Hopp til innhold

Britiske myndigheter mener Hilux-annonse legitimerer villmannskjøring i naturen: Toyota-annonse forbudt av miljøhensyn

GUTTA PÅ TUR: Her er en rekke Toyota Hilux-er på tur i naturen i Toyotas annonsekampanje «Born to roam». Det fikk britiske annonsemyndigheter til å reagere. Foto: Skjermdump fra annonsen

Det skal være første gang en bilreklame er blitt stoppet i Storbritannia for å utvise manglende miljøhensyn og samfunnsansvar.

Det melder de britiske avisene The Guardian og The Independent.

Reklamefilmen ser du her:

TUT OG KJØR: Og naturen blør, vil kanskje noen legge til.

Det er det britiske annonsetilsynet Advertising Standards Authority (ASA) som har stoppet annonsen i Storbritannia. Her hjemme i Norge har Forbrukertilsynet en liknende funksjon.

Annonsene det er snakk er både i form av gateannonser og videomateriell, og helt nye er de heller ikke.

Men det er altså nå ASA har reagert.

Bakteppet for at ASA grep inn, var at Adfree Cities-nettverket engasjerte seg og klaget inn annonsen til britenes annonsetilsyn.

– Disse annonsene illustrerer hvordan Toyota gir blaffen i natur og klima ved å vise frem enorme, svært forurensende kjøretøyer som villmannskjører gjennom elver og naturområder, sier Veronica Wignall i Adfree Cities til The Guardian.

«One of nature’s true spectacles»

Og hos det britiske annonsetilsynet fikk annonsemotstanderne altså medhold for argumentet sitt om at Toyotas Hilux-reklamer både legitimerer og promoterer offroad-kjøring uten hensyn til verken naturvern eller samfunnsansvar generelt.

Det skal ifølge The Guardian være første gang tilsynet griper inn mot bilannonse på dette grunnlaget.

Suzuki tar kampen for forurensende biler:

Mener Elbilforeningen har lurt finans­ministeren

Det hører med til historien at voiceover-stemmen i reklamefilmen lydlegger scenen der et femtitalls Toyota Hilux-pickuper spinner rundt i naturskjønne omgivelser med ordene «One of nature’s true spectacles».

I en nokså fri oversettelse vil nok noen heller innvende at annonsen er fremstår som et av de største spetaklene i naturen.

Det hører også med til historien at en talsperson fra Toyota ifølge The Guardian etter ASA-avgjørelsen ganske oppskriftsmessig understreker at bilkonsernet «ikke stiller seg bak adferd som skader miljøet».

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Toyota har også forsvart annonsen med at disse kjøretøyene er designet for slik kjøring, og viser til at for eksempel landbruks- og skogbruksindustrien har behov for denne typen kjøretøy.

Og det kan så være. Men det er tross alt ikke den typen bruk bilmerket valgte å fokusere på da de laget reklamen for pickup-modellen sin.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også