Hopp til innhold

Brannen på bilfrakteskipet "Fremantle Highway": Elbilene om bord fikk skylda – men det er antakelig feil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

FLAMMEHAV: Brannen på «Fremantle Highay» var tragisk, men det hele kunne fort gått mye verre. Foto: Den nederlandske kystvakten

Nye opplysninger tyder på at de fire nederste dekkene på skipet – der elbilene sto – er uskadd.

Den voldsomme brannen på det enorme bilfraktefartøyet «Fremantle Highway», som startet 25. juli i sommer, hadde noen påfallende likhetstrekk med brannen i parkeringsbygget ved Sola flyplass like utenfor Stavanger for noen år siden.

Men også denne gangen ser det ut til at elbilen i ettertid ikke vil bli stående som syndebukk.

Foto: Den nederlandske kystvakten

Gamle myter blusset opp

Også ved Sola-brannen fikk elbilene først skylda, godt fyrt opp av den seiglivede myten om at elbiler er mer brannfarlige enn fossile biler – selv om det motsatte rent faktisk er tilfelle.

Ved Sola-brannen viste det seg ganske snart at brannen startet i en gammel dieselbil.

Nå tyder mye på at elbilene om bord i frakteskipet også blir frikjent, selv om det først ble rapportert i en lang rekke medier at en elbil hadde eksplodert og forårsaket skipsbrannen.

Kunne fort blitt en miljøkatastrofe av dimensjoner

«Fremantle Highway» var på vei fra Tyskland til Egypt da brannen startet.

Den pågikk i flere dager, og dessverre døde også et besetningsmedlem under brannen.

Heldigvis klarte et iherdig slukningsarbeid å forhindre at skipet sank, ellers hadde det oppstått en miljøkatastrofe av dimensjoner.

Deretter ble skipet tauet til Eemshaven i Nederland, hvor det fremdeles jobbes med å tømme skipsvraket for drivstoff og etter hvert biler.

Dette arbeidet kan ta flere uker.

Samtlige elbiler skal være uskadd

Skipet hadde 3784 biler om bord, og 498 av disse skal ha vært elbiler.

De øverste bildekkene, som også er de mest skadde, skal ha fraktet nye, fossildrevne luksusbiler av typen Mercedes og Rolls-Royce.

De fire øverste dekkene på «Fremantle Highway» ble totalskadd, ifølge sjefen for bergingsselskapet Boskalis, Peter Berdowski.

På disse dekkene skal det ikke ha vært noen elbiler.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.

Test av BMW i5 eDrive40 Touring:

Beste elbil fra BMW til nå?

I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.

Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.

Den har en startpris på 764.519 kroner.

Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.

BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.

Bli medlem i dag!

Rundt 2700 av bilene om bord skal være ødelagt, og kan trolig ikke gjenvinnes. Men rundt 1000 biler, inkludert alle de elektriske, skal ifølge Berdowski være i god stand. 

Likevel er det fortsatt for tidlig å konkludere om årsaken brannen, siden saken fremdeles er under etterforskning.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også