Hopp til innhold

Blank nyhet fra Recharge og Mer under Elbilforeningen-arrangement To store ladeselskaper tester ut kortbetaling

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

ÅPNER FOR KORTBETALING: Både Mer og Recharge kunne på et fullstappet Elbilforeningen-arrangement på Arendalsuka denne uken fortelle at de nå begynner å teste ut kortbetaling ved noen av hurtigladestasjonene sine.

Under Elbilforeningens arrangement på Arendalsuka avslørte ladeselskapene Recharge og Mer at de vil teste ut muligheten for kortbetaling på enkelte av sine ladere.

Klima- og miljøminister Espen Barth Eide deltok på Elbilforeningens seminar om enkel lading i Arendal. Her omtalte han det som «helt dust» at det fins så få steder der man kan tæppe kortet sitt for å betale for hurtigladingen.

– Dette er jo noe bransjen burde ha fikset selv. Når det ikke skjer, får vi sikre dette gjennom forbrukerpolitikk, varslet Barth Eide.

Den norske regjeringen skal legge fram en ladestrategi innen utgangen av 2022.

Da er det ventet at regjeringen kommer til å varsle krav om enklere betalingsmetoder.

USEDVANLIG KLAR TALE: Klima- og miljøminister Espen Barth Eide uttalte at han syns det er «helt dust» å komme til en hurtiglader og ikke kunne betale med kort. Her i samtale med generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Store aktører vil teste kortbetaling direkte på lader

Den store nyheten under arrangementet i Arendal var at daglig leder i ladeselskapet Mer, Nicholai Sheridan Jørgensen, fortalte at de skal teste ut kortbetaling på noen av sine stasjoner i løpet av høsten.

Kommunikasjonssjef Elise Thorvaldsen i ladeselskapet Recharge fulgte opp fra salen med en tilsvarende nyhet: Hun fortalte at også de var i gang med å planlegge testing av kortbetaling.

PS: Du kan strømme hele arrangementet og se det fra Elbilforeningens Facebook-side her.

En rekke spørreundersøkelser Elbilforeningen har foretatt, viser at muligheten for å betale med bankkort vil være et populært tilbud blant elbilistene.

– Dette er veldig gledelige nyheter fra ladeselskapene til oss forbrukere. Selv om det i første omgang er snakk om uttesting på bare et par stasjoner, representerer dette et første gjennombrudd for vårt langvarige arbeid for å få til dette, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Til sammen har de to selskapene Mer og Recharge omtrent 1800 av 4800 hurtigladere i Norge.

Elbilistene ønsker bankkort

På seminaret i Arendal presenterte Unni Berge, kommunikasjonsleder i Elbilforeningen, de rykende ferske tallene fra Elbilforeningens ferieundersøkelse. De viser at elbilister ønsker kortbetaling.

– Betaling med bankkort kommer foran både Vipps, app og QR-kode i Elbilforeningens ferieundersøkelse for 2022. 75 prosent av de som har en mening, mener bankkort er en bra eller veldig bra måte å betale på. Til sammenligning mener 56 prosent at Vipps er en god betalingsløsning på ladestasjonene, utdyper Berge.

Et annet populært betalingsmiddel er ladebrikke, noe blant annet Elbilforeningen tilbyr sine medlemmer.

76 prosent av elbilistene som har en mening, mener dette er en god eller svært god betalingsmetode.

Dra på langtur med ElbilAppen og Ladeklubben

– Vi tror ladebrikker kommer til å foretrekkes av mange også dersom kortbetaling blir vanligere. Men kortbetaling er uansett et viktig tilbud. Med kort slipper du å opprette et kundeforhold og gi fra deg personopplysninger om du ikke ønsker det, sier Berge.

De to siste årene har Elbilforeningen spurt om elbilistene synes det er enkelt å betale for hurtiglading. I årets undersøkelse var det færre som svarte at de synes det:

Hele 1 av 4 elbilister mener det er vanskelig å betale for hurtiglading.

– Denne utviklingen går i helt feil retning. Det er derfor veldig gledelig at ladeselskapene nå endelig så smått begynner å teste ut kort, sier Christina Bu.

Kortbetaling kan leveres nå, nye betalingsløsninger på vei

Ini-Philip Enyiekere, som representerte VISA i debatten, sa at tæpping er den enkleste og mest nærliggende måten å få til friksjonsfri betaling for lading.

– VISAs mål er at å lade skal være like enkelt som å betale for en kopp kaffe, sa Enyiekere.

Han avviste at kortbetaling er dyre løsninger for ladeselskapene, og understreket at det er løsninger som kan leveres raskt.

Forbrukervennlig lading:

Nei, kortbetaling er ikke dyrt

Samtidig jobber betalingsaktørene også med innovative løsninger for framtida, ifølge Enyiekere.

– På sikt er målet at betalingen da er usynlig. At du som forbruker ikke trenger å ta frem noe for å betale, men kan betale via bilen.

IKKE NOE PROBLEM FOR VISA: Ini-Philip Enyiekere fra Visa kunne betrygge både ladeoperatører og frustrerte elbilister om at det ikke skal være noe problem å sette opp kortbetaling på hurtigladestasjoner mens vi venter på enda mer sømløse ordninger.

Dette er også noe elbilistene ønsker seg.

I Elbilforeningens ferieundersøkelse svarer svært mange av de som oppgir at de har en mening, at de ønske seg såkalt Plug & Charge. Tesla har allerede en slik løsning for sine biler og på sine egne ladere.

– Plug & Charge er en veldig god løsning, men det er dessverre få biler i dag som støtter denne teknologien, sier Bu.

Thomas Iversen er jurist i Forbrukerrådet. Han ønsker innovasjon velkommen, men understreker at det er et stykke til en tid der lading går helt sømløst.

– Nå er tæpping med bankkort den mest nærliggende løsningen. Det er et lavterskeltilbud for de som ikke lader ofte. Og et tilbud for elbilister som ikke er norske og sliter med norske apper og særnorske betalingsløsninger som Vipps.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også