Hopp til innhold

Xpeng G9 RWD Standard Range: Ny «billig»-variant av SUV-en

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

GENI-FILM: Skjønte du den, er også du et slags geni, antakelig. Over ser du videoen vi lagde om Xpeng G9 nylig. Alle foto og video: Jamieson Pothecary

Xpeng G9 kommer senere i år. Nå legger de til enda en modellvariant med mindre batteripakke – og lavere pris.

Xpeng G9 er en stor og romslig bil. Med en lengde på nesten 4,9 meter, en bredde på 1,94 og en høyde på 1,67 byr G9 på et bagasjerom som svelger opptil 660/1576 liter (pluss frunk på 71 liter).

Salget av modellen startet 19. desember i fjor, og selv om de ikke vil ut med antall solgte eksemplarer, er de angivelig fornøyd med responsen.

LITT ANNERLEDES: Modellen du får mangler Performance-logoen på hekken og får 19-tommers hjul, men kan fortsatt trekke 1.500 på kroken.

Tre varianter

Til nå har den vært tilgjengelig i to versjoner, begge er spekket med utstyr og et 98 kWt stort batteri:

RWD Long Range med tohjulsdrift og toppversjonen AWD Performance med firehjulsdrift.

Sistnevnte er utstyrt med 21 tommers hjul, mens RWD Long Range er utstyrt med 19 tommers hjul som standard.

Xpeng styrker tilstedeværelsen i Norge:

Satser på salgsløft med forbedret service

Nå lanseres imidlertid RWD Standard Range.

Den leveres med 78,2 kWt batteri, som gir rekkevidde på inntil 460 km. Ladeeffekt går ned fra 300 til fortsatt veldig sterke 260 kW, noe som er blant det beste på markedet med tanke på hurtiglading.

Standard Range-utgaven yter 313 hestekrefter, som sørger for 0-100 km/t på 6,4 sekunder og toppfart på 200 km/t. Dreiemomentet er på kraftige 430 Nm.

Til sammenligning gjør toppmodellen 0-100 km/t ned mot 3,9 sekunder og har samme toppfart. 551 hestekrefter sørger for et saftig dreiemoment på hele 717 Nm.

STORSKJERM: Dobbelt opp med ladeplater og skjermer. Mange av G9 sine løsninger vil du snart også finne i sedanen P7.

Mye utstyr

Standardutstyrsnivået, selv i den rimeligste, er høyt – med funksjoner som elektrisk innfellbart hengerfeste med hengervekt på 1500 kg, rammeløse dører med soft-close-teknikk, varme i alle seter og ventilerte forseter.

Videre er oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og parkeringsassistent med 360º-visning inkludert i den lange listen over standardutstyr.

Men AWD Performance er den eneste som har luftfjæret understell.

16 nye sentre åpnet i helgen:

Her kan du se og prøve elbilene fra Xpeng

I hvert fall frem til mars får du inkludert «Premium Cockpit-kit» til 39.990 kroner.

Da får du nappa-skinnseter med massasje i fire av dem og lengdejusterbare sitteputer både foran og bak, og forsetepassasjeren får også stressless med fotskammel.

Videre inkluderer pakken et lydanlegg med 18 høyttalere fra Dynaudio.

Du får også deres såkalte «sleeping kit», til en verdi av 8.900 kroner.

Vår video av hvordan dette fungerer, kan du se under.

SHAG-WAGON: Eller i hvert fall sovevogn. G9-alt? Akkurat nå følger ekstrautstyret med på kjøpet, men når tilbudet er over, får du soverom i bilen for noen få tusenlapper ekstra.

Så mye koster innstegsmodellen

Den nye innstegsmodellen fra Xpeng heter under fullt navn «G9 RWD Standard Range», og er prissatt til 536.275 kroner

Xpeng G9 må tåle å bli sammenlignet med Tesla Model Y.

Teslas bakhjulstrekker koster fra 432.000 kroner og har en rekkevidde på 455 kilometer. Selv Long Range med firehjulsdrift og 533 kilometer i rekkevidde er billigere, med sine 503.000 kroner.

Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt

Prøvekjørt

Tesla Model Y kan bli en ny norsk familiefavoritt

Men Xpengs rimeligste variant ligger lavere i pris enn Skoda Enyaq iV80. Den koster fra 556.000 kroner, men har oppgitt WLTP rekkevidde på 533 kilometer.

PS: Xpeng G9 ennå gjenstand for typegodkjenning, så endelig rekkevidde er ikke fastsatt.

BILLIG: Denne sværingen kan bli din for litt over 500.000 kroner, men modellen må finne seg i stor konkurranse.
Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også