Hopp til innhold

Elektrisk Fiat Panda: Skal koste under 25.000 euro

PUNTO: Dette blir første elbil under 25.000 euro fra Fiat.

Neste Fiat Panda blir helelektrisk – og den skal fortsatt være et billig, smart og romslig alternativ.

Skal Europa og verden elektrifiseres, må det lages flere billige biler. Bilmarkedet i Sør-europa domineres av de minste og rimeligste bilene, og der finnes det ikke mange alternativer i dag.

Men stadig flere, blant annet Citroën, Tesla, Renault, BYD, Volkswagen, har annonsert biler til under 25.000 euro.

Selv med det målet blir disse bilene fortsatt en del dyrere enn prisen for en tilsvarende liten fossilbil, men det er et sted å starte.

SNERTEN: Panda har alltid vært en liten snerten bil. De siste årene også med fem dører. Om den elektriske får firehjulsdrift, er uklart.

Mer som dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff rett inn i innboksen!

Fiat Panda kaster seg på

Nå har Fiat kastet seg inn i kampen med sin neste Panda.

Fiat er som kjent en del av det gigantiske selskapet Stellantis, og det er spennende å se hvordan merkene posisjonerer seg i forhold til hverandre.

Fiat seiler opp til å bli et billigmerke som spesialiserer seg på små biler, noe de for så vidt har gjort en del år allerede.

GRÅ: Konseptutgaven legger opp til én farge på bilen, men fire forskjellige farger på panelene som er hvite på konseptet.

Konseptet fra 2019

Det er mye som tyder på at ideene fra konseptet Fiat Centoventi, som ble vist i 2019, fortsatt er gjeldende.

En enkel design å produsere og bare én utgave.

GLASS: Bakluke i glass har vi sett før, men er kjapt og billig å lage.

Og skal vi tro signalene fra Fiat fra tidligere i sommer, blir det fargeglade biler:

I dag lanserer Fiat sin 600e, og vifter med ny strategi:

Lar seg inspirere av himmelen

Selv om produksjonen tydeligvis skal gjøres enklere, får man langt flere valgmuligheter her enn for eksempel Tesla, som virkelig har strømlinjeformet produksjonen.

Hos Fiat skal man kunne velge fire forskjellige farger på tak, fangere, hjul og karosseri, og dermed allikevel kunne bygge sin egen noenlunde unike bil.

BESTEM SELV: Bilen er naken, men det finnes masse utstyr som kan plugges inn i interiøret.

Interiøret skal være superenkelt, med bare det mest nødvendige av info på skjermen foran deg på billigste modell – men med mulighet til å koble til din egen mobil eller nettbrett for musikk, radio, karttjenester, parkeringsapper osv.

Noe av det samme så vi på VW e-Up!

NAKEN: Men du kan putte på ting.

Bilen skal kun bygges som elbil, og blir trolig en av de første som bygges på Stellantis såkalte STLA SMALL plattform.

Da vil den potensielt få en rekkevidde på 500 kilometer eller mer.

GOD PLASS: Pandaen får neppe selvmordsdører og full åpning som her, men bildet antyder at den kan få god plass innvendig.

Vi vil sikkert se Citroëns billige småbil, ë-C3, på samme plattform.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også