Hopp til innhold

Toyota Sport Crossover Concept: Stilikon på gata i 2025

DEN TREDJE: Toyota skal ha seks elbiler på plass i Europa i løpet av 2026. Dette blir trolig den tredje av dem. Foto og video: Rune Nesheim / elbil.dev05.dekodes.no

Den ser ut som et futuristisk konsept, men kommer til Norge om to år.

Toyota har akkurat arrangert sitt årlige såkalte Kenshiki Forum – for femte år på rad.

Her presenterer bilmerket sine siste nyheter for Europa, og her fikk vi også for første gang se denne nye modellen, som er forventet til Europa i løpet av 2025.

Dette vet vi nå om Toyota Urban SUV Concept:

Denne kommer til sommeren

Sporty kombi

Foreløpig er det vi ser bare et tomt skall uten skikkelige vinduer, men det mest interessante er allikevel designen.

I FLOKK: Kundene vil trolig ikke strømme like hardt rundt denne som kompakt-SUV-en ved siden av, men Toyota mener den opphøyde sporty kombien vil være viktig i sortimentet.

Toyota har ikke vært redd for å ta hardt i med skarpe kanter og linjer i alle retninger. Det startet for alvor med C-HR og tredje generasjon Prius, men har spredt seg godt ut i sortimentet.

Og Toyotas luksusmerke, Lexus, tar den tilsynelatende ennå lenger. Se mer om deres siste konsepter i lenka under.

Konseptmodellene Lexus LF-ZC og LF-ZL vist i dag:

Store drømmer fra Lexus

Det foreløpige navnet er Sport Crossover Concept, og bilen har et skikkelig sporty og lavt karosseri, samtidig som den tilbyr høy bakkeklaring, uten å se ut som den skal til skogs.

NYTT FJES: Toyota tar en Tesla og blir mye glattere i fronten i tiden som kommer. De kaller det nye designet for Hammerhead-front.

Den viser for alvor at bensinmotoren er borte og har en ekstremt lav front, uten grill.

SMILEY: Aerodynamikk tas på alvor for å få ned forbruket. Derfor er det kanskje litt rart man går for høy bakkeklaring på et typisk lavt karosseri.

Toyotas nye el-look

Bilen skal vise Toyotas formgivning på elektriske modeller i årene som kommer, og denne får ganske distinkte smale frontlykter med kjørelys over hele fronten og hekken, mens nær- og fjernlys ligger i ytterkant på begge skjermene.

STORT: 22-tommere er vi ikke vant til å se hos Toyota. Og her har man også høy profil og høy bakkeklaring.

Bilen står på store 22-tommers hjul med 255-profil med ganske så tette felger.

Taklinje inkludert stolper er i sort, og man har ganske dramatisk sideprofil som buler kraftig ut på siden. Kraftige hofter rundt bakhjulene gir den muskuløs og sporty look.

Det er interessant å se at konseptet faktisk har fysiske speil, men samtidig upraktiske flush-dørhåndtak.

FREKK HEKK: Spoileren er trukket ekstremt langt bakover, flere cm bak selve støtfangeren.

Hekken er noe av det drøyere vi har sett, med en spoiler som trekkes flere cm lenger bak enn selve støtfangeren.

Toyota lover at utover en sporty look og engasjerende kjøreglede, skal bilen også være praktisk og romslig.

FLUSH: Skjulte dørhåndtak er blitt vanlig, men er fortsatt gjenstand for irritasjon. Det blir spennende å se hvor mye som blir igjen av konseptet når denne bilen kommer på veien i 2025.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Lite info

Til å være så nær produksjon, var det uvanlig lite info å hente, og ingenting ble presentert verken om motorer og drivverk.

Det eneste vi vet er at den får firehjulsdrift og at den skal bygges for det kinesiske og europeiske markedet av BYD i Kina.

SPEIL: Det er nesten så vi skvetter når noen putter ordinære speil på en konseptbil. Men det er samtidig godt at noe er ved det normale.

BYD bygger sine egne batterier, så det er fullt mulig at denne bilen får Blade-batteriene deres når den kommer i full produksjon i 2025.

Toyota planlegger å ha seks helelektriske modeller i Europa i løpet av 2026. Allerede lanserte bZ4X er en av de seks, og alle, med unntak av Sport Crossover Concept, blir SUV-er.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også