Stellantis med batteribytte: Full på fem minutter
Nei, vi snakker ikke om julebord, men om batteribytteselskapet Ample, som har gjort avtale med bilgiganten Stellantis om raske batteribytter for elbil.
Ample er et oppstartselskap fra San Francisco som satser på batteribytte for elbiler.
Dette lyder kjent, tenker du? Men Ample har ikke tenkt i samme retning som Nio, nemlig at privatkundene raskt skal få mer rekkevidde ved å kjapt bytte ut elbilens batteri.
Retter seg mot næringslivet
Nei, Ample tenker mer på bildelingsbiler, firmabilflåter, budbiler og autonome kjøretøy.
Tenk deg biler som kjøres mye, der det er vanskelig å planlegge for lading underveis. Tanken er altså at ansatte ikke skal trenge å bruke arbeidstid på å lade bilen.
Selskapet tilbyr komplette batteripakkeløsninger i forskjellige størrelser som erstatter bilens originale batterier – og tar hånd om produksjon, kontroll, utskiftning og resirkulering av disse.
Man skal også kunne bytte batteristørrelse underveis.
De har også enkle batteribyttestasjoner med takoverbygg, som er svært enkle å sette opp og skalere opp i antall etter behov.
Det kreves lite anleggsarbeid til montering. Stasjonene skal kunne settes opp på tre dager.
Takket være firehjulsdriften og økt systemeffekt akselererer BMW i5 xDrive40 fra 0–100 km/t på 5,5 sekunder og har en toppfart på 215 km/t.
Test av BMW i5 eDrive40 Touring:
Beste elbil fra BMW til nå?
I tillegg til firehjulsdrift og mer effekt, er BMW i5 xDrive40 standardutstyrt med såkalt Adaptive Suspension Professional, som inkluderer fancy titulerte greier som Dynamic Damper Control, Integral Active Steering og senking av understellet med 5 mm.
Vi fikk feil i spådommene våre i videoen over: Nye BMW i5 xDrive40 Touring blir nemlig litt billigere enn vi fryktet.
Den har en startpris på 764.519 kroner.
Som for øvrige modeller i 5-serien, tilbys BMW i5 xDrive40 Touring som Fully Charged Premium Edition.
BMW i5 xDrive40 Touring i Fully Charged Premium Edition har en startpris på 819.900 kroner.
Ample planlegger og drifter installasjonen. Kunden betaler ikke noe på forhånd og betaler bare for størrelsen på batteriet og energien de bruker. Og kunden kan bruke hvilken som helst stasjon, ikke bare den som de får montert hos seg selv.
Samarbeid med Stellantis
Selskapet har allerede et samarbeid med den foreløpig lille bilfabrikanten Fisker. De har bare en modellepå markedet.
Nå har Ample derimot fått en fot innenfor det gigantiske selskapet Stellantis, noe Stellantis selv meddeler i en pressemelding.
Fordelen med det er at mange av deres bilmerker (Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM, Vauxhall, og Toyota på varebiler) er godt representert hos bilutleieselskaper og i firmabilmarkedet.
Ikke minst har de varebiler i alle størrelser og snart svære pickuper, som egner seg godt for konseptet.
Foreløpig testes systemet ut med de to små søte bilene Fiat 500 og Jeep Avenger – to biler som for øvrig ikke er bygget på samme plattform.
Første steg er å starte i Madrid med 100 eksemplarer av Fiat 500 allerede neste år. Det vil skje under deres bildelingsselskap Free2Move.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!