Slik fungerer Uni Wheel-konseptet til Hyundai: En genial løsning?
Hyundai viste nylig en helt ny måte å plassere motorer på. Den sparer plass og energi og gir bedre kjøreegenskaper og fremkommelighet.
En motor for hvert hjul er ikke noe nytt. Ferdinand Porsche bygde Lohner-Porsche med motor i selve hjulet for 123 år siden.
Rivian R1S og R1T, samt BYDs Yangwang U8, har en motor til hvert hjul, og den nye elektriske Mercedes-EQ EQG får det.
Bedre fremkommelighet
Alle de nevnte gjør det for å komme bedre frem i terrenget. Fordelene er åpenbare.
Man slipper aksler og sperrer, og hjulene kan rulle i forskjellige hastigheter, som for eksempel i en skarp sving.
Bedre kjøreegenskaper
Svenskenes nye stolthet NEVS Emily GT har også en motor i hvert hjul, og BMWs første erstatter av legendariske M3 får trolig også fire motorer, men av helt andre grunner.
For en motor til hvert hjul gir også muligheter for ekstreme kjøreegenskaper på vei og bane ved å kalibrere riktig effekt til riktig hjul, både for grep, men også for å få bilen i den retningen man ønsker.
Man kan også bruke regenerering på hvert enkelt hjul for å vri bilen i en spesiell retning, eller for å oppnå optimal bremsing. Husk at Formel E-biler bremser med mer elektrisk kraft enn de tillater til fremdrift.
Bedre plass
Det er kun NEVS Emily GT som har puttet motoren i selve navet og dermed sparer masse plass i resten av bilen.
De andre nevnte, og biler med to motorer på en aksel, som for eksempel Tesla Model S og X Plaid, MG Marvel R og Audi SQ8 e-tron, har motorene plassert i midten, med drivaksler ut til navene.
Ulempen med å ha motorene ute ved hjulene er at du får mye ufjæret vekt, som kan utfordre kjøreegenskaper og komfort.
Motorer i bilen, men nær hjulene, gir korte drivaksler og mer vinkel på drivknuter. Det betyr mer slitasje og effekttap.
En ny løsning fra Hyundai
Hyundai har i stedet oppfunnet «Uni Wheel».
Da har man montert motoren i bilen med en stiv aksel rett ut i navet. Inni navet har de et sinnrikt oppsett av tannhjul som tillater hjulbevegelser i alle retninger, men fortsatt tillater stiv aksel ut til hjulene.
Deres tester har vist ekstremt lavt effekttap, samtidig som man får langt bedre plass til personer og bagasje i kjøretøyet.
Og akkurat kjøretøy er et viktig begrep her.
For med alle fordelene vi allerede har nevnt, ser Hyundai for seg at Uni Wheel kan monteres på alt fra små autonome handlekurver til store lastebiler. De bruker diameter helt ned til 7,5 cm som eksempel.
Foreløpig er Uni Wheel langt unna. Det må mye testing til før løsningen kan settes i produksjon. En utfordring må jo være å holde systemet tett, med så store bevegelser.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!