Hopp til innhold

El-SUV-en Honda Prolouge: Nå er Honda på den elektriske ballen igjen

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

NYE TAKTER: Den nye elektriske SUV-en fra Honda er designet for USA, men kan passe bra i Norge også.

Honda viser Prolouge, bilmerkets første helelektriske SUV. Men du må vente til 2024 før du får den.

Etter flere teasere har endelig Honda kommet med noe håndfast om sin neste SUV.

Prolouge er umiskjennelig Honda og er designet i deres studio i Los Angeles. Designen er forsiktig – og som de sier selv: «Clean and rugged».

TRADISJONELL DESIGN: Ikke noen heldekkende lysstriper, romskipdesign og skjulte dørhåndtak her.

Forsiktig design

Den skiller seg ganske kraftig fra dagens design, får glatt front, og en hekk med kraftige horisontale sort felt som får bilen til å se enda bredere ut.

Hjulene er trukket godt fra hverandre, med en akselavstand på hele 3,1 meter.

SVÆR: Hjulene er godt trukket ut i lengden. Det skal gi fenomenal plass.

Bilen får i motsetning til sjarmklumpen e, ordinære dørhåndtak og speiler.

Honda e kan du for øvrig lese vår test av her:

Langtest av Honda e:

Snur på en femøring, men …

Hjulene er derimot på hele 21 tommer, noe som skjuler størrelsen en smule, særlig på bilder.

BARE TO SKJERMER: Honda holder tilbake.

Samarbeid med General Motors

Under karosseriet finner du General Motors’ såkalte Ultium Platform. Den blir brukt blant annet av Chevrolet Equinox og Blazer.

Vi vil tro denne modellen får noen av de samme spesifikasjonene også.

Og det vil i praksis kunne si det meste, for plattformen åpner for både forhjulsdrift, bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Chevrolet Equinox EV:

Kompakt el-SUV fra Chevrolet – kan komme til Norge

Vi vil neppe se de råeste effektuttakene tett opp mot 600 hester, men heller fornuftige versjoner med forhjulstrekk og rekkevidde over 500 kilometer, samt en innstegsmodell med drøyt 400 km rekkevidde.

LETT Å BRUKE: Det er ikke alle som er fan av veldig mye skjerm. De blir fornøyde her.

Sværing

Det blir en ganske stor bil, større enn Honda CR-V, som til tider har vært svært populær i Norge.

Det loves naturlig nok generøs plass i bilen, og det skulle bare mangle: Bilen er 4,88 meter lang, 1,90 meter bred og 1,64 cm høy.

Chevrolet Blazer EV:

Denne hadde funket i Norge

Det tradisjonelle videreføres innvendig:

Du har riktignok to store frittstående skjermer på 11 og 11,3 tommer, men også manuelle vri-knapper og brytere for blant annet klima, setevarme/kjøling, volum og rattkontroller.

Ladeplater for mobilen er på plass og midtkonsollen er i dobbel høyde.

Vi vet ikke mye om brukergrensesnitt, men er du ikke fornøyd, er Apple Carplay på plass.

Langtest av Honda e:

Snur på en femøring, men …

30 nye biler innen 2030

Honda har planer om å lansere 30 nye elbilmodeller innen de sju neste årene og har ambisjoner om et årlig globalt salg på to millioner biler årlig.

De begynner med Prolouge i 2024, fulgt av modeller på deres egen såkalte e:Arkitetur i 2026, samt noen modeller i samarbeid med GM i 2027.

Alle bilene vil bli produsert i Nord Amerika.

Honda staker ut fremtidskursen:

Enorm satsing på elbiler og faststoffbatterier

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også