Hopp til innhold

Audi Q6 e-tron: Slik blir den innvendig

MYKERE: Det er langt fra like sterilt i Audi lenger, selv om majoriteten nok heller vil velge skinn fremfor ullmaterialene på bildet.

Vi vet allerede hvordan den ser ut utvendig. Nå viser Audi interiøret i den kommende Q6 e-tron.

Audi er eksperter på å trekke ut lanseringen av bilene sine, noe vi så starten på med e-tron.

Da var det ikke mindre enn fem lanseringsturer og bilen var maskert til siste slutt.

ANØHVIT: Audi er besatt på folie, men det overlates lite til fantasien her.

Første prøvekjøring av Q6 e-tron har allerede funnet sted, noe ikke vi var med på, men bilen var maskert også der.

Erstatter Q5

Modellen er bygget på Audis premium-plattform og vil erstatte det vi kjenner som Q5.

Førsteinntrykket fra dem som har kjørt den, er at den ikke overraskende har nærmet seg den tross alt aldrende Q8.

IAA: Den forventes å bli en storselger og interessen er stor på IAA München.

Modellen blir tilgjengelig i flere versjoner: 45 e-tron, 55 e-tron og SQ6 e-tron. Om vi også vil få se en RSQ6 e-tron, vil tiden vise.

Effekten på 55 vil være 285 kW (382 hk) og 360 kW (483 hk) for SQ6 e-tron.

Bare ett batteri er bekreftet så langt, et 100 kWt (94 kWt netto) som Audi tror vil gi 600 km i rekkevidde for 55 e-tron.

Det vil lades med opptil 270 kW.

MANGE KONKURRENTER: Med sine 4,75 meter lengde, blir de argeste konkurrentene Mercedes EQC, BMW iX3, Nio EL6 og Xpeng G9.

Bilen er fortsatt maskert, men bare utvendig – og strengt tatt er det lett å se hvordan den blir seende ut. De som elsker Audi-design, blir ikke skuffet.

Men på mobilitetsmessa IAA i München, viser Audi nå interiøret i sin fulle prakt. Heller ikke det er noen kjempeoverraskelse.

TYPISK: Audi-eierne skal kjenne seg igjen. Grensesnittet vil ha de samme fargene og til dels samme layout. Og viktige knapper er fortsatt på plass. Audi tar tydeligvis en BMW-tilnærming til skjermer nå.

Interiøret følger kjent Audi-DNA, men også Audi har blitt nødt til å gi kundene større skjermer – en 11,9 tommer for føreren, en 14,5 i midten og en liten 10.9-tommer for passasjeren.

Sistnevnte blir ikke synlig for sjåføren, slik at hen ikke blir forstyrret.

BENK: Audi har alltid hatt fokus på tre personer, så det er nesten latterlig lite skålede bakseter.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Mykt

Forrige generasjon instrumentpanel var preget av børstet aluminium og pianoblanke flater om du ikke gikk amok i spesialvalgene.

Nå ser man mykere takter med både stoff, tre og skinn dashbord igjen. De velger også overraskende mange knapper, selv om rattfunksjonene er berøringsflater à la Q4 e-tron.  

Den får selvfølgelig head-up display med utvidet virkelighet og multimedia er basert på Android Automotive.

Stemmeassistenten er selvlærende og beholder data fra tidligere kommandoer for å lage rutiner.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også