Hopp til innhold

Fersk undersøkelse om elbilferie i 2022: Slik gikk det med ladekøene i sommer

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

HØYE TALL: Over halvparten av dem som har opplevd kø, har også opplevd at folk sliter med å starte ladingen, viser Elbilforeningens nye ferieundersøkelse. Foto: Martin Thronsen/elbil.dev05.dekodes.no

Fremdeles ladekø, men kortere ventetid.

Syv av ti ferierende elbilister opplevde ladekø i sommer, og akkurat for dette tallet er det ikke noen nedgang å spore fra i fjor.

Den gode nyheten er at elbilistene opplevde ladekø sjeldnere, og at køtiden har gått ned sammenlignet med 2021.

Det viser ferske tall fra Norsk elbilforening, som nettopp har avsluttet spørreundersøkelsen «Elbilferie» – for å blant annet finne ut av i hvilken grad norske elbilister har slitt med nettopp ladekøer i ferien.

Ladekart og ruteplanlegger:

Her er den nye ElbilAppen

Versjon 5.0 er endelig ute og klar for nedlastning.

– I riktig retning

– Vi beveger oss i riktig retning. Det er bra at elbilistene står sjeldnere og kortere i ladekø i løpet av ferien, men vi må fortsette å arbeide for at ladekøene begrenses, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

I fjorårets undersøkelse oppga 19 prosent av de ferierende elbilistene at de ofte sto i ladekø, mens i år er samme tall nede på 12 prosent.

Blant elbilistene som opplevde ladekø i fjor, sto majoriteten i kø mellom 20-60 minutter (54 prosent).

I år så vi en bedring, da flertallet blant de som opplevde ladekø sa at de sto under 20 minutter i kø (59 prosent).

TING SKJER: Siden sommeren i fjor har Norge fått 130.000 flere elbiler på veiene, og 1.300 flere hurtigladere. Foto: Jamieson Pothecary/elbil.dev05.dekodes.no

1.300 flere hurtigladere siden i fjor sommer

Mye skjer i elbilsatsingen. Siden sommeren i fjor har Norge fått 130.000 flere elbiler på veiene, og 1.300 flere hurtigladere.

– Det er grunn til å glede seg over den kraftige utbyggingen av hurtigladere, men vi må trappe opp enda mer. Vi må bygge rundt 5.000 nye hurtigladere innen utgangen av 2025 for å dekke behovet til de stadig økende antallet elbilister på norske veier, sier Bu.

Nå venter hun spent på regjeringens ladestrategi som skal legges frem i høst.

Elbilvelgeren gjør bilkjøpet enklere

Innlandet har mest ladekø

Ferierende elbilister har opplevd mest kø i Innlandet.

Blant elbilistene som har stått i ladekø i løpet av Norgesferien i sommer, oppgir 31 prosent at de opplevde ladekøer i Innlandet.

– Det er ikke overraskende at presset på laderne er størst i Innlandet. I vårt innspill til regjeringens ladestrategi har vi bedt om å styrke tilbudet i dette fylket som mange reiser igjennom til turistdestinasjoner både i nord, sør og til nabolandet Sverige, sier Christina Bu.

Bli med Ladeklubben på elbilferie:

Legoland, ladekø og Legolas

Folk sliter med å starte ladingen

Ferieundersøkelsen viser også at mange sliter med å starte ladingen.

– Vi må få på plass enklere betalingsløsninger, sier Christina Bu.

Hun forventer at regjeringen tar grep og pålegger kortbetaling, slik at man kan tæppe mobil eller bankkort direkte på laderne.

– Det er helt uhørt at det skal være så vanskelig å få betalt for lading at det i seg selv er med på å skape de frustrerende ladekøene, sier generalsekretæren i Elbilforeningen.

Ladeoperatørene venter lenge på å få byggesøknader behandlet

På Elbilforeningens ladeseminar under Arendalsuka kom det tydelig fram fra ladeselskaper at lang saksbehandlingstid bremser utbyggingen av hurtigladere.

Hurtiglading:

Dette hindrer ladeoperatørene fra å bygge ut raskere

– Ved å redusere saksbehandlingstiden hos både kommune og nettselskaper, vil mye kunne bli bedre. Vi har ingen mangel på ivrige tilbydere, avslutter Christina Bu.

Fakta:

  • «Elbilferie» er en årlig spørreundersøkelse som gjennomføres av Norsk elbilforening.
  • I 2022 svarte 6.500 ferierende elbilister på undersøkelsen.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!