask.  

Fordeler med reimdrift:

  • Mindre vedlikehold 
  • Færre synlige, utvendige deler som utsettes for regn, slaps og snø  
  • Du trenger ikke smøre kjedet 
  • Reimdrift trenger stort sett bare litt vask  
  • Billigere i drift 

Ulemper med reindrift: 

  • Kan være noe dyrere i innkjøp 
  • Kan slites ujevn hvis det kommer stein eller annet inn mellom belte og tann (men det er veldig sjeldent) 
  • Kan slites ujevnt ved feilstilling 
  • Krever en stiv ramme som er veldig stabil, slik at feilstilling ikke oppstår 
  • Krever ramme som er tilpasset beltedrift 
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også