Hopp til innhold

Test av Volkswagen e-up: Slik fikset den vinterkulda

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi fikk låne den nye elbilen Volkswagen e-up! den korte tiden det var skikkelig vinter i Oslo. Masse snø og kuldegrader var ingen hindring.

Den elektriske versjonen av Volkswagen Up er en velkonstruert liten bybil som rett og slett bare fungerer.

Elbilen leveres med ekstrautstyr som ikke er vanlig i denne klassen og særlig tilkobling via nettet er en nyttig funksjon om vinteren.

På nett

Du kobler deg opp til bilen med en app på mobilen eller en nettside. Slik du også kan på dyrere elbiler som Tesla Model S, Nissan LEAF og BMW i3. Her kan du sjekke ladestatus og om bilen er låst med alle dører lukket. Er bilen koblet til med ladekabel kan du starte og stoppe ladingen hjemme i sofaen.

Men den nyttigste funksjonen er at du kan starte varmeanlegget fra mobilen en stund før du skal ut på tur. Da kommer du til en varm bil. Om ladekabelen er koblet til, har du også fullt batteri og slipper å ofre rekkevidde for å varme opp kupeen.

I systemet som kalles Car-Net kan du også sjekke hvor bilen står parkert og statistikk over kjørelengde og energiforbruk.

VW e-up car-net

God vinterbil

Vi fikk låne en e-up! en helg med uvanlig mye snø i Oslo. Elbilen ble parkert på en av Oslos ladeplasser over natten for påfyll av strøm. Nedsnødd bil og høye brøytekanter var ingen problem. Før start var varmeapparatet satt i gang fra mobilen slik at vi kunne sette oss inn i en varm bil med fullt batteri. Om du ikke får forvarmet bilen vil det elektriske varmeanlegget uansett gi full varme fra første sekund. Du må ikke vente til motoren har blitt varm som på vanlige biler. Den elektriske motoren har heller ingen startproblemer uansett antall kuldegrader.

Varme i frontrute og varme i forsetene er standardutstyr som kommer godt med på vinteren. Det eneste savnet er varme i rattet, noe som har blitt en behagelig luksus i konkurrenten Nissan LEAF.

Mindre bruk av varmeapparatet gir lengre rekkevidde. Et eget ECO-modus sparer strøm ved å redusere toppfart og effekt på varmeanlegget. Uansett er ikke fire-seteren en bil du normalt kjører til fjellet med.

Kortere rekkevidde

VW e-up! Men VW e-up! har som alle andre elbiler (og biler) kortere rekkevidde om vinteren. I vår kjøpsveiledning oppgis praktisk rekkevidde mellom 80 og 160 km per lading. Førstnevnte er realistisk rekkevidde om vinteren og sistnevnte under optimale forhold om sommeren. Men kjørestil har minst like mye å si for rekkevidden som kjøreforhold og temperatur.

E-up! har også ulike innstillinger for regenerering av strøm ved bremsing. På kraftigste nivå vil motorbremsen gi stabil nedbremsing også når det er glatt på veien. Samtidig som du lader batteriet. En av elbilens mange fortrinn.