Hopp til innhold

Destinasjonslading: «Alle» vil lade på reisemålet

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

PRAKTISK: Med destinasjonslading blir elbilen plutselig mer praktisk enn fossilbilen. Da kan den stå og lade seg opp mens du driver med andre ting.

Et overveldende flertall av norske elbilister på ferie ønsker å lade der de skal stoppe fremfor å lade underveis.

Høstferien nærmer seg, og for noen av oss er dette en uke der det er ekstra gunstig å kunne lade elbilen der man parkerer den for natten.

Elbilforeningens ferieundersøkelse avdekker behovet

Elbilforeningens ferieundersøkelse for sommeren vi har lagt bak oss, viser at rekordmange har kjørt elbil på ferie i år – og at et overveldende flertall skulle ønske det var lademuligheter på reisemålet.

Over 6500 elbilister har delt sine erfaringer med å kjøre elbil på langtur i forbindelse med Elbilforeningens ferieundersøkelse 2022.

Der spør vi blant annet om hvilken ladeform man brukte i ferien og om man ønsker at det finnes såkalte destinasjonsladere der man skal stoppe for natten, eller man skal besøke en attraksjon i noen timer.

Du kan lese mer om resultatene fra undersøkelsen lenger ned i artikkelen.

Destinasjonslading på elbilferie:

Mellom bakkar, mammutar og berg – uten å hurtiglade

Hva er destinasjonslading?

Med det litt tunge navnet destinasjonslading menes altså at det fins lademuligheter ved dagens reisemål.

Enten du skal være i en fornøyelsespark hele dagen, parkere på hotellet du skal overnatte på til neste morgen eller på parkeringshuset du står i noen timer mens du oppdager et nytt sted.

Vi destinasjonslader på elbilferie:

2000 km uten å hurtiglade – var det noen kunst?

Rett og slett et sted du parkerer en stund og ikke trenger rask lader, men faktisk foretrekker en litt treigere lader, så du kan gjøre noe annet en stund uten å tenke på å måtte flytte bilen.

Et destinasjonsladepunkt er enkelt sagt det samme som det du antakelig har hjemme på veggen, bare at du finner den der du parkerer på reise.

Den har typisk 7,2 til 22 kW ladekapasitet og krever at du har med din egen ladekabel.

PREIKESTOLEN: Turen opp og ned fra Preikestolen tar bare et par tre timer, men har kan du lade med hele 22 kW, så du har mange mils rekkevidde på batteriet når du kommer ned igjen, dersom bilen klarer å ta imot så mye strøm.

Dette spurte vi om

I undersøkelsen spurte vi om hvordan bilen ble ladet i ferien, og undersøkelsen viser at det allerede er en del som benytter seg av destinasjonslading.

Fire prosent av de spurte brukte bare destinasjonsladere under ferien, mens 42 prosent brukte en kombinasjon av destinasjon- og hurtiglading.

Elbilferie i Norge: Turistmålene hvor du kan lade elbilen under besøket

8 av 10 savner destinasjonsladetilbud

Det er overveldende mange som ønsker destinasjonslading. Hele 78 prosent av de spurte, savner muligheten for å lade dit man kommer.

Når man differensierer mellom norgesferie og utenlandsferie, svarer 74 prosent av de som reiser på norgesferie at de ville brukt et slikt ladetilbud dersom det var tilgjengelig, mens hele 81 prosent av de som reiser utenlands gjerne ville ladet når de ankom målet for dagen.

Nedenfor ser du resultater fra undersøkelsen med alle respondentene.

Elbilforeningens ferieundersøkelse 2022:

Totalt 6500 respondenter.

Norge (3400 respondenter)

Hvis vi ser på de som bare dro på elbilferie i Norge, er tallene slik:

Godt nytt for elbilister som skal reise til Sørlandet de neste årene:

Agder satser på destinasjons­lading – takker Elbilforeningen for drahjelp

Europa (1000 respondenter)

Hvis vi ser bare på de som dro på elbilferie utenfor Norge, er tallene som følger:

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!