Hopp til innhold

Kan firehjulstrekk bruke mindre strøm enn tohjulstrekk? Når WLTP-tallene snus på hodet

INGEN FASIT: Tohjulstrekkeren i bakgrunnen, forehjulstrekkeren i forgrunnen. Da er forbruks-duellen allerede avgjort. Den som trekker på alle fire bruker mer strøm. Riktig? Ikke alltid … Alle foto og video. Jamieson Pothecary / elbil.dev05.dekodes.no

Lavt forbruk og lang rekkevidde – ofte de to tingene som står øverst på ønskelista ved nybilinnkjøp. Da er det bare å gå etter WLTP-tall og målinger i forbrukstester? Ikke nødvendigvis …

Du har kanskje allerede lest om min lille ladeflause da jeg testet oppgraderte Volvo XC40 Recharge?

Den ufrivillige leksjonen i hvorfor batteriforvarming i forkant av en hurtigladeøkt er så viktig, kan du lese om under:

Ladetips for vinteren:

Så mye tregere går det å lade med et (litt) kaldt batteri

Heldigvis fikk jeg en god forklaring (og medfølelse) fra testansvarlig Ståle Frydenlund i Elbilforeningen på hvorfor ladetallene ikke stemte med makstallene oppgitt fra produsenten.

Det jeg utelot fra saken (og inntil i dag ikke har turt å innrømme), er at det ikke ble den eneste telefonen til Frydenlund i løpet av testuka.

Resultatet og sammenligningen av forbruksmålingen mellom Volvo XC40 Ultimate Extended Range og firehjulstrekker-varianten Twin Ultimate ga meg nemlig enda større grunn til å klø meg i hodet.

HALVVEIS: Forbruksrundens høyeste punkt (ved Krødsherad kommunegrense, 300 moh.), er også cirka halvveis rundt testrunden. Allerede her ble mistanken vekket om at noe ikke stemte overens med oppgitte forbrukstall fra produsenten.

Forbrukstall snudd på hodet

Volvo XC40 Recharge Ultimate Extended Range med tohjulstrekk har en oppgitt rekkevidde på 565 kilometer med et forbruk på 1,66-1,84 kWt/mil etter WLTP-normen.

Volvo XC40 Recharge Twin Ultimate med firehjulstrekk har en oppgitt rekkevidde på 531 kilometer med et forbruk på 1,76-1,94 kWt/mil WLTP.

Med andre ord har firehjulstrekkeren 5-6 prosent høyere oppgitt forbruk enn tohjulstrekkeren.

Test av Hyundai Ioniq 6 Long Range RWD Premium:

Klarer vi Drammen–Bergen på vinterføre – uten å lade?

Med dette i bakhodet legger jeg ut på testrunden nærmest med forbruksresultatet allerede ferdigskrevet.

Men de faktiske tallene viser noe helt annet.

Allerede halvveis ligger firehjulstrekkeren på et forbruk på 1,87 kWt/mil, mens tohjulstrekkeren er på 2,03 kWt/mil. Det er en forskjell på cirka 8,5 prosent.

Ved endt forbruksrunde har forskjellen minsket noe og ender opp omtrent på det motsatte av oppgitte WLTP-tall fra produsenten:

1,81 for bakhjulstrekkeren mot 1,69 kWt/mil for firehjulstrekkeren gir en forskjell på litt over seks prosent.

Jeg må ringe til Ståle Frydenlund.

Værforhold spiller en stor rolle

– Når jeg ser på føret og temperaturene du hadde på de to rundene, er det ikke helt ulogisk at dette endte opp som det gjorde. Den kjøligere luften, ned mot og rundt null grader, er tettere enn i den første testen. Husket du forresten å sjekke dekktrykket? Der kan det også ligge noen prosenter, dersom den firehjulsdrevne hadde høyere lufttrykk, påpeker Ståle.

Bruker elbilen din veldig mye strøm av og til?

Fem grunner til at du får høyt forbruk

Men i tillegg viste snittfarten å være noe lavere med firehjulstrekkeren. Kan en snittfart på 67 mot 69 km/t også utgjøre en stor forskjell?

– Ja, det er jo en forskjell på tre prosent, så det spiller inn. Men testene vi gjør langs den faste landeveisrunden er ikke vitenskapelige. Av ulike årsaker kan gjennomsnittsfarten variere, som ved mye trafikk eller veiarbeid / omkjøring, men som regel lander gjennomsnittsfarten på 67-68 km/t på runden.

EN GAMMEL REV: Testansvarlig Ståle Frydenlund har en lang fartstid som testsjåfør bak seg, og er ekspert på å analysere og å finne årsaker til sprikende til testresultater fra testkolleager.

Men kan små temperaturendringer virkelig utgjøre såpass stor forskjell? Hvordan skal vi forholde oss til våre egne og ikke minst WLTP-tall?

– Målet med testene vi gjør, langs den samme runden, er å sammenligne hvordan bilene gjør det opp mot de oppgitte WLTP-tallene. Dersom avvikene er store, er det grunn til å se litt nærmere på hvorfor det ble sånn.

SUGER KREFTER: Det trenger ikke å være sprengkulde før man ser merkbar økning i forbruket.

– Men først og fremst, for publikum, er målet å gi en pekepinn på hvordan bilene oppfører seg i praktisk bruk.

Rekkevidde-målestokken WLTP for nybegynnere:

Hva er WLTP og hvordan måles det?

– Om sommeren, som ligner mest på WLTP-syklusen, går de fleste bilene lenger enn oppgitt. På vinteren er det normalt at 20-30 prosent av WLTP-rekkevidden kan trekkes fra, dersom de ikke er forvarmet og en høyere andel av energien går til kupéoppvarming – i tillegg til at vær og føre påvirker.

– XC40 med firehjulstrekk og twin-motor veier 130 kilo mer enn XC40 med kun tohjulstrekk og én motor – har ikke det så mye å si?

– Det har ikke særlig betydning på en jevn kjøretur, med få start og stopp. Men merk at riktig dekktrykk er en avgjørende faktor ved ellers lik kjøring, avslutter Ståle Frydenlund.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også