Norges første V4-ladestasjon åpnet "for alle": Nå begynner Teslas ladere virkelig å bli supre
Med to viktige oppgraderinger er Teslas nye V4-ladestolper en gledelig nyhet både Tesla-folket og de fleste andre elbilister.
Klokken 10:00 i dag torsdag 28. september ble Teslas 20 første V4-ladestolper offisielt åpnet.
De nye ladestolpene utgjør en utvidelse av Teslas eksisterende supercharger-stasjon på Gardermoen.
Men hvorfor er dette egentlig en big deal? Heng med videre.
Blant de første i Europa
V4-laderne på Gardermoen er blant de aller første i Europa, som for øyeblikket kun finnes i England og Nederland – og nå altså på Gardermoen.
Med dette utvider Tesla sin dominans i ladeinfrastrukturen i Norge med 114 supercharger-stasjoner og 1701 ladestolper – 1641 av disse er tilgjengelige for alle elbiler.
Dette gir i gjennomsnitt 15 ladeplasser per Tesla-lokasjon.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/09/Tesla-V4-supercharger-Gardemoen-6-edited.jpeg)
Enklere for alle
De nye V4-laderne skiller seg betydelig ut fra forrige generasjon med sin nye utforming. Nå er ladestolpen hel, og hullet i midten er fjernet.
Men den største og mest gledelige nyheten er en ny og forlenget CCS-ladekabel som er hele tre meter lang, omtrent dobbelt så lang som den forrige.
Vi målte faktisk totallengde, inkludert CCS-kontakten, til 330 centimeter.
Dette forenkler tilkoblingen betydelig for mange elbiler, som nå er mer uavhengig av hvor bilen har ladeporten sin – noe som er spesielt nyttig for biler med ladeporten foran venstre eller bak på høyresiden.
![](https://elbil.no//content/uploads/2023/09/Tesla-V4-supercharger-Gardemoen-3.jpeg)
![](https://elbil.no//content/uploads/2023/09/Tesla-V4-supercharger-Gardemoen-4.jpeg)
Ladekabelen og stolpenummeret er også plassert på samme side som bilen skal parkeres og lades fra.
Med dette håper Tesla å løse problemet med at enkelte ikke-Teslaer, tidligere måtte parkere «feil» – og dermed blokkerte andre ladeplasser på ladestasjonene.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/09/Tesla-V4-supercharger-Gardemoen-1-1024x682.jpeg)
Kortbetaling hos Tesla
Mange jubler også for at Tesla V4-ladestolpene nå tilbyr kontaktløs kortbetaling, noe som gjør det litt enklere for elbilister uten Tesla-appen å benytte seg av drop-in-lading.
Det er verdt å merke seg at denne betalingsfunksjonaliteten vil bli aktivert senere i år.
For de som lurer på ladekostnadene, er gjennomsnittsprisen for Tesla-eiere og abonnenter for øyeblikket 2,55 kroner per kWt.
For andre elbiler og ikke-abonnenter er gjennomsnittsprisen for tiden 3,65 kroner per kWt.
![](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2023/09/Tesla-V4-supercharger-Gardemoen-5-edited.jpeg)
Øker ladehastighet senere
Per i dag er ladehastigheten på V4-stolpene satt til 250 kW.
Men Tesla forsikrer at de nye ladestolpene er framtidssikret, og ladehastigheten vil kunne økes til sannsynligvis 350 kW*.
Det er også verdt å merke seg at eiere av eldre Model S og Model X (produsert før 2021) fremdeles kan bruke V4-laderne ved bruk av CCS-adapter. Noen biler kan imidlertid kreve en CCS-oppgradering.
*Merk: Informasjonen er korrekt per 12. september 2023. Den angitte ladehastighetsøkningen til 350 kW er ikke bekreftet av Tesla.
![Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken](https://elbil.dev05.dekodes.no/content/uploads/2022/06/Illustrasjon_bli-medlem_oppdatert-01-1024x865.png)
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!